بایدن: به خاطر اظهاراتم درباره پوتین و استعفای او عذرخواهی نمی کنم

216560 571 خبر خاکستری

روز جدید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته است که به خاطر اظهارات خود مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین نباید در قدرت بماند و از قدرت کنار نمی رود، عذرخواهی نخواهد کرد، اما سیاست آمریکا تغییر نکرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «من از هیچ چیز دست نمی کشم.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که منظور او تغییر در سیاست آمریکا نیست، بلکه گفته هایش بر اساس احساسات آن روز بوده است.

او گفت: «من خشم اخلاقی خود را از نگرش پوتین نسبت به این مرد و اقدامات او ابراز کرده‌ام. من اخیراً با این خانواده ها (اوکراینی) بودم. من به تغییر در سیاست آمریکا در آن زمان یا امروز اشاره نمی کنم.

بایدن گفت: من بابت این اظهارات عذرخواهی نمی کنم.

او در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد این اتهامات را رد کرد و گفت: «ادعاهای مشابه و بی‌اساس درباره پوتین بیش از یک بار مطرح شده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت آنچه رهبران جهان از اظهارات او خارج از چارچوب در لهستان برداشت می کنند، ناتو را نه تقویت می کند و نه تضعیف می کند.

او با این ادعا که ناتو هرگز به اندازه امروز قوی نبوده است، در توضیح اظهارات خود در لهستان گفت که در واقع مردم روسیه را هدف گرفته است.

وی افزود که قسمت آخر سخنرانی من خطاب به مردم روسیه بود. من نه تنها با مردم روسیه، بلکه با تمام مردم جهان صحبت کردم. چنین رفتاری (پوتین) کاملا غیرقابل قبول است و راه مقابله با آن تقویت ناتو و حفظ وحدت آن و حمایت از اوکراین است.

رئیس جمهور همچنین گفت که اهمیتی نمی دهد که پوتین اظهارات خود را “تنش آمیز و تشدید کننده” می بیند.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا نگران اظهارات پوتین است یا خیر، گفت: برای من مهم نیست که او چه فکر می کند. او کاری را که باید انجام دهد انجام خواهد داد.

شنبه شب در یک سخنرانی در کاخ سلطنتی در ورشو، پایتخت لهستان، به طور زنده از CNN پخش شد و خواستار تغییر دولت در روسیه شد و گفت پوتین نمی تواند در قدرت بماند.

رئیس جمهور گفت: به خاطر خدا این مرد نمی تواند در قدرت باشد.

وی با تاکید بر اینکه تنها مقصر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود، گفت پوتین با حمله به اوکراین دموکراسی را خفه کرده است.

سی ان ان گزارش می دهد که این شدیدترین انتقاد بایدن از پوتین است و نشان دهنده تغییر رویکرد اصلی آمریکا در قبال روسیه است.

پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند که قصد تغییر دولت در روسیه را ندارند.

پس از اظهارات بایدن، کاخ سفید با صدور بیانیه ای جداگانه اعلام کرد که بایدن قصد تغییر رژیم در روسیه را ندارد.

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای گفت: منظور رئیس جمهور این بود که نباید به پوتین اجازه داد علیه همسایگان یا منطقه خود از زور استفاده کند. او درباره حکومت پوتین در روسیه یا تغییر رژیم صحبت نمی کند.

در 21 فوریه (2 مارس 1400)، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس را به رسمیت شناخت و از بی توجهی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو انتقاد کرد.

سه روز بعد، در روز پنجشنبه (26 مارس)، پوتین حمله نظامی به اوکراین را آغاز کرد و آن را یک “عملیات ویژه” خواند و روابط پرتنش بین مسکو و کیف را به یک رویارویی نظامی تبدیل کرد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدامات روسیه همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید