بالاخره یزد درگیر «طاعون نشخوارکنندگان» است یا خیر؟! / تناقض آشکار در ادعاهای اکولوژیکی استان

ساعت: 14:30
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782633

واکنش غیرکارشناسی در وسط استان یزد بازتابی از اخبار است؛

علت مغایرت ادعای مسئولان محیط زیست کشور با مسئولان محیط زیست استان در خصوص شیوع طاعون نشخوارکنندگان در استان یزد هنوز مشخص نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، طاعون نشخوارکنندگان بیماری است که اخیرا در برخی نقاط کشور شیوع پیدا کرده است. این یک بیماری عفونی حاد ویروسی و کشنده در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی است که خسارات اقتصادی قابل توجهی به این گونه حیوانات وارد می کند و باعث آلودگی و مرگ و میر بالا می شود.

عامل این بیماری ویروسی است که «به انسان منتقل نمی شود» و تاکنون هیچ گونه عفونتی در افراد مبتلا به این بیماری گزارش نشده است.

این ویروس از طریق تماس مستقیم بین حیوانات آلوده و حیوانات سالم ایجاد می شود و از طریق ترشحات عفونی در زیستگاه حیوان منتقل می شود.

رئیس گروه بیماری های زیست محیطی حیات وحش: یزد یکی از 8 استان مبتلا به طاعون نشخوارکنندگان است.

روز چهاردهم آبان سیامک مسعودی، رئیس گروه حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که در هشت استان کشور درگیر این بیماری است و این خبر تنها در کانال خبری یزدرسا «بازنشر» شده است.

مسعودی در این خصوص گفت: تا کنون طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) به صورت وحشی در هشت استان فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، خراسان رضوی، مازندران، البرز و خراسان شمالی شناسایی شده است.

70ed3fc1 2eba 4f4b b6ff af7207ac9aed خبر خاکستری

وی گفت: در نتیجه بازدیدها و تشدید نظارت بر حیات وحش توسط محیط بانان، کارشناسان و دامپزشکان و گزارش های ارائه شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست در هشت ماهه امسال، تلفات علفخواران وحشی مشکوک به طاعون در نشخوارکنندگان کوچک (PPR) ) در طبیعت تعدادی از استان های کشور گزارش شده و بلافاصله به اداره دامپزشکی استان اطلاع داده شده است.

مسعودی تاکید کرد: در استان هایی که آلودگی به حیوانات وحشی تایید شده است، اقدامات لازم توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست برای کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری با تلاش محیط بانان و همکاری دامپزشکی استان های مربوطه انجام شده است. بیماری با پایش و سایر اقدامات لازم ادامه دارد.

محیط زیست استان یزد: طاعون نشخوارکنندگان در استان یزد مشاهده یا گزارش نشده است

اما دو روز بعد در 16 آبان اداره کل محیط زیست استان یزد در پاسخ به یزدرسا در پی انتشار خبر شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان یزد این خبر را تایید نکرد و نوشت: در ژوئن امسال PPR در منطقه ممنوعه ظاهر شد. با اقدامات انجام شده از جمله ضدعفونی آبخوری ها، جمع آوری لاشه های مشاهده شده و واکسیناسیون حیوانات اهلی در داخل و اطراف منطقه، این بیماری کنترل و از سرایت آن به سایر مناطق جلوگیری شد.

لازم به ذکر است از آن زمان تاکنون هیچ گونه طاعون کوچک نشخوارکننده در هیچ منطقه ای از استان مشاهده و گزارش نشده است.

97fa8bb0 77f8 40ce 8700 17f2a13e8929 خبر خاکستری

عوارض بین دام و حیات وحش به ویژه به دلیل تداوم خشکسالی، استفاده از دام و حیوانات چرای وحشی در آبراه ها و مراتع مشترک، جابجایی حیوانات واکسینه نشده و مشکوک به حیات وحش بدون گواهی بهداشت دامپزشکی و نابودی حیوانات حائز اهمیت است. برای شیوع بیماری های عفونی دام در طبیعت، اما مشخص نیست چرا در اظهارات مسئولان کشوری و استانی تناقض وجود دارد!

صرف نظر از هر سوال، باید مشخص شود که آیا استان یزد همچنان از بیماری نشخوارکنندگان کوچک رنج می برد یا خیر؟! و آیا این موضوع حیات وحش و دام در روستاها را تهدید می کند؟

البته هدف از انتشار خبری رئیس گروه بیماری های حیات وحش سازمان محیط زیست زیر سوال بردن عملکرد مسئولان محیط زیست استان نبود که واکنش غیرکارشناسی به آن نشان داده شد، بلکه با رعایت ایمنی موضوع مهمی مانند این مسری است. بیماری در نشخوارکنندگان می تواند باعث آسیب شود. این امر برای محیط زیست استان گران تمام می شود که نیازمند پاسخ روشن مسئولان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید