باهنر به دنبال چیست؟ | روز جدید

باهنر به دنبال چیست؟

روز جدید محمدرضا باهنر چندی پیش در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه باید برای جمهوری دوم آماده شویم، گفت: امروز از چند دولت، مجلس، قوه قضائیه و مجلس تشخیص گذشتیم و یک سری اتفاقات در بلغارستان رخ داد.

امروز اگر مولفه های مختلف را از نظر کمی و کیفی با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، می بینیم که نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت چشمگیری داشته ایم و رتبه ما بسیار بالاتر از سال 57 است. انتقام کشوری در جهان که ما را به وابستگی متهم می کند. وی گفت: دولت کنونی وارث همه کارهای خیر و برکت گذشته است و وارث بسیاری از مشکلات است. این یک اتحادیه است. «اصلاحات ساختاری مدت‌هاست که اصولگرایان سنتی صحبت می‌کنند، حتی اصلاح‌طلبان بیشتر از آن. باهنر اخیراً این موضوع را تکرار کرد و گفت که امیدوار است مشکلات روزمره دولت باعث نشود که مسئولان اصلاحات ساختاری را نادیده بگیرند. الان مشخص نیست منظور از اصلاحات ساختاری طراحی شده توسط اصولگرایان چیست و این اصلاحات در چه ابعادی و با چه مکانیزمی باید انجام شود؟ و منظور باهنر از جمهوری دوم چیست؟ واضح است که مثلاً باهنر و اصولگرایان معتدل از نوع نگاه به صلاحیت ها گلایه دارند. همانطور که او در آخرین مصاحبه خود با شارک به صراحت اعلام کرد، هیئت امنا باید قوانینی بنویسد و حد و مرزهایی را تعیین کند تا بازنگری نافرمانی در اختیارات صورت نگیرد. آیا می توان قانون اساسی را از راه مسالمت آمیز دیگری تغییر داد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال مردی مثل باهنر مخالفت می کند. از یک طرف در مواجهه با این موضوع فقط موضوع را به هیات امنا ارجاع می دهد و می گوید خود شورا می تواند آیین نامه بنویسد و حتی اصلاح قانون انتخابات را الزام آور برای هیات امنا نمی داند چه برسد به اصلاح. قانون اساسی یا تغییر او گفت: «به نظر من سه گام اول اجرای قوانین موجود است. به نظر من اولین مرحله اجرای واقعی این قوانین موجود است و اگر به نتیجه نرسیدیم باید به مراحل بعدی یعنی اصلاح قوانین مادر و در نهایت تغییر قانون اساسی برویم. «اگر واقعا اراده وجود دارد، نیازی به تغییر قانون اساسی نیست.

اما تا آنجا پیش رفته است که نظام سیاسی را تا حد اصلاح قانون اساسی تغییر داده است. باهنر در سال 1376 در مصاحبه ای گفت: در قانون اساسی ما برخی از اصول قابل تغییر نیست. اصولی که ضامن اسلام نظام و نیز جمهوریت نظام است قابل تجدید نظر نیست; اما بسیاری از اصول قانون اساسی قابل بازنگری است. مثلاً هیچکس نمی تواند مجلس را از سیستم حکومتی حذف کند. زیرا این از الزامات جمهوریت نظام است; اما همین مجلس را می توان از یک مجلس به دو مجلس رساند یا تعداد سال های نمایندگی را از چهار به شش سال تغییر داد یا دولت پارلمانی باشد و رئیس جمهور و رئیس جمهور از طریق مجلس انتخاب شوند. البته بیشتر این موارد فقط نمونه است. در هر صورت ممکن است چنین مواردی به عنوان یک اصلاح در نظر گرفته شود و اعمال شود. اینها نمونه هایی از همان اصلاحات خواهند بود.» منتقدانی که آنها را بسیار شبیه اصلاح طلبان می دانند. زیرا در تمام سال های گذشته نیز همین انتقادات از سوی اصلاح طلبان مطرح شده است. اما زمانی که اصولگرایان در بین آنها به شکل کنونی بی معنا شدند، نیروهای اصلاح طلب را به خاطر همین انتقادها در معرض شدیدترین انتقادها قرار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید