بایدن با تحریم صادرات نفت ایران تلاش می کند تهران را تحت فشار قرار دهد


زمان: 12:06 صبح
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1886951

این روزنامه آمریکایی می نویسد که آمریکا به دنبال افزایش فشار بر تهران است و در حال بررسی تحریم ها علیه صادرات نفت ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک روزنامه آمریکایی عصر یکشنبه به وقت تهران گزارش داد که ایالات متحده در حال بررسی تحریم ها علیه شبکه ای از شرکت های مظنون به کمک به صادرات نفت ایران و افزایش فشار بر تهران است.

وال استریت ژورنال مدعی شد که ایران از انتقال نفت از کشتی به کشتی در آبهای منطقه استفاده کرده و سپس اسناد را برای مخفی کردن منشأ محموله جعل کرده است و افراد و شرکت‌هایی در امارات متحده عربی در این راه کمک می‌کنند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: پیش‌بینی من این است که تا زمانی که ایرانی‌ها پیشنهادات را نپذیرند و به برجام بازگردند، انتظار می‌رود که در آینده به طور منظم شاهد این نوع اقدامات قهری باشیم. “

بر اساس این گزارش، پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از برجام در 28 اردیبهشت 1397 و عدم اجرای تعهدات اروپایی ها برای جبران عقب نشینی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران پس از یک سال صبر راهبردی، سرانجام به خود گرفت. پنج مرحله در چارچوب مواد 26 و 36 برجام و در راستای کاهش تعهدات برجام.

با حضور جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا در کاخ سفید که در مبارزات انتخاباتی خود از بازگشت به برجام صحبت کرد و پس از انتخابات و پس از توافقات انجام شده، مذاکرات برای رفع تحریم ها این موضوع را تکرار کرد. به طور غیر مستقیم بین ایران و آمریکا انجام شد و با حضور ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با هماهنگی «انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات کلید خورد. در فروردین 1400 در وین ساخته شد. در دولت سیزدهم به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی، مذاکرات برای رفع تحریم ها در جریان است.

این در حالی است که آمریکایی ها برای پیشبرد به بازی سرزنش متوسل شده اند و می خواهند ایران را به خاطر عدم توانایی تصمیم گیری سرزنش کنند و ایران را به خاطر نتیجه نگرفتن مقصر بدانند. در حالی که بسیاری به ناتوانی دولت بایدن در تصمیم گیری درباره برجام اذعان دارند، مقامات وزارت خارجه آمریکا همچنان می گویند که آماده هستند تا این توافق را روی میز بگذارند. برخی تحلیلگران بر این باورند که عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف با کنگره و مشکلات داخلی آمریکا از جمله دلایل عدم تمایل دولت بایدن برای بازگشت به برجام است.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود، مقامات آمریکایی مدعی هستند که یک شهروند عراقی، یک انگلیسی و تعدادی از شرکت ها در فروش نفت ایران دست دارند.

این در حالی است که شهروند ادعای آمریکا و نقض تحریم های ایران را رد کرده است. این شهروند عراقی انگلیسی گفت: مالک شرکت آیکون پترولیوم و شرکت کشتیرانی راین هستم. من مالک شرکت «ایزوت» نیستم. شرکت‌های من هرگز نفت ایران را با نقض تحریم‌های آمریکا عرضه نکرده‌اند و تمام معاملات من با عراق کاملاً قانونی بوده است.

این روزنامه نوشت: شرکت های نفتی اکسون موبیل، شل، سانائه کوک و مشتریان آسیایی از خریداران نفت خام و پالایش شده ایران هستند.

شایان ذکر است، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در توئیتی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: ما ایده‌هایی را برای شکل و محتوا پیشنهاد کرده‌ایم تا راه را برای به نتیجه‌گیری سریع مذاکرات در تهران هموار کنیم. وین که به منظور اصلاح وضعیت بغرنج و مضر ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا به طرف های مقابل ارائه کردیم.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نوشت: ایران آماده است تا مذاکرات را در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برساند. اگر طرف مقابل مایل باشد همین کار را بکند.”

دیدگاهتان را بنویسید