با این غذاها سیزده تا متفاوت داشته باشید!

غذاهای سیزده بدر اغلب غذاهای مقوی مانند کباب و کباب مرغ یا غذاهای سنتی بر پایه گیاهان صحرایی هستند. سوپ با رشته و کاهو نیز برای شام استفاده می شود. گوشت پلو و لوبیا پلو نیز از غذاهای مخصوص 13 بدر محسوب می شود.

طرز تهیه انواع غذاها و شام های سیزده بدر که در این روز تهیه می شود را در ادامه می خوانید:

کباب کوبیده

2

عناصر:

گوشت چرخ کرده: یک کیلوگرم گوشت گوسفند یا ترکیبی از گوشت گاو و گوسفند (50%).

پیاز: 300 گرم یا یک پیاز بزرگ به ازای هر کیلوگرم گوشت

زعفران ساییده شده: قاشق چایخوری

نمک و فلفل؛ کافی

توصیه های لازم هنگام خرید گوشت:

مناسب ترین گوشت برای پخت کباب رنده شده گوشت گوسفندی (گوشت بین دنده) از گوشت گوسفند است. اگر می خواهید از گوشت گاو استفاده کنید، بهتر است سفارشی را انتخاب کنید که چربی کمتری دارد، زیرا چربی لازم از گوشت گوسفند تامین می شود. تهیه کباب رنده شده فقط با گوشت گاو امکان پذیر نیست، زیرا گوشت گاو بدون چربی لازم است. البته استفاده از قسمت های بسیار چرب گوشت گوسفند برای پخت کباب و سلامتی شما مناسب نیست.

گوشت خریداری شده باید چندین بار (حداقل 4 بار) چرخ شود. این کار به نرم شدن گوشت و جلوگیری از ریزش کباب کمک می کند.

9

شیوه آماده سازی:

ابتدا یک کاسه بزرگ آماده کنید و پیاز را بعد از پوست کندن و شستن روی رنده ریز رنده کنید.

مقدار پیاز زیاد نباشد چون باعث آبدار شدن گوشت و ریختن آن در حین پخت می شود و همچنین کباب را شیرین و بد می کند.

فراموش نکنید که پیاز رنده شده را با دست برش دهید و آب اضافی آن را بگیرید.

گوشت چرخ کرده را با نمک و فلفل به پیاز رنده شده اضافه کنید.

افزودن فلفل فقط برای گرفتن بوی بد گوشت است و نباید غذای شما را تند کند.

زعفران ساییده شده را در کمی آب جوش حل کنید و به مخلوط گوشت اضافه کنید و با دست مواد را خوب ورز دهید تا کباب چسبناک شود. همانطور که گفته شد این چسبندگی رمز موفقیت شما در تهیه این کباب است پس گوشت را ورز دهید تا یکباره آن را از تابه خارج کنید و گوشت جدا نشود و نریزد. سپس مخلوط گوشت را در یخچال قرار دهید یا به مدت 2 تا 3 ساعت از آن خارج کنید تا اثر کند.

سیخ کباب:

برای چسباندن کباب به سیخ نیز باید توجه داشته باشید که برای پخت این کباب باید از سیخ های پهن استفاده کنید.

قبل از شروع به یک مقدمه نیز نیاز است. ابتدا مقداری آب سرد در یک کاسه کوچک بریزید و آن را در کنار دست خود قرار دهید. حالا قبل از برداشتن کباب دست ها را در آب خیس کنید، یک مشت مایه را بردارید و به شکل دوک در بیاورید. سپس چون مواد در دست راستتان است سیخ را روی قاشق بگذارید و شروع به پوشاندن سطح سیخ با گریل کنید.

در آخر دوباره دستتان را در آب سرد فرو کنید و سیخ را فشار دهید تا اثر انگشتتان روی گوشت بماند. حالا ابتدا و انتهای کباب را روی سیخ بچسبانید و کنار بگذارید. همین کار را برای همه مواد و سیخ ها انجام دهید.

نحوه پختن:

حالا آتش را روشن کنید و سیخ ها را روی آن قرار دهید. در نظر داشته باشید که اگر با زغال و هیزم آتش روشن کرده اید، باید صبر کنید تا شعله خاموش شود و فقط ذغال در کباب پزتان ذوب شده باشد. زیرا در صورت استفاده از مواد قابل اشتعال مانند روغن، بو از بین می رود و غذای شما بو نمی گیرد و یا هیزم یا زغال شما کاملاً سوخته و روی غذا نمی نشیند.

سپس سیخ های کباب را روی آتش بگذارید. فقط در نظر داشته باشید که برای گرفتن گوشت ابتدا باید سیخ ها را مرتب و با دقت بچرخانید. در غیر این صورت چون یک طرف کباب خام و سفت شده است، طرف دیگر کباب از هم می پاشد و روی آتش می افتد. وقتی گوشت کمی تفت داده شد دیگر نیازی به باد کردن نیست.

اگرچه طبق این دستور دیگر نگران ریختن کباب نخواهید بود، اما برای اطمینان بیشتر، یک یا دو عدد تخم مرغ به کباب اضافه کنید.


مرغ سوخاری با زعفران

8

عناصر:

مرغ 1 عدد

2 عدد پیاز

1 فنجان آب لیمو

زعفران به میزان لازم

نمک به میزان لازم

7

شیوه آماده سازی:

تکه های مرغ را از شب قبل داخل پیاز رنده شده و آبلیمو و زعفران بریزید. هنگام برش دادن گوشت، تکه های سینه را که نیاز به پخت کمتری دارند و تکه های ژامبون را جدا کرده و به سیخ بریزید و مرغ را با حرارت ملایم تفت دهید.


سوپ با رشته فرنگی

6

عناصر:

طناب مخصوص سوپ 400 گرم

آش تره سبزی – جعفری – اسفناج – شوید – گشنیز 1 کیلوگرم

نخود، لوبیا و عدس به مقدار مساوی 450 گرم

نعنا خشک 4 قاشق غذاخوری یا نعناع تازه 200 گرم

4 عدد پیاز متوسط

پنیر کوتیج غلیظ شده 2 فنجان

2 قاشق غذاخوری آرد

روغن به میزان لازم

نمک و فلفل به اندازه کافی

10

شیوه آماده سازی:

لوبیاها را از قبل خیس کنید. سپس با پیاز (که ممکن است کمی زردچوبه به آن اضافه کرده باشیم) تفت می دهیم و می گذاریم بپزد. سپس سبزی ها را تمیز کرده و خرد کرده و داخل حبوبات پخته شده بریزید و بگذارید سبزی ها بپزند. سپس دو قاشق غذاخوری آرد را در کمی آب سرد حل کرده و داخل سوپ بریزید و هم بزنید. رشته ها را داخل سوپ بریزید و بگذارید آرام بپزد اما رشته ها نباید له شوند.

نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. سعی کنید سوپ را با احتیاط نمک بزنید، چون کشک بیشتر شور است. سپس سوپ را از روی حرارت بردارید و با کشک هم بزنید. سپس سوپ را بریزید و با کمی پنیر و پیاز تفت دهید و با نعنا داغ (و در صورت تمایل سیر داغ) تزئین کنید.

یادداشت:

اگر به سوپ پنیر کوتاژ اضافه کردید نمک نزنید و اگر دوغ اضافه کردید به اندازه کافی نمک اضافه کنید.

زردچوبه را با پیاز داغ اضافه کنید تا نودل ها خوش رنگ تر شوند.

خمیری را که می‌خواهید سفت شود بردارید و اگر پنیر درست می‌کنید، آن را شل کنید.

اگر اسفناج در بازار نیست از برگ چغندر استفاده کنید.

نعناع داغ را با روغن مایع نپزید زیرا آب می شود.

برای تهیه کشک زرد، کشک را با زعفران و آب بجوشانید.

کشک را با کیسه فریزر مثلثی شکل تزئین کنید.

می توانید سوپ را با پنیر زرد و سفید، نعنا داغ و لوبیا چیتی تزیین کنید.


ساندویچ با زیتون

10531503064298194197

عناصر:

به طور متوسط ​​یک سینه مرغ

سیب زمینی 750 گرم

خیار شور 200 گرم

کنسرو نخود سبز

تخم مرغ آب پز سفت 4 عدد

هویج آب پز 2 عدد

پیاز متوسط ​​1 عدد

نصف لیوان خامه

2 فنجان سس مایونز

4 قاشق غذاخوری سرکه یا آب لیمو

روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل برای چشیدن

606303ae9690c

شیوه آماده سازی:

سینه های مرغ را با پیاز، هویج، ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو، کمی نمک و یک لیوان آب بریزید تا بجوشد و آب آن کاملا کشیده شود. سیب زمینی ها را پوست گرفته و آب آن را بگیرید. استخوان های مرغ را جدا کرده و گوشت را برش دهید.

هویج و ترشی را خرد کرده و با تمام مواد خرد شده مخلوط کنید و در یک کاسه بزرگ بریزید. بعد از برش، تخم مرغ را با آبلیمو، روغن زیتون، خامه، نصف سس مایونز، کمی نمک و فلفل مخلوط کنید. سپس مواد سالاد آلوئه ورا را در ظرف مناسبی بریزید و به دلخواه درست کنید. باقیمانده سس مایونز را با کفگیر روی سطح سالاد بمالید و با خیارشور، گوجه فرنگی شکوفه دار، جعفری، مقداری زیتون و نخود فرنگی تزئین کنید.


برنج و لوبیا

IMG_20200226_215745_470

عناصر:

برنج مرغوب 4 پیمانه

خورش بدون چربی 300 گرم

لوبیا سبز تازه 300 گرم

پیاز طلایی را داغ کرده و دو قاشق غذاخوری را ریز خرد کنید

پوره گوجه فرنگی، ادویه، نمک، زردچوبه، دارچین و زعفران به مقدار کافی

روغن به میزان لازم

سیب زمینی برای کف قابلمه کافی است

MjFlYWQxs3Q1

شیوه آماده سازی:

برنج را تمیز کرده و در آب و نمک خیس کرده و کنار می گذاریم و گوشت را ریز خرد می کنیم و با حبوبات ریز خرد شده تفت می دهیم سپس پیاز داغ را که از قبل با دو قاشق غذاخوری ماکارونی و نمک و زردچوبه آماده کرده بودیم اضافه می کنیم. اجازه دهید به آرامی بپزد.

نکته مهم در مورد طعم دادن به پلو این است که ادویه پلو، دارچین و زعفران را فقط زمانی که کمی سرد است به غذا اضافه کنید، در غیر این صورت حرارت باعث از بین رفتن عطر ادویه ها و تلخ شدن غذا می شود. سپس باقالی پلو را که در ظرف می پزیم که آخرین راز رنگ خورش است، در ظرف بیرون می آوریم و صبر می کنیم تا کمی خنک شود، سپس یک قاشق چای خوری دارچین و یک عدد قاشق و یک قاشق و نیم قاشق زعفران . .

در مرحله بعد آب برنج را بجوشانید و بعد از آبکشی کف تابه را با سیب زمینی های خلال شده بپوشانید و سپس حدود دو سوم برنج را بریزید و با کفگیر لوبیا پلو را در وسط هسته برنج بریزید. باقی مانده برنج را بریزید و برنج را دم کنید.

وقتی غذا آماده شد روی برنج را کمی روغن داغ می زنیم و با سالاد شیرازی و سبزی و کمی ترشی با کسانی که دوستشان داریم می خوریم.


دوستت دارم

cebd8d23a1bc3bcf4da7c79fde34706eMweMlk6e4TGOi5110

عناصر:

شکر 3 کیلوگرم

2 کیلوگرم نعنا

0.5 تا 1 فنجان سرکه

گل رز کوچولو

شیوه آماده سازی:

شکر را با آب کافی بجوشانید و صاف کنید. نعنا را تمیز می کنیم و می شوییم. نعنا را به 3 تا 4 دسته تقسیم کنید و با نخ یا چوب ببندید. سپس آب را در شکر بجوشانید تا غلیظ شود. سرکه و گلاب را اضافه کنید و بگذارید بجوشد. هر وقت با کاردک مایع را برداشتیم، مایع را روی لبه کاردک نیم دایره ای ریخته و وسط آن را خالی می کنیم، جعفری آماده است.


گوشت پلو

3

عناصر:

گوشت گردن گوسفند (هر نفر 100 تا 180 گرم) 2 عدد

2 عدد پیاز

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زعفران، چوب دارچین، برگ بو به میزان لازم

آب لیمو ترش 1 قاشق غذاخوری

برنج 4 پیمانه

4

طرز تهیه

پیاز را نگینی خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید. گوشت گردن را با قلم مو به زعفران آغشته کنید و کمی فلفل سیاه روی سطح گوشت بپاشید. گوشت گردن را با پیاز کاراملی تفت دهید. بنابراین کاملا قرمز است.

پوره گوجه فرنگی را نیز بپزید. حالا گوشت را خوب با آب بریزید و چند برگ معطر و چوب دارچین را دور گوشت بگذارید و بگذارید 3 تا 4 ساعت روی حرارت ملایم بپزد. در صورت تمایل از چند حبه سیر، هویج، کرفس یا فلفل سیاه برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

در اواسط پخت مقدار مناسبی نمک به آبگوشت اضافه کنید. (از ریختن نمک مستقیم روی گوشت خودداری کنید.)

در پایان پخت کمی زعفران به گوشت اضافه کنید تا طعم و رنگ بهتری پیدا کند.

در آخر وقتی یک لیوان آب در ماهیتابه باقی ماند و گوشت کاملاً پخت، برگ های معطر و چوب دارچین را جدا کرده و سس گوشت را صاف کرده و با آبلیموی تازه با چلو زعفرانی سرو کنید. همچنین می توانید برنج را با آبگوشت بخارپز کنید. در این صورت می توانید از سیب زمینی خلال شده و گوجه فرنگی تازه نیز در تهیه این غذا استفاده کنید.

دامگانی هم غذایی به نام دیگی دارد که تکه های گوشت گوسفند را به همراه گوجه و سیب زمینی و پیاز و ادویه کنار پلو می گذارند و قابلمه را در فرها در زمین می گذارند و درب قابلمه را هم زغال می ریزند تا صداها به راحتی شنیده می شود گرما زغال ها را در دل زمین ذغال کنید و بگذارید آبگوشت برنج را بخورد. اگر روز سیزده بدر صبح زود به صحرا می روید، به شما توصیه می کنیم این روش جذاب را امتحان کنید و سیزده بدر از این غذای خاص لذت ببرید!

دیدگاهتان را بنویسید