بالاخره بازیگری تبدیل به شغل شد!

ساعت: 12:34
تاریخ انتشار: 1400/08/11
کد خبر: 1781006

اگرچه عموماً اعتقاد بر این است که بازیگران افراد ثروتمندی هستند، اما واقعیت این است که گروه کوچکی از بازیگران دارای چنین درآمد و خانه و زندگی افسانه‌ای هستند، اما بسیاری از آنها که کارشان بازیگری است، درآمدی متوسط ​​و گاه کم دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قبلاً کار هنری از جمله بازیگری به عنوان یک حرفه شناخته نمی شد. به عبارت دیگر از امتیازات کار رسمی ثبت شده در وزارت کار مانند مقرری بیکاری و … برخوردار نبوده است.

به همین دلیل سال هاست که هنرمندان عرصه های مختلف از جمله سینما و تئاتر تلاش می کنند تا هنر توسط وزارت کار به رسمیت شناخته شود تا امنیت فعالان این عرصه که معمولاً کارشان به فصلی.دوران تاجگذاری نیاز به این را بیش از هر زمان دیگری ثابت کرد. بیکاری بسیاری از سینماگران و تئاتری ها باعث شده تا اکثر آنها برای گذران زندگی خود به حرفه های دیگری بروند، تا این اواخر آزار و اذیت سالانه هنرمندان و حداقل انجمن های هنری وزارت سینما و تئاتر این وزارتخانه. کار ثبت شده و از این پس فعالیت آنها به صورت صنفی و کار تلقی می شود.
انجمن بازیگران تئاتر یکی از اتحادیه هایی است که اخیراً انتخابات داخلی برگزار کرده و اعضای هیئت مدیره رسما به کار خود ادامه خواهند داد.
ایرج راد که مدت ها حضور پررنگی در فعالیت های تشکیلاتی داشته و در حال حاضر ریاست هیات مدیره تئاتر را برعهده دارد، ریاست هیات مدیره انجمن صنفی بازیگران را نیز برعهده دارد.
راد ساز و کار این انجمن تازه تاسیس را توضیح می دهد و تاکید می کند که این انجمن فقط برای کسانی است که تئاتر منبع اصلی درآمدشان است. به عبارت دیگر، اگر فردی در کشوری شاغل باشد، مثلاً در جایی کارمند باشد و منبع درآمد اصلی او از جایی غیر از کار نمایشی تأمین شود و علاوه بر این شغل اصلی، گاهی در تئاتر نیز کار می کند. این معاشرت یک منفعت است نه برای او.

راد در ابتدا اهمیت تشکیل اتحادیه های صنفی را اینگونه بیان کرد: پیش از این تئاتر به عنوان یک نهاد فرهنگی و هنری فعالیت می کرد و از نظر صنفی نمی توانست فعالیت کند. البته فعالیت صنفی هم داشتیم که محدود و حتی غیرقانونی بود.
این بازیگر با پیشینه ادامه می دهد: اتحادیه به چند موضوع مهم توجه دارد که یکی از آنها امنیت شغلی اعضای خود در همه زمینه ها از تعیین دستمزد گرفته تا اشتغال، ساعات کار، امکانات مورد نیاز برای اجرای کار مانند تولید تئاتر و… و بخشی دیگر به موضوعات حقوقی از جمله تشخیص اثر هنری در برابر کار، مقرری بیکاری که بسیار مهم است و قبلاً در فعالیت های سازمانی تعریف نشده است و مواردی از این دست می پردازد.
وی با بیان اینکه هر 5 اتحادیه در کنار هم می توانند کانون تشکیل دهند، اضافه کرد: با ایجاد تشکل های صنفی، فعالیت نمایشی به عنوان کار شناخته می شود و اعضای این انجمن ها جایگاه دارند.
راد در پاسخ به این سوال که چه کسانی می توانند در این انجمن عضویت داشته باشند، توضیح داد: افرادی که می توانند در این انجمن ها عضویت داشته باشند که فعالیت هنری آنها به عنوان منبع درآمد شناخته می شود. یعنی منبع درآمد دیگری ندارند. اگر فردی در جای دیگری شاغل باشد، عضویت در این انجمن ها سودی برای او ندارد زیرا از مزایایی مانند بیمه، مستمری و سایر حقوق بهره مند است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی بازیگران تئاتر همچنین تاکید می کند که در این صنف مسائل کیفی مانند رتبه بندی بازیگران مهم نیست و معیارها عموما بر اساس کمیته ها است و کیفیت کار مهم نیست. معیار اگرچه این ویژگی قطعاً بر کار هنری این بازیگر خاص تأثیر می گذارد، اما تأثیری در حقوق حرفه ای او نخواهد داشت.
ایرج راد در عین حال می افزاید: انجمن صنفی بازیگران تئاتر در تلاش است تا برنامه هایی را برای افزایش ظرفیت اعضای خود ایجاد و اجرا کند.
گفتنی است در انتخابات داخلی این انجمن که هفته گذشته برگزار شد، شرح وظایف هر یک از اعضای هیات مدیره مشخص شد که بر اساس آن ایرج راد به عنوان رئیس هیات مدیره، عسگر همت به عنوان قائم مقام. رئیس و خزانه دار، فرزانه نشاط خواه به عنوان دبیر اجرایی، مریم رحیمی به عنوان رئیس کمیته استخدامی و رئیس موقت روابط عمومی، رویا بختیاری به عنوان رئیس امور اداری، شهره سلطانی به عنوان رئیس روز بازیگر، مریم کاظمی به عنوان رئیس تحریریه. هیئت رو و شورای هنرمندان هوشمند به عنوان سخنگوی و رئیس کمیته رفاه انتخاب شدند.
انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید