با ارزش ترین دارایی جامعه، حمایت از اعتبار اجتماعی است


ساعت: 12:16
تاریخ ارسال: 04/10/1401
کد خبر: 1879942

دشیری رئیس قاضی استان یزد با بیان اینکه وکالت شغل نیست بلکه کرامت است گفت: جایگاه اجتماعی وکیل در کنار دستگاه قضایی برای تحقق عدالت در جامعه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا گلم علی دسیری در یازدهمین ادای سوگند وکلای کارآموز کانون وکلای استان گفت: سعادت جامعه در گرو برقراری عدالت و حق مظلوم توسط ظالم به دور از ترس است.

وی با بیان اینکه جایگاه وکلا در جامعه نشأت گرفته از جایگاه عدالت است، افزود: دادگاه و وکالت دو بال فرشته عدالت هستند، فرشته عدالت باید به گونه ای در جامعه ظاهر شود که برای مردم قابل دسترس باشد مردم می توانند از میوه های آن بهره مند شوند.

دشیری بر لزوم پایبندی وکلای جوان به اهداف مقدس مندرج در بندهای سوگندنامه وکالت تاکید و تصریح کرد: در انتخاب پرونده دقت کنید که حق با موکل باشد. یک سری قوانین وجود دارد که سالمندان شما تجربه کرده اند و شما باید از تجربه تلخ آنها بیاموزید.

وی تصریح کرد: برخی از مشاغل و مشاغل باید به حرمت اهداف تعیین شده سوگند یاد کنند و عزت خود را ضامن تحقق آن اهداف قرار دهند.

رئیس کل دادگستری استان افزود: وکلای دادگستری به لحاظ وجدان، دلسوزی و تعهد اخلاقی به موکلان خود در مقام دفاع و حضور در دادگاه استرس خاصی دارند زیرا موکل جان و سرنوشت خود را در دستان موکل قرار می دهد. وکیل متخصص و وکیل باید تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق موکل خود بکار گیرد.

دشیری تصریح کرد: مردم راحتتر دلشان را به روی شما به عنوان ولی خود می گشایند تا قاضی پس اگر می خواهید حیثیت و آبروی وکیل را حفظ و حراست کنید فقط به درآمد نگاه نکنید.

وی افزود: حق موکل مهمترین اصل موفقیت در وکالت است و بالاترین هنر یک وکیل عدالت خواهی در حق مظلومی است که فاقد اسناد و دلایل کافی است.

وی با اشاره به سختی قضاوت گفت: قاضی چاره ای ندارد و ناچار است در مورد همه پرونده های مطرح شده رسیدگی و قضاوت کند، اما وکلا معمولاً حق انتخاب دارند، بنابراین اگر در موردی فکر کنید که نمی توانید. مدافع حق بودن مراقب پذیرش وکیل باشید.

دشیری با بیان اینکه قاضی بین دو عالم جاهل بوده است، اظهار داشت: قاضی باید از طریق شما وکلای مدافع حقوقی که مدافع قانون هستید و نه مدافع فرد، حق را قضاوت کند.

و افزود: افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه می کنند یا قانونمند هستند که مشکلی نداریم و یا قانون شکن هستند و این مقوله قابل تشخیص و ابداع است چون علنی کار می کنند و ما مشکلی نداریم. اما دسته سوم قانون مداری اینها برای قوه قضائیه است. و تقویت سرمایه اجتماعی چالشی است که ما به شما کمک می کنیم تا با چنین افرادی برخورد کنید تا بتوانید به قاضی کمک کنید قانون و ترفندهای دادرسی را تشخیص دهد.

وی بر لزوم ورود وکلا به حوزه های تخصصی رویه قضایی تاکید کرد و گفت: دستگاه قضایی برای دستیابی به عدالت بهتر به سمت تخصصی شدن پیش می رود، لذا پیشنهاد می شود دانشگاه تخصصی حقوق که می تواند جایگزین عدالت باشد. سامانه در دستور کار متولیان قرار گیرد.»

رئیس کل دادگستری استان افزود: یکی از الزامات تحقق سند تحول و دستیابی به نظام قضایی در تراز انقلاب، داشتن وکلای مجرب و با دانش حقوقی، تسلط و مهارت کافی و اخلاق حرفه ای است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید