بایدن در سفر به منطقه خاورمیانه هیچ دستاوردی نخواهد داشت/ ائتلاف کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی مثمر ثمر نخواهد بود.


ساعت: 14:42
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882899

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: بایدن از این سفر نمی تواند دستاورد زیادی داشته باشد و شاید تنها دستاورد او دریافت نفت و کمک های مالی از عربستان و امارات باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده، وی با اشاره به سفر بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه گفت: رئیس جمهور آمریکا در این سفر اهداف و برنامه های مختلفی را دنبال خواهد کرد که یکی از آنها پیمان آبراهام است.

وی ادامه داد: این معاهده در زمان ریاست جمهوری ترامپ آغاز شد و وی به دنبال اجرای کامل و نهایی شدن این معاهده با سایر کشورهای منطقه است.

صادقی نسب گفت: در نوامبر 2019 در یادداشتی در مورد پرسش عربی-یهودی درباره ناتو اشاره کردیم که اگر این هشدار از سوی دستگاه دیپلماسی دولت دوازدهم جدی گرفته می شد، احتمالا این معاهده منعقد نمی شد.اینجا)

وی ادامه داد: در دوران ریاست جمهوری ترامپ، مایک پنس، معاون او، حاکمان کشورهای عربی به ویژه امارات را به مراسمی با حضور سران اسرائیل دعوت کرد و همه آن مردم را پشت یک میز نشست و ابراز خوشحالی کرد. این بود که فرزندان ابراهیم بر سر یک سفره بنشینند و در همان جلسه پایه های معاهده ابراهیم و عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گذاشته شد.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در عین حال مشخص بود که این اقدام برای تشکیل جبهه منطقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه های سفر رئیس جمهور آمریکا خروج این کشور از حفاظت نظامی و دفاعی کشورهای حاشیه خلیج فارس است و می خواهد در قالب ناتوی عربی-یهودی آن کار را به کشورهای عربی و اسرائیل بسپارد.

صادقی نسب گفت: اگر وزارت امور خارجه در دولت روحانی روابط گسترده و سازنده با کشورهای منطقه را دنبال می کرد، می توانستیم موانع بیشتری بر سر راه شکل گیری این ائتلاف قرار دهیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران صرف نظر از تشکیل یا عدم تشکیل این اتحاد منطقه ای نباید اجازه دهد اسرائیل در اطراف کشورمان حضور نظامی-امنیتی داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: زمانی که اسرائیل در بحرین و امارات حضور داشته باشد خط قرمز است، احتمال تصرف پایگاه های نظامی نیز وجود دارد و بنابراین این ائتلاف احتمالی نباید در داخل مرزهای کشورمان فعال باشد و باید نه توانایی ایجاد اجماع بین آنها.

وی گفت: کشورهای عربی و اسرائیل همواره همکاری داشته اند اما این بار به صورت باز بوده و این گشایش نمی تواند مانع پیشرفت روزافزون نظامی کشورمان شود.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: این ائتلاف کلاهی بدون پشم است، اما به هر حال سیاست ما باید به کشورهای منطقه نزدیکتر باشد تا جایی که برای رفع نیازهای خود به کشور ما مراجعه کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به دیگر دلایل سفر بایدن رئیس جمهور آمریکا به کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: مشکلات و بحران های اقتصادی در آمریکا یکی دیگر از دلایل سفر بایدن به خاورمیانه است.

صادقی نسب گفت: افزایش بی سابقه قیمت بنزین در این کشور و تورم ناشی از آن، بایدن را در این سفر از کشورهای منطقه درخواست افزایش تولید نفت کند که دستیابی به آن در این زمینه سخت است، چرا که عربستان سعودی این موضوع را انجام داده است. روابط نزدیکی با روسیه دارد و نمی خواهد خود را جایگزین نفت روسیه معرفی کند.

وی ادامه داد: طبق معمول، آمریکا برای جبران بودجه خود دست به دامان عربستان سعودی خواهد شد و بایدن به خوبی نشان داده که قتل خاشقجی هیچ ارزشی برای منافع آمریکا ندارد.

صادقی نسب تاکید کرد: بایدن در این سفر قطعا درباره برجام صحبت خواهد کرد، اما آنچه مسلم است این است که به نفع خاورمیانه و کشورهای عربی است که تنش بین ایران و آمریکا را کاهش دهند و اگر این کار انجام شود. این اتفاق نیفتد، جمهوری اسلامی ایران حداکثر توجه را به افزایش توان نظامی و دفاعی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بایدن از این سفر دستاورد چندانی ندارد و شاید تنها دستاورد او دریافت مقداری کمک های نفتی و مالی از عربستان و امارات باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید