بانویی که فعل خواستن را به توانایی تبدیل کرد/بسیج مجتمع دامپروری را گسترش داد.

بسیج با ترویج و تبیین طرح های اقتصاد مقاومتی، پرداخت هزینه تجهیزات و همراهی تولیدکنندگان در فرآیند تولید، گام های تعیین کننده ای در زمینه اشتغال، ارتقای درآمد خانوارهای روستایی و افزایش تولید برداشته است. با توجه به اهداف تعیین شده در اقتصاد مقاومتی پروژه های متعددی طراحی و اجرا شده است که یکی از مهمترین آنها طرح دامپروری کوچک روستایی است.

روستای امیرآباد نو با 1800 نفر جمعیت در 5 کیلومتری جنوب شرقی بوئین زهرا قرار دارد. اکثر مردم این منطقه از طریق دامداری، کشاورزی و پرورش نهال امرار معاش می کنند.

زینب شجاعی مهر زنی 44 ساله اهل بخش بویین زهرا و از اهالی روستای امیرآباد نو است.

وی مسئولیت یک تعاونی توسعه روستایی را بر عهده دارد که خود در دامپروری پیشگام بوده و چند زن دیگر نیز با دریافت تسهیلات از طریق این صندوق تعاونی که توسط بسیج راه اندازی شده، توانسته اند برای خود شغل ایجاد کنند.

شجاعی مهر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ او گفت: دامپروری پیشه دیرینه ماست.

وی افزود: یکی از آداب و رسوم مردم امیرآباد نو هدیه دادن به جوانان است. در همین راستا پدرشوهرم به رسم پاگشای آن زمان به من گاوی داد؛ «مدتی آن را نگه داشت، اما پس از تولد فرزندانم، ادامه کار برایم سخت شد. برنامه شلوغ و هیچ راهی برای کمک به احشام وجود نداشت، بنابراین مجبور شدیم آن را بفروشیم.

این بانوی کشاورز در ادامه کار خود ادامه داد: بعد از گذشت سال ها که بچه هایم بزرگ شدند و به مدرسه رفتند، تعطیلات یک ساله را پس انداز کردیم و برای آنها یک بزی خریدیم که سال بعد زایمان کرد، بنابراین به خودمان علاقه مند شدیم. آنها

شجاعی مهر گفت: در ابتدا جایی برای نگهداری احشام نداشتیم و تا زمانی که همسرم بازنشسته شده بود در حیاط خانه پدری نگهداری می کردیم و تصمیم گرفتیم با هم دام ها را پرورش دهیم.

91bd38f5 4f74 4b4d 933e a157ab9bb857 خبر خاکستری

وی اذعان داشت: 2000 زمین بلااستفاده داشتیم که با احداث محوطه چند متری محلی برای دام شروع کردیم و پس از افزایش تعداد دام به تدریج آن را به 700 متر و 100 دام سبک توسعه دادیم. و در آن گاوهای سنگین پرورش می دهیم.

او گفت: «از شروع آن 10 سال می گذرد.

شجاعی مر اذعان داشت: قبل از درخواست تسهیلات از طریق بسیج، درخواست جهاد کشاورزی داشتیم که هنوز محقق نشده است. امیدوارم به زودی شرایط مهیا شود تا بتوانیم از این امکانات برخوردار شویم چرا که به دلیل خشکسالی امسال غذای زیادی برای دام نداریم.

وی ادامه داد: بیشتر دام ها به عهده من است، اما همسر و فرزندانم نیز در برخی مسائل همکاری می کنند. فرزند اول من قبلاً تحصیلات و خدمت سربازی خود را به پایان رسانده است و در دامداری خودمان کار می کند.

این کارآفرین در توضیح روز کاری گفت: الان که فصل سرما است گوسفندان شیر ندارند. زن و بچه ام مواظب احشام هستند اما من ساعت 7 صبح بیدار می شوم تا گاوها را دوشیده و برنامه ریزی کنم. پس اول صبح مراقب حیوانات باشید و بعد از کار به خانه بروید.

شجاعی مهر افزود: هر روز خریدار داریم که از دام ها به او شیر تحویل می دهیم و سفارش خود را برای روستاییان و یک شیشه پنیر نیز قبول می کنیم که خوشبختانه درآمد خوبی هم دارد.

وی گفت: متأسفانه با توجه به خشکسالی حاکم در کشور حدود 2 سال است که در زمینه کمبود و گرانی خوراک و بیماری های مختلف با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم به طوری که هر روز مواد غذایی را برای فصل زمستان ذخیره می کردیم. بهار و تابستان اما امسال به دلیل کم آبی و خشک شدن زودهنگام مزارع کشاورزی با کمبود علوفه مواجه هستیم و از سوی دیگر هیچ کمکی از سوی تعاونی های دامداری از کشاورزان سنتی صورت نمی گیرد.


c7e4867b c766 4c11 87b9 acedae041004 خبر خاکستری

این کارآفرین گفت: معمولا برای تامین علوفه دام علاوه بر دامپروری، کارهای کشاورزی نیز انجام می دهیم، اما به دلیل اینکه ساعت آبیاری محدود است، امسال به دلیل کمبود آب نتوانستیم محصول مناسبی بکاریم که مجبور به خرید هستیم. مواد اولیه از بازار آزاد «از طرفی جهاد کشاورزی درخواست ما برای ثبت نام واردات دام را نپذیرفت و به دلیل اینکه جزو دامداری های تازه تاسیس و سنتی هستیم سهمیه ای به ما داده نشد.

شجاعی مر اذعان داشت: خوشبختانه امسال بسیاری از جوانان روستای ما به توسعه مشاغل روستایی روی آورده اند، بنابراین دولت نه تنها برای ایجاد اشتغال برای جوانان بلکه برای افزایش تولیدات و محصولات کشاورزی و دستیابی به آن باید حمایت های لازم را داشته باشد. خودکفایی».

وی ادامه داد: در روستای امیرآباد دو صندوق قرضه الحسنه با حمایت بسیج و صندوق تعاون جهاد کشاورزی نداریم که مسئولیت آن بر عهده من است. هدف این صندوق ها توسعه و ایجاد اشتغال در روستاها به منظور جلوگیری از مهاجرت به شهرها و ایجاد شغل برای زنان روستایی است.

این کارآفرین گفت: هر صندوق 30 عضو دارد که هر کدام با توجه به سهمیه ای که دولت به صندوق ها می پردازد درخواست تسهیلات داده اند و توانسته اند برای خود شغل ایجاد کنند.

شجاعی مهر گفت: پرداخت وام های بانکی در سال های اخیر رشد خوبی داشته است، اما قوانین موجود و بازپرداخت آن، دریافت آن را برای بسیاری از مردم به ویژه بانوان با مشکل مواجه می کند و قانون خاصی برای تسهیل این امر وضع نشده است.

وی ادامه داد: انتظار داریم به مشاغل روستایی نیز توجه ویژه ای شود چرا که کشاورزان بازار خاصی ندارند و این می تواند کسل کننده باشد.

این کارآفرین در پایان گفت: دامداری و دامپروری در صورت حمایت شغل بسیار پربرکت و سودآوری خواهد بود. امیدوارم دولت شرایطی فراهم کند تا جوانانی که از شهر به روستا مهاجرت می‌کنند بتوانند زندگی خود و اقتصادشان را تامین کنند.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید