بالا و پایین رفتن رتبه معلمان در دولت

بالا و پایین رفتن رتبه معلمان در دولت

طرح رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که برای ارتقای سطح معیشت معلمان و افزایش صلاحیت حرفه ای معلمان بسیار حائز اهمیت است. این طرح بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان را نیز تضمین می کند. این طرح معلمان را به پنج دسته طبقه بندی می کند. استادیار، مدرس معلم، استادیار، دانشیار معلم و استاد مدرس. در آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران، مدت تعلیق در هر رتبه به 4 تا 5 سال کاهش یافت.

از آنجایی که مرزهای علم و روش های توصیه شده برای آموزش دانش آموزان هر سال تغییر می کند، معلمان نیز باید بر این اساس تغییر کنند. به این ترتیب معلمانی که در تربیت نسل جدید دانش آموزان کوشاترند شایسته بهره مندی بیشتر از معلمان دیگر هستند.

فوق العاده فوق درصدی از مجموع فوق العاده حقوق ثابت و مستمر آنهاست که به طور میانگین (25%) بالاتر از میانگین حقوق مستمر و فوق العاده اقلام مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری محسوب می شود. این بسیار مستمر است و پس از بازنشستگی قابل کسر است. درصد فوق العاده هر یک از درجات موضوع این قانون در آیین نامه قوه مجریه تعیین خواهد شد.

آخرین خبر از اجرای این طرح را علی کریمی فیروزهای عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. وی در مصاحبه ای گفت: برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش باید برآوردی از اعتبار مورد نیاز برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان را در اختیار هیات رئیسه قرار دهند تا بتوانیم آن را به صورت عمومی مطرح کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه این گزارش در دست اقدام است و طی روزهای آینده ارائه می شود، ادامه داد: با ارائه گزارش موضوع رتبه بندی را در دستور کار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار خواهیم داد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه اجرای این طرح 25 هزار میلیارد تن است که دولت نیز پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه هنوز بین رقم کل رتبه بندی و 12.5 میلیارد تن در سال جاری اختلاف وجود دارد که نایب رئیس مجلس در حال رایزنی است تا در نهایت به نتیجه برسیم، گفت: هیچ درآمدی از محل اعتبار نداریم. فروش املاک و تامین مالی آن خلاصه شود.

کریمی فیروزجایی گفت: در قانون بودجه 1400 اجرای این طرح در قالب فروش دارایی و اموال است. همچنین برای سال آینده رتبه بندی معلمان در بودجه لحاظ می شود و مبالغ آن از محل منابع عمومی تامین می شود.

مهمترین مانع اجرای این طرح از سوی دولت ایران، تامین مالی هنگفت آن و همچنین تاثیر افزایش قدرت خرید معلمان و افزایش فشارهای تورمی در سراسر ایران است. اقتصاددانان دولتی همواره نسبت به افزایش حقوق کارکنان دولت و تأثیر مستقیم آن بر تورم و افزایش فشارهای تورمی بر کل جامعه ایران هشدار داده اند، اما از سوی دیگر، قشر زحمتکش معلمان نیز به دنبال آگاهی سطحی از مطالبات خود هستند. .

تاکنون راهکارهای زیادی برای مهار تورم ناشی از افزایش حقوق کارکنان دولت ارائه شده است که جمع بندی این تصمیمات هنوز به نتیجه نرسیده است. البته همانطور که از تیم اقتصادی دولت سیزدهم برمی آید، این تیم تمام تلاش خود را برای تسهیل در اجرای این گونه طرح ها برای افزایش رفاه نسبی جامعه به کار بسته است.

دیدگاهتان را بنویسید