باید به دنبال اشتغال پایدار در روستاها بود/ حل مشکلات اصلی روستاها از عهده دولت استان خارج است


ساعت: 16:01
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881184

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تاکید بر لزوم ایجاد تسهیلات اجتماعی بیشتر در روستاها گفت: باید به موضوع اشتغال پایدار در روستاها و اشتغال متناسب با فرهنگ روستائیان رسیدگی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; آیت الله سیداحمد علم الهادی روز سه شنبه در دیدار دهیاران شهرستان مشهد در تالار قدس حرم مطهر رضوی، رفع مشکلات اساسی روستاها را خارج از حیطه اختیارات استان دانست و اظهار داشت: در این راستا، مشکلات و معضلات روستایی حل و فصل می شود. برق، آب و تلفن از نیازهای ثانویه روستاییان است چرا که روستاها پیش از این بدون بهره مندی از این امکانات رفاهی فعالیت می کردند چرا که دغدغه و نیاز اولیه روستاها درآمد و معیشت پایدار است.

وی بیان کرد: وزارت منابع طبیعی در برخی مناطق ممنوعیت چرای دام را اعلام کرده و در شرایطی که دامداری شغل اجدادی روستاییان بوده، اکنون با ممنوعیت چرای دام مواجه هستند در حالی که همین مراتع در اختیار آنها قرار می گیرد. دامداران استان های دیگر تسلیم شده اند و این مشکل دامداری در روستاها را مختل کرده است.

امام جمعه مشهد افزود: این گونه قراردادها و مقررات آسایش مردم روستاها را سلب کرده است، چنین طرح های غلطی و نمی دانم گاهی معیشت یک روستای 500 ساله را از بین می برد و لازم است جهاد کشاورزی و سایر نهادها موضوع را بررسی کنند تا به روستاییان ظلم نشود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در برخی از روستاهای مشهد اختلاط اجتماعی بومیان با مهاجران خارجی به گونه ای شده است که بافت اصیل و همگن روستاهای شرق را در هم شکسته و گاهی دیده می شود که جامعه روستایی. بافت صمیمی و یکنواخت خود را از دست داده است.

آیت الله علم الهادی گفت: این معضل اجتماعی حاصل اتفاقات سیاسی کشور همسایه است و البته دخالت دستگاه های اجرایی در آن درست نیست و نه تنها کار را به سرانجام نمی رساند، بلکه همچنین بر دامنه مشکلات می افزاید.

وی بیان کرد: در این راستا خود روستاییان باید با حرکت جهادی وارد عمل شوند و از فروش خانه و زمین خود به افرادی که با فرهنگ آنها بیگانه هستند خودداری کنند تا بافت روستاها مختل نشود و عواقب نامطلوب آن گریبانگیر آنها نشود. . .

امام جمعه مشهد در خصوص مهاجرت دهقانان به شهرها گفت: شما دهقانان باید خودگردانی داشته باشید، مطمئناً مهاجرت یک خانواده از فرهنگسرای روستا و حضور در فضای عجیب حاشیه شهر باعث نمی شود. منجر به یک زندگی ارزشمند برای شما شود.

وی تاکید کرد: مردم روستا باید درک کنند که این اسکان مجدد نباید صورت گیرد تا چهره فرهنگی و اجتماعی روستا مخدوش نشود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید