بانکداری در قرض الحسنه بر سودمندی / واحد دانش مرجع در بانک قرض الحسنه مهر ایران راه اندازی می شود / راه اندازی تسهیلات حقوقی در قرض الحسنه

ساعت: 23:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806904

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران این خبر را اعلام کرد.

سید سعید شمسی نژاد با بیان اینکه بانکداری در قرض الحسنه در اوج بهره مندی است، گفت: نزدیک به 20 میلیون نفر در دو بانک قرض الحسنه کشور حساب دارند و از خدمات آن استفاده می کنند. خوشبختانه این بانک ها در بین مردم شناخته شده هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، نشست خبری دکتر سید سعید شمسی نژاد مدیرعامل این بانک با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف برگزار شد. شمسی نژاد در این نشست به تشریح ارائه بانک قرض الحسنه مهر ایران پرداخت و گفت: بانک های قرض الحسنه فضای جدیدی را در صنعت بانکداری ما ایجاد کرده اند. هدف این بانک ها، بانکداری خرد است که با نگرش قبلی بانک های تجاری که کمتر به این حوزه توجه داشتند، متفاوت است. در حال حاضر دو بانک قرض الحسنه از نظر نمایندگی و خدمات رسانی به جامعه در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
شمسی نژاد با اعلام اینکه نزدیک به 20 میلیون نفر در دو بانک قرض الحسنه حساب دارند و از خدمات آن استفاده می کنند، گفت: تقریباً 25 درصد مردم از بانک های قرض الحسنه خدمات دریافت می کنند. سالانه بین 3.5 تا 4 میلیون وام قرض الحسنه از طریق این بانک ها بازپرداخت می شود و معوقات هر دو بانک حدود یک درصد است. خوشبختانه این بانک ها در بین مردم شناخته شده هستند.
نقشه راه تحول بانکداری قرض الحسنه تدوین شد
او گفت که دولت سیزدهم توجه بسیار خوبی به منطقه کرزات الحسنه دارد. برخورد ریاست محترم جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی و حمایت رئیس کل بانک مرکزی از بانکداری قرض الحسنه برای رونق آن است. با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی در حال تدوین طرح تحول بانکداری قرض الحسنه هستیم. جلسات مفیدی در این زمینه برگزار شده و امیدواریم تا پایان سال جاری نقشه راه یا طرح تحولی را تدوین کنیم که بتواند توسعه بیشتری را برای بانک های قرض الحسنه ایجاد کند.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در این خصوص افزود: در چند محور این برنامه به بانکداری قرض الحسنه در بانک مرکزی، افزایش سقف قرض الحسنه توجه ویژه ای شده است. تسهیلات حسنا، توسعه منابع و نحوه تخصیص در قرض‌الحسنه و بحث قوانین محدودکننده بانک‌های قرض‌الحسنه.» این نقشه راه را با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تهیه و نهایی می‌کنیم.
وی گفت: یکی از اهداف ما این است که همه مردم از قرض الحسنه استفاده کنند. یکی از رویکردهایی که در بانک قرض الحسنه مهر ایران دنبال می کنیم بحث تحول دیجیتال است. هدف ما در وهله اول رسیدن به 40 میلیون مشتری بانک های قرض الحسنه است.
پرداخت 2 میلیون تسهیلات بیمه شخص ثالث قرض الحسنه
مدیرعامل بانک قرض الحسنه بانک مهر ایران گفت: موضوع «کارت مهر، کارت عمر» را مطرح کرده ایم. یکی از تحولاتی که ما ایجاد می کنیم این است که همه افرادی که خدمات و خدمات دریافت می کنند در قالب قرض الحسنه هستند که قبلا تست شده است. بیمه شخص ثالث اساساً بین 2 تا 3 میلیون تن است، اما بسیاری از افراد توانایی پرداخت آن را ندارند. 2 میلیون نفر در 2 سال گذشته از طرح تغییر نوبت بیمه شخص ثالث استفاده کرده اند که 30 درصد آنها افرادی هستند که برای اولین بار خودرو خود را بیمه می کنند.
وی افزود: بحث شمولیت مالی یکی از اهداف ما است چرا که می خواهیم برکت کرز الحسنه به فقرا و فقرایی برسد که هدف شبکه بانکی نیستند و نمی توانند از خدمات آن استفاده کنند. خدمات مختلف اقتصادی آنها در قالب قرض الحسنه است. در آینده شرایطی را فراهم خواهیم کرد تا مردم بتوانند بیمه تکمیلی خود را در قالب قرض الحسنه دریافت کنند.
شمسی نژاد گفت: تلاش می کنیم در حوزه های مختلف زندگی مردم مانند شهریه مدارس بتوانیم قرض الحسنه صادر کنیم. هزینه های رفت و آمد، ماشین و سایر هزینه های زندگی را هم در نظر گرفته ایم تا مردم بتوانند با قرض الحسنه هزینه های آن را بپردازند.
بانک قرضه الحسنه ایران پیشگام در آموزش قرضه الحسنه است.
وی اعلام کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز در حوزه آموزش قرض الحسنه فعالیت می کند. در حال ایجاد تحول در این بخش هستیم تا با کمک یکی از مراکز علمی کشور، بانک قرضه الحسنه مهر ایران به مرجع علمی قرضه الحسنه تبدیل شود. متأسفانه در حال حاضر مراکز مختلف تحقیقاتی تحقیقات مورد نظری را انجام می دهند که بیشتر آنها در سطح کتابخانه ای ذخیره می شود و به محصول تبدیل نمی شود.
شمسی نژاد افزود: در حال ایجاد یک واحد دانش در بانک هستیم تا همه کسانی که می خواهند در حوزه قرض الحسنه، بانکداری خرد و بانکداری اجتماعی کاری انجام دهند، یکی از ارگان های اصلی آنها بانک قرض الحسنه مهر است. ایران و اطلاعات لازم را از این بانک دریافت کنید.”کردن. ما نیز از این منبع دانش در زمینه توسعه محصول استفاده خواهیم کرد و خدای ناکرده از این مکان ابزارهای خوبی در زمینه قرض الحسنه تولید خواهد شد.
رشد 62 درصدی منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران در کمتر از یک سال
وی در خصوص شاخص های عملکردی بانک گفت: رشد منابع بانک در سال جاری تاکنون نسبت به پایان سال گذشته بالغ بر 62 درصد است. همچنین مطالبات معوق بانک قرض الحسنه مهر ایران زیر 0.6 درصد است که کمترین میزان در شبکه بانکی و بسیار کمتر از درصد کشورهای اروپایی است.
مدیر عامل قرض الحسنه بانک مهر ایران افزود: در سال جاری حدود 40 هزار فقره وام ازدواج به مبلغ بیش از 34 هزار میلیارد ریال بازپرداخت شده است. بانک قرض الحسنه مهر ایران یکی از سه بانک برتر کشور در زمینه خدمات ازدواج اجباری است.
شمسی نژاد کفایت سرمایه بانک قرض الحسنه مهر ایران را بیش از 12 درصد دانست که در شبکه بانکی عدد مطلوبی است. نسبت هزینه ها به منابع بانکی حدود 81 درصد است. از ابتدای سال تاکنون بیش از 2 میلیون و 100 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال به 2 میلیون و 500 هزار تسهیلات برسد. گفتنی است ارزش این تسهیلات به بیش از 458 هزار میلیارد ریال می رسد.
حرکت سریع بانک قرض الحسنه مهر ایران به سوی تحول
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران تاکید کرد: از دفاتر مرکزی این بانک و همچنین مدیریت شعب در استان های مختلف خواسته شد تا طرح های تحول خود را ارائه کنند. هدف گذاری منابع بانک تا پایان سال آینده 200 هزار میلیارد تن است تا بتوانیم بین 2.5 تا 3 درصد از سپرده های کشور را در شبکه بانکی جذب کنیم.
وی در خصوص حمایت از مددجویان نهادهای مختلف گفت: از آغاز همکاری با نهادهای مختلف حمایتی از جمله کمیته مددکاری امام خمینی (ره)، بنیاد برکت، بنیاد مسکن و سازمان بهزیستی تاکنون بیش از 630 هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است. که بیش از 72000. «به یک میلیارد ریال می رسد.
شمسی نژاد افزود: پیش بینی می شود بانک قرض الحسنه مهر ایران تا پایان سال جاری بین 110 تا 120 درصد رشد سودآوری داشته باشد. همچنین برنامه هایی برای افزایش سرمایه بانک داریم که باعث تقویت ساختار مالی و توان مالی بانک می شود.
بازپرداخت وام بدون ضامن با سامانه «ضمانت».
در پایان این نشست، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازپرداخت وام های بدون ضامن گفت: بخشنامه وزارت اقتصاد را به شعب ابلاغ کرده ایم و بر این اساس تسهیلات خرد را پرداخت خواهیم کرد. در بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز سامانه ای به نام گارانتی ایجاد کرده ایم. سیستم گارانتی اعتبار مشتری را تایید می کند. اطلاعات افراد در این سیستم وارد می شود و چون به یک سری بانک اطلاعاتی لینک شده است افراد را تایید می کند.
وی گفت: علاوه بر این، سیستم ضمانت به یک سری داده های دیگر مانند سپرده گذاری مرکزی و تسویه اوراق بهادار مرتبط خواهد شد. به این ترتیب سهام افراد به تسهیلات خرد آنها متصل می شود و یا می توانند سهام خود را به سامانه ضمانت پیوند دهند. علاوه بر این، اگر بتوانیم از اموال مردم اطلاعاتی به دست آوریم، به تسهیل روند پرداخت تسهیلات برای آنها کمک می کند.
شمسی نژاد گفت: در حال ایجاد تغییر در سامانه ضمانت هستیم تا افراد در وهله اول اعتبارسنجی شوند و در صورت نیاز به اسناد ضمانت پس از آن از اسناد الکترونیکی استفاده کنیم.
خبرنگار دیگری از شمسی نژاد درباره لزوم قانون بانکداری جداگانه برای قرض الحسنه سوال کرد که وی در پاسخ گفت: ما نیاز داشتیم بانک مرکزی نگاه ویژه ای به قرض الحسنه داشته باشد که خوشبختانه با رهبری جدید در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، این نگرش خاص به قرض الحسنه است. این درخواست در طرح تحول قرض الحسنه گنجانده شده است که در صورت امکان واحد ویژه بانکداری قرض الحسنه برای بانک مرکزی ایجاد می شود که تمامی الزامات، قوانین، مقررات و مفاد آن به طور خاص اعمال می شود.
شمسی نژاد درباره سرمایه بانک نیز توضیح داد: سرمایه ثبت شده بانک در حال حاضر 2500 میلیارد تن است که با سود انباشته امسال و سال گذشته در اولین مجمع عمومی به 5000 میلیارد تن می رسد. سپس برنامه داریم که سرمایه بانک را از 5000 به 10000 میلیارد تن نقدینگی یا محرومیت از حق تقدم افزایش دهیم.
پیشنهاد شروع وام قانونی
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در سوال خبرنگاری مبنی بر بالا بودن آمار پرداختی و پایین بودن نسبت هزینه به مخارج این بانک چنین پاسخ داد: دلیل آن کارمزد تسهیلات قرض الحسنه است. نکته دیگر کوچک بودن وام است که باعث می شود مردم در بازپرداخت وام کوشاتر شوند. همچنین تفاهم نامه هایی که بانک با سازمان های مختلف منعقد کرده و دریافت اسناد ضمانت نامه نیز در تحقق این درصد مطالبات موثر است.
شمسی نژاد همچنین درباره سقف تسهیلات قرضه الحسنه توضیح داد: سقف تسهیلات قرضه الحسنه بر اساس بخشنامه بانک مرکزی 50 میلیون تومان معیشتی و 100 میلیون تومان اشتغال است. در طرح تحول خود پیشنهاد افزایش سقف وام قرض الحسنه با همکاری شورای پول را دادیم. همچنین پیشنهاد دادیم که تسهیلات قرض الحسنه بین شرکت های کوچک و دانش بنیان توزیع شود و بتوانیم تسهیلات قانونی قرض الحسنه را در کشور راه اندازی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید