بانک ها از دریافت کپی مدارک منع می شوند

ساعت: 12:51
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797165

سازمان امور اداری و استخدامی به بانک ها و سازمان ثبت احوال تاکید کرد که دریافت کپی مدارک ممنوع است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد: دلایل عدم رعایت بخشنامه ADM مبنی بر ممنوعیت دریافت کپی مدارک پشتیبان در دستگاه های دولتی به ویژه بانک ها با حضور معاون نظارت بر بانک مرکزی، دبیر ستاد هماهنگی شورای بانک های دولتی و معاونت اسناد هویتی شد.

انتقادی که برای عدم دریافت نسخه لازم نیست دستور دهید

رفیع زاده معاون سازمان نوسازی اداری کشور با ابراز نارضایتی از اجرای بخشنامه ممنوعیت کپی شناسنامه مشتریان، رویکرد سازمان اداری و کارگری در ابلاغ این بخشنامه را دسترسی آسان به خدمات عمومی دانست، اما با وجود زیرساخت ها و قوانین لازم. .، اجرای بخشنامه مساعد نیست و متاسفانه بسیاری از بانک های خصوصی از اجرای قانون خودداری می کنند که باعث می شود کارکنان این ضعف را به کل نظام اداری و دولت نسبت دهند.

وی با تاکید بر اینکه بانک های خصوصی و دولتی از نظر قانون یکسان هستند و اگر بخشنامه ای صادر شد هر دو باید آن را رعایت کنند، تصریح کرد: مردم به بهانه خصوصی بودن و مخاطب مستقیم بخشنامه ها نگران نباشند. برخی آئین نامه ها نیاز به تغییر دارند و منعی برای این امر وجود ندارد، می توان مقررات دست و پا گیر را برای تسهیل و تسریع خدمات رسانی به مردم تغییر داد. ما به جای تلاش برای ایجاد قوانین و مقررات جدید، نیازمند اصلاح و اجرای مقرراتی هستیم که به درستی اعمال نمی شوند.

رفیع زاده از بانک مرکزی خواست تا بخشنامه ای مبنی بر ممنوعیت دریافت کپی مدارک شناسایی کند. بدیهی است در صورت نیاز و پراکندگی سیستم، بانک ها موظفند برای کاهش هزینه ها و زمان ارائه خدمات به مشتریان، از مدارک هویتی کپی تهیه کنند.

در این جلسه حنیفی معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به عدم اجرای صحیح بخشنامه از سوی بانک ها گفت: بر اساس قانون مبارزه با پولشویی، بانک مرکزی از سال 1388 تا 1388 احراز هویت آنلاین را طی سه مورد معرفی کرد. بخشنامه ها، اما محدودیت هایی نیز برای دسترسی به سامانه ثبت احوال وجود داشت که مانع اجرای صحیح قانون می شد.

این بخشنامه در 99 درصد از بانک های دولتی اعمال می شود

قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی نیز گفت: بانک های دولتی همواره از طریق استعلام از سازمان ثبت احوال بر صدور گواهینامه اصرار داشته اند. بخشنامه ها با ممنوعیت کپی مدارک هویتی مطابقت ندارد. این در حالی است که ممنوعیت اخذ مدارک هویتی المثنی در 99 درصد بانک های دولتی وجود دارد و مشتریان این بانک در صورت مشاهده تخلف می توانند به واحدهای حفاظت از شکایات همان بانک مراجعه کنند. شکایات معمولاً ظرف 24 ساعت حل می شوند.

روزانه 1.5 میلیون استعلام بانکی انجام می شود

با این حال کریمی، رئیس فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال در این جلسه با بیان اینکه موضوع احراز هویت مشتریان نیز قبل از ابلاغ بخشنامه مورد توجه قرار گرفته بود، گفت: استناد به بخشنامه ممنوعیت کپی مدارک هویتی قابل استناد است. ما در سازمان ثبت احوال خدمات تایید صلاحیت نقطه مرکزی دستگاه های اجرایی را ارائه می دهیم و انتشار این خدمت بر عهده خود دستگاه ها است.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور همچنین با انتقاد از اینکه برخی بانک های خصوصی به بهانه ای از سامانه گواهی برای مشتریان خود بانک اطلاعاتی تشکیل می دهند، گفت: روزانه به یک میلیون و 500 هزار استعلام بانکی از سامانه و احراز هویت آنلاین پاسخ داده می شود. سیستم همیشه در دسترس است و به ندرت ممکن است به خطر بیفتد.

عباسی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید اطلاعات کارت ملی شهروندان به راحتی در اختیار دیگران قرار گیرد، افزود: بخشنامه ممنوعیت اخذ کپی مدارک نیز بر ممنوعیت اخذ کپی شناسنامه تاکید دارد اما متاسفانه شاهد بانک هستیم. مشتریان در حال کپی کردن نسخه ها و گاهی اوقات کپی های معکوس هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید