“بایدن باید برجام را نجات دهد” / وال استریت ژورنال

“بایدن باید برجام را نجات دهد” / وال استریت ژورنال

روز جدید وال استریت ژورنال نوشت در حالی که پوتین و شی، روسای جمهور روسیه و چین معتقدند که قدرت جهانی آمریکا ضعیف شده است. آزمونی که جو بایدن باید بگذرد، شبیه هیچ یک از آزمون‌های شغلی دیگر روسای جمهور آمریکا نیست. به عبارت دیگر؛ در شرایطی که خود بایدن می‌داند که شروع بحران هسته‌ای میان آمریکا و ایران در رقابت برای رهبری جهان، در نهایت به نفع روسیه و چین تمام خواهد شد. بنابراین در مواجهه با این شرایط شرایط سختی را پیش رو دارد و باید تصمیم مهمی بگیرد و برجام را نجات دهد.

در این مقاله توسط والتر راسلمید در وال استریت ژورنال نوشته شده است. ما می خوانیم:

فرقی نمی کند که آن را برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام یا توافق هسته ای ایران بنامید. مهم این است که این چیدمان به هر اسمی دچار مشکل است یا به عبارتی دچار مشکل است. از زمانی که دونالد ترامپ آمریکا را از توافقی که باراک اوباما میانجیگری کرد خارج کرد و عملاً وعده داد که تحریم‌های اقتصادی ایران را در ازای محدود کردن موقت بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای این کشور لغو کند، برجام به چیزی شبیه گربه شرودینگر تبدیل شده است. – قادر است نه زنده باشد و نه مرده، در یک حالت نامشخص در یک جعبه بسته به دام افتاده است.

با این حال، فارغ از وضعیت گربه ای شرودینگر در دیپلماسی آمریکا، این روزها به جایی رسیده است که بوی تعفن این جعبه را دیگر نمی توان پنهان کرد و نادیده گرفت. در واقع، با نزدیک شدن جمهوری اسلامی ایران به آستانه هسته ای، به نظر می رسد که این حماسه رو به پایان است.

در ماه دسامبر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ما اجازه نخواهیم داد ایران در مذاکرات زمان بخرد و دستور کار خود را پیش ببرد». با این حال، ایران از مذاکرات دست نکشیده و به آن ادامه داده و در عین حال برنامه هسته ای خود را نیز پیش برده است.

رئیس اطلاعات انگلیس اخیراً از تصمیم ایران برای رد شروط آمریکا برای ورود مجدد به برجام خبر داد و البته افزود که ایران از ادامه مذاکرات خوشحال است. در این رابطه؛ حدود هفته گذشته، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، از ادامه پیشرفت برنامه هسته ای ایران خبر داد. وضعیتی که باعث شد حتی خوشبین ترین مقامات واشنگتن نیز امید خود را نسبت به احیای برجام از دست بدهند. در واقع، زمانی که رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد ایالات متحده، گفت که “جسد مرده را نمی توان زنده کرد”. یکی از دلایلی که آمریکا مذاکرات را برای مدت طولانی ادامه داده است این است که نمی خواهد با عواقب ناخوشایند پذیرش عدم احیای برجام مواجه شود. زیرا پذیرش پایان نهایی توافق هسته ای، دولت آمریکا را مجبور می کند که بین دو گزینه پذیرش ایران هسته ای و آغاز درگیری مستقیم – که احتمالا آمریکا را وارد جنگ دیگری در خاورمیانه می کند – یکی را انتخاب کند. هر دو مسیر خطرات و هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی اما بالا را به همراه دارند – و دولت بایدن به طور قابل‌توجهی به دنبال اجتناب از این انتخاب ضعیف بوده است.

اما متأسفانه زمان به نفع رئیس جمهور بایدن کار نمی کند. مذاکرات هسته ای ایران به سمت شکست پیش می رود زیرا به وضوح شاهد تضعیف و نامشخص بودن موقعیت بین المللی آمریکا هستیم. در واقع، فروپاشی توافق را می توان تا حد زیادی یکی از پیامدهای بحران جهانی قدرت آمریکا دانست.

در زمانی که روسیه موشک‌های خود را به اودسا می‌فرستد و چین آمریکا را با عواقب بزرگی در پی سفر نانسی پلوسی به تایوان تهدید کرده است. وضعیت بین المللی دولت بایدن در حال حاضر سخت تر از حد انتظار است و البته آماده سازی ایالات متحده. به نظر؛ شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین که به طور فزاینده‌ای در مورد ایران هسته‌ای نگران هستند، می‌خواهند تعهد ایران به ائتلاف ضد آمریکایی را تقویت کنند تا به توافقی برسند که فشار بر رئیس‌جمهور آمریکا را کاهش دهد.

با این حال، فعالیت های هسته ای ایران باید در چارچوبی جهانی توسط آمریکایی ها مورد تحلیل قرار گیرد. در واقع، بحران بین واشنگتن و تهران می تواند برای روسیه و چین بسیار مفید باشد – و رقبا و دشمنان ایالات متحده امیدوارند که بحران های ژئوپلیتیکی همزمان در اروپا، خاورمیانه و شرق آسیا به آمریکای کسل کننده و خسته منجر شود. به ویژه با عواقب اقتصادی. این بحران ها انسجام آمریکا را در داخل و خارج تضعیف خواهد کرد…

دیدگاهتان را بنویسید