بانکی پور نماینده مجلس: کاهش زاد و ولد و ازدواج در کشور دلیل شکست قانون جمعیت جوانان نیست/ این قانون مانند راهکار ارزی نیست که فردا نتایج آن در بازار مشخص شود.

بانکی پور نماینده مجلس: کاهش زاد و ولد و ازدواج در کشور دلیل شکست قانون جمعیت جوانان نیست/ این قانون مانند راهکار ارزی نیست که فردا نتایج آن در بازار مشخص شود.

امیرحسین بانکی پور نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: قانون جمعیت جوانان مانند تصمیم گیری و وضع قانون ارز نیست که فردا نتیجه آن در بازار مشخص شود. حداقل یک سال لازم است

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: قانون جوانی جمعیت مانند تصمیم گیری و وضع قانون ارزی نیست که نتیجه آن فردا در بازار مشخص شود.تولد طبیعی است. و حداقل یک سال طول می کشد.

امیرحسین بانکی پور با انتقاد از مقایسه ها در خصوص قانون جمعیت جوانان اظهار داشت: برای قانونی که 30 درصد در مدت پنج ماه اجرا شد، هیچ وقت آمار 9 ماه گذشته را با سال گذشته مقایسه نمی کنند و نمی گویند که پس و در طول مدت. در این دوره تعداد تولدها کاهش یافت، به طوری که قانون جوانی جمعیت شکست خورد.

وی افزود: اگر این قانون به طور کامل اجرا شود، یک سال بعد اجرایی می شود و اگر رفتار عمومی بر اثر این قانون تغییر کند، یک سال طول می کشد تا اثرات آن بر تعداد موالید دیده شود.

نماینده مردم اصفهان در شورای اسلامی تاکید کرد: ولادت های ابتدای سال مربوط به هشدار تمایل به کاهش ولادت است و نمی توان از آن برای شکست قانون استفاده کرد.

وی ادامه داد: اکنون روند ازدواج رو به افزایش است اما باید توجه داشت که تنها 30 درصد قانون جوانان جمعیت اجرا می شود و حتی اگر به طور کامل یا 50 تا 60 درصد اجرا شود، نتیجه آن خواهد بود. یکی یک سال بعد شناخته شود.”

بانکی پور با اشاره به زمان مشخص شدن نتایج قانون جمعیت جوانان گفت: این قانون مانند تصمیم ارزی نیست که فردا نتایج آن در بازار مشخص شود. زایمان روند طبیعی دارد و حداقل یک سال طول می کشد تا نتایج تغییر رفتار جامعه را ببینیم.

وی بیان کرد: وقتی نرخ تولد و ازدواج در کشور با شیب تند در حال کاهش است طبیعتا مقایسه دو سال متوالی روند نزولی را نشان می دهد و این دلیل بر شکست قانون جمعیت جوانان در مقطع فعلی نیست.

نماینده مردم اصفهان در شورای اسلامی افزود: باید با اجرای قانون جوانان جمعیت از این روند نزولی جلوگیری کرد و به تدریج میزان ازدواج و موالید افزایش می یابد.

وی در خصوص افزایش تعداد ازدواج ها اظهار کرد: لازم به ذکر است که بخش ازدواج این قانون که پیش از این اجرا شد و در بودجه سال 1400 دیده شد آثاری داشت و پس از 12 سال تعداد ازدواج ها افزایش یافت.

بانکی پور افزود: علاوه بر قانون جمعیت جوانان عوامل دیگری نیز در این افزایش موثر بوده است.

وی با اشاره به میزان اجرای قانون جمعیت جوانان تا پایان سال 1401 تصریح کرد: برآورد ما این است که 50 درصد این قانون تا پایان سال اجرایی شود. مراحل اولیه بخشی از قانون اجرا شده اما هنوز نتیجه آن به دست مردم نرسیده است.

نماینده مردم اصفهان در شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال آئین نامه های مربوط به زمین تصویب شده اما هنوز تحویل نشده و در سه ماه باقی مانده می توان واگذاری ها را انجام داد.

وی تاکید کرد: قانون جوانان 73 ماده و یک بسته جامع است که بخش بزرگی از آن فرهنگ سازی است. نتایج فرهنگ سازی را نمی توان به سرعت دید و قضاوت کرد و زمان بیشتری می طلبد.

بانکی پور افزود: اما آثار قانون در افزایش ازدواج ها دیده می شود و در بحث تولد فرزند نیز شاهد آن خواهیم بود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان یکی از استان هایی است که در آینده با چالش پیری جمعیت مواجه خواهد شد و وضعیت کنونی آن نگران کننده است، تصریح کرد: مسئله جمعیت یک معضل بحرانی و سرزمینی برای کل کشور است و باید برطرف شود. انجام شد، برای تشویق جامعه به ازدواج و بچه دار شدن باید کمک کرد و در عین حال باید به استان هایی مانند اصفهان که شرایط نگران کننده ای دارند توجه بیشتری شود.

دیدگاهتان را بنویسید