باندهای پشت صحنه نفوذ بیشتری نسبت به اسکوچیچ دارند!

باندهای پشت صحنه نفوذ بیشتری نسبت به اسکوچیچ دارند!

مسعود اقبالی، کارشناس فوتبال و مدرس رسمی فیفا به تیم ملی ایران گفت: واقعیت و اعتماد ملی پوشان ایران در دیدار مقابل کره جنوبی مشخص شده است و اکنون می توانم با اطمینان بگویم که اگر تیم ملی این کار را نکند. تغییر در چند ماه آینده، در جام جهانی جایی نمی‌رویم و مانند جام‌های جهانی قبلی قطر، 3 بازی در گروه انجام می‌دهیم و به خانه برمی‌گردیم. سقف فوتبال ما فعلا همین است و گویا آقایان هم همین را می خواهند!

وی تاکید کرد: جدای از کلیاتی که به آن خواهم پرداخت، یکی از مشکلات اصلی آقای اسکوچیچ این است که اختیارات خودش را ندارد و از جای دیگری تعیین می شود که کدام بازیکن دعوت شود و حتی کدام بازیکن بازی کند.

این کارشناس فوتبال گفت: فوتبال جهان به سرعت در حال پیشرفت است اما فوتبال ما در مسیر پیشرفت حرکت می کند. باید واقع بینانه گفت که ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی، استرالیا و حتی قطر در فوتبال از ما جلوتر هستند. سرمایه گذاری کافی و مدیریت قوی برای پیشرفت در فوتبال نداریم و نتیجه سال ها مدیریت بد فوتبالی این است که امروز اسکوچیچ سرمربی تیم ملی است.

اقبالی گفت: در خصوص دیدار مقابل کره باید بگویم که تیم ملی یک نیمه دفاعی مطلق داشت که معلوم شد به زمین نمی خورد و پس از به ثمر رساندن این گل بد، در نیمه دوم به زمین افتاد تا جبران، برای به ثمر رساندن گل دوم. “برای اینکه مشخص شود ما نه ساختار دفاعی خوبی داریم و نه یک مدل حمله خوب.

این پیشکسوت فوتبال خاطرنشان کرد: اگرچه در 15 بازی قبلی با اسکوچیچ شکست نخورده ایم، اما این دیدارها را معیار خوبی برای آنها نمی دانم و بازی با کره جنوبی را معیار مناسبی برای اعتماد اسکوچیچ می دانم.

تیم ملی را باید در بازی با کشورهای پیشرفته مانند کره و ژاپن دید و ارزیابی کرد نه در دیدار با سوریه، لبنان و عراق. خود اسکوچیچ نه تنها برای نیمکت نشینی تیم ملی مناسب نیست، بلکه کادر فنی او نیز ضعیف است.

البته من برای آقای هاشمیان و آقای باقری احترام زیادی قائل هستم اما آنها بازیکنان بزرگی بودند که برای نشستن روی نیمکت تیم ملی باید حداقل ده تا پانزده سال تمرین می کردند.

مدرس رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا استفاده از بازیکنان اسکوچیچ در پست های غیرتخصصی را عجیب و غیرقابل توجیه دانست. به نظر من او هیچ کنترلی روی خودش ندارد و بیشتر تیم های پشت صحنه تصمیم می گیرند که کدام بازیکن به اردو دعوت شود و کدام یک در تیم حضور داشته باشد.

نورافکن بازیکن بسیار خوبی است اما برای دفاع چپ مناسب است. چرا باید یک بازی در دفاع وسط و یک بازی در هافبک دفاعی برای او انجام دهیم؟ بازیکنی مثل حردانی که قبلا در تیم ملی حضور داشت و حالا در اوج فوتبالش است، چرا باید از تیم ملی جدا شود و هلیل زاده شجاع را در پست دفاع راست غیرتخصصی بازی کند؟ همه اینها برای تیم ملی ابهام است.

حتی مربی جوانان هم می داند که در بازی با تیمی مثل کره نباید از بازیکنان در پست های غیرتخصصی استفاده کرد. چگونه یک پرورش دهنده ملی متوجه این موضوع نمی شود؟ آقای اسکوچیچ مدافع راست تخصصی تیم شما برای بازی مقابل کره جنوبی کدام بازیکن بود و چرا در این دیدار ابتدا از شجاع خلیل زاده و سپس از عارف گلمی در آن پست استفاده کردید؟

کارشناس فوتبال گفت: فدراسیون فوتبال با اقدامی مضحک حکم انضباطی کنعانی ها را پس از اقدامات زشت برای بازی مقابل کره تغییر داد. نتیجه چه بود؟ هم بازی و هم روحیه را باختیم. من مخالف عفو کنعانیان بودم و معتقدم که این تغییر در حکم او به جای مجازات تشویق شد. فدراسیون ما با برخوردی که با کنعانیان کرد دارد به بداخلاقی در فوتبال دامن می زند و من به شدت از این رفتار انتقاد می کنم.

اقبالی با اشاره به رفتار مدیریتی کارلوس کی روش در تیم ملی گفت: کی روش با استفاده از اقتدار و کاریزمای خود دستان بسیاری از پشت صحنه فوتبال را کوتاه می کند. او برای خود استراتژی خاصی تعیین کرد و همیشه حضور در جام جهانی و حضور در تمامی تورنمنت ها را هدف قرار داد تا حضور شایسته ای در جام جهانی داشته باشد به همین دلیل بازی های خوب و شایسته جام جهانی را مقابل تیم های بزرگ انجام دادیم.

اما هدف امروز تیم ملی چیست؟ آیا ساختار دفاعی خوبی داریم یا الگوی خوبی در حمله؟ تیمی که با تیم آسیایی مثل کره جنوبی گره خورده است چگونه می تواند در جام جهانی با تیم های خوب آمریکای جنوبی و اروپا روبرو شود؟ اسکوچیچ فاقد شخصیت و کاریزمای کی روش است.

سرمربی فیفا گفت: اگر به قطر برویم و سه بازی انجام دهیم و برگردیم، اسکوچیچ بهترین گزینه است زیرا هزینه زیادی برای فوتبال ما ندارد. اما اگر بخواهیم مانند زی کای بازی های خوبی انجام دهیم و شانس خود را برای صعود محک بزنیم، باید مربی قوی تری نسبت به اسکوچیچ جذب کنیم که البته هزینه زیادی می طلبد. به نظر من، اولویت تغییر اسکوچیچ است. اما به شرطی که در صورت تغییر، سرمربی جدید استقلال کافی داشته باشد و تحت تاثیر افراد پشت صحنه قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید