با برجام، ایران فرصتی برای خنثی کردن تحریم ها خواهد داشت / برجام؛ باشگاه اقتصادی با گرایش سیاسی و امنیتی


ساعت: 12:14
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878651

با توجه به حضور ایران و سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس بریکس، معنا، تعریف و ماهیت این گروه و اهداف و چالش های پیش روی کشور با توجه به نقش و تاثیر این گروه فراملی در نظام بین الملل و نحوه تعامل. و الزامات یکی از اهداف بلند مدت مدیران باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در شرایط کنونی و با مطالعه سیاست‌های اقتصادی کشورهای مختلف، کارشناسان بر این باورند که اقتصاد جهان از پارامترهای تحت سلطه غرب به یک اقتصاد چندقطبی جهانی در حال تغییر است.

پیمان هایی مانند گروه شانگهای، گروه هفت، اجلاس سران G20، کشورهای آسیای جنوب شرقی یا ائتلاف هایی مانند OECD، E7 و اتحادیه تجارت آزاد اروپا بخشی از اتحادهای منطقه ای هستند که به جای همکاری به دنبال تقویت روابط و گسترش روابط هستند. توسعه روابط اقتصادی، اساسی و زیرساختی بین کشورهای عضو.

وجود نیروهای اقتصادی نوظهور در برجام

امروزه در صحنه جهانی شاهد حرکت نیروهای نوظهور اقتصادی در قاره های مختلف در این مسیر هستیم که یکی از ویژگی های اصلی این حرکت چندقطبی گروه بریکس است، به این معنا که در همکاری های توسعه ای کنونی، مهمترین نگرانی توافق شد زمانی که این روند با تلاش کشورهای غیرغربی تشدید شود، اهداف مشترک کشورهای عضو اهمیت ویژه‌ای به جهان نشان دهد.

قبل از هر چیز در تعریف برجام باید گفت که این نام گروهی است به رهبری قدرت های اقتصادی نوظهور که از حروف اول حروف انگلیسی اولین کشورهای عضو یعنی برزیل، روسیه، هند تشکیل شده است. ، چین و آفریقای جنوبی. قدمت آن به سال 2000 برمی گردد و از حدود سال 1400 با روی کار آمدن دولت عمل گرا، ایران یکی از کشورهایی است که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان شناخته می شود و به سازمان بین المللی کشورهای بریکس پیوست.

شایان ذکر است که اولین اجلاس بریکس در سال 2009 برگزار شد و در روزهای اخیر چین میزبان چهاردهمین اجلاس بود و مسئولان اجلاس امسال بریکس موضوع اصلی را “مذاکرات در سطح بالا برای توسعه جهانی” عنوان کردند.


سهم بیش از 40 درصد از اقتصاد جهان در کشورهای بریکس

البته به گفته کارشناسان بریکس، نیمی از جمعیت جهان را شامل می شود که بیش از 40 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می دهد که بخش قابل توجهی از قدرت اقتصادی جهان را تشکیل می دهد که بر اهمیت این موضوع تاکید می شود.

در این راستا به نظر می رسد ایران برای استفاده از منابع و ظرفیت خود برای ارائه تعریفی خوشایند از روابط خود بر اساس معیارهای ارزشی-ایدئولوژیک برای رویارویی با جهان غرب و همچنین تضمین منافع ملی خود، با نهاد و سازمان به عنوان BRICS.

برای آشنایی بیشتر با برجام، لازم است بدانید که اهداف این سازمان بین‌المللی مبتنی بر افزایش تجارت بین کشورهای عضو و در نتیجه کاهش وابستگی اقتصادی به اروپا و آمریکا، ایجاد بانک توسعه و ذخایر ارزی در برابر نهادهای غربی است. مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول. روابط جنوب و جنوب با استفاده از پتانسیل کشورهای در حال توسعه برای تغییر و عادلانه‌تر کردن روابط اقتصادی جهانی، ایفای نقش مؤثر در کمک به کشورهای ورشکسته و تأثیر مثبت ایجاد شده است. تاثیر بر بحران های بزرگ سیاسی یا اقتصادی جهانی.

حضور در برجام فرصت های ایران را در بازار جهانی افزایش می دهد

از منظر کارشناسان اقتصادی، حضور در برجام فرصتی ویژه است که قطعا پتانسیل فرصت‌سازی برای ایران را افزایش می‌دهد و منجر به تداوم روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای عضو بریکس می‌شود.

موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران در کنار منابع عظیم نفت و گاز فرصت خوبی برای گسترش بیش از پیش همکاری های ایران با این کشورها است. از آنجایی که این کشورها از نظر سرمایه و فناوری تقریباً در همه زمینه‌ها مورد نیاز ایران هستند و می‌توانند بخش قابل توجهی از نیازهای ایران را تامین کنند، این پتانسیل متقابلاً از ایران مهیا می‌شود که منجر به تقویت روابط بین این کشورها نیز می‌شود. در سایه این روابط، تحریم ها بی اثر خواهد بود.

با الحاق به برجام، تحریم ها بی اثر می شوند

گروه بریکس که با رویکرد یکجانبه آمریکا مخالف است، در مقابل تحریم های آمریکا علیه ایران نمی تواند تجارت جهانی ایران را افزایش دهد. روسیه در این زمینه اشاره کرد.

مهدی هورسند کارشناس اقتصادی این حوزه گفت: این پیمان ماهیت اقتصادی دارد اما انتظار اعضا از این پیمان اقتصاد سیاسی نیز دارد. هند ذاتاً به دنبال وتوی شورای امنیت است. برزیل با پیوستن به این پیمان می خواهد به گروه هشت راه پیدا کند. چین به دنبال تسریع افول هژمونی ایالات متحده با تنوع بخشیدن به معاهدات و اتحادها در نقاط مختلف جهان است.

وی ادامه داد: روس ها در تلاش برای بازگرداندن هژمونی خود هستند و آفریقای جنوبی به دنبال هژمونی بیشتر در آفریقا است. همه این کشورها اهداف متفاوتی را دنبال می کنند و شاید وجه اشتراک همه اعضای این معاهده این توافق باشد که نشستن در کنار هم برای آنها سود بیشتری دارد تا اینکه به تنهایی در عرصه تجارت بین المللی عمل کنند.

نیمی از اقتصاد جهان در دست کشورهای بریکس است

هورساند تاکید کرد که شاید مهمترین جنبه اجرای این پیمان آسیب رساندن به نظم لیبرال در جهان باشد. وی در تجارت دوجانبه و چندجانبه عضو پیمان بود.

هورسند با بیان پتانسیل ایران برای پیوستن به این اتحادیه گفت: ایران به دلیل برخورداری از منابع غنی معدنی و فسیلی و همچنین موقعیت منحصر به فرد ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی در غرب آسیا مزایای بسیاری برای کشورهای توسعه یافته دارد.

ابوالفضل زهره وند، کارشناس مسائل بین الملل نیز گفت: دعوت شیجین پینگ رهبر بریکس از آیت الله رئیسی نشانه مثبتی برای ایران است و نشان دهنده اراده یکی از اعضای اصلی بریکس یعنی چین برای همکاری با ایران است. آیت الله سخنران یک اجلاس مهم بین المللی بود که بیش از 30 درصد اقتصاد جهان و بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: در حالی که برجام پایانی جز فاجعه برای ایران نداشت، اما برجام یک تله سیاسی و امنیتی برای غرب برای حفظ و کنترل ایران و حتی تجزیه ایران بود و در اصل برجام را باید یک پروژه دید. نه چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی (پنج کشور بریکس) نشان داده اند که با تمرکز بر ظرفیت و همکاری داخلی، توانسته اند درصد بالاتری از تولید ناخالص داخلی داشته باشند و در تولید ناخالص داخلی و نوظهور جهان نقش داشته باشند. قدرت ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اگرچه برجام به عنوان یک ایده جدید در عرصه اقتصادی و حتی سیاسی اعلام موجودیت کرده است، اما باید در نظر داشت که نقش و جایگاه ایران در بازار انرژی جهان مورد توجه اکثر کشورهاست و اگرچه حجم مبادلات ایران در حوزه های مختلف میادین با اعضای این گروه به طور جداگانه (نه در قالب بریکس) بسیار گسترده تر از حجم تجارت ایران و کشورهای غربی است. به نظر می‌رسد همکاری ایران با برجام، علاوه بر سیاست‌های کلان حاکمیتی در ایران، به شکل نگاه به شرق، مبادله با جنوب و مبارزه با غرب و دور زدن تحریم‌های ناشی از پیگیری برنامه هسته‌ای علیه ایران خواهد بود. ایران.

نکته ویژه ای که باید در این زمینه مورد توجه طرف ایرانی قرار گیرد این است که تاکید بر انتقال منابع فناورانه از این کشورها به ایران باید در راس کارها قرار گیرد تا آثار حضور در این گروه ماندگار باشد. برای اقتصاد کشور

راهکارهایی که می تواند برای کشورمان در پیشبرد برجام و پیشبرد اهداف آن موثر باشد

1. ارتقای هماهنگی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی و یکپارچگی رفتاری در سیاست ها و راهبردهای توسعه پایدار بین اعضای گروه.
2. جذب کشورهای همسایه و هدف در مدار تمدنی پنج کشور بریکس.
3. پیوند برجام با جهان اسلام و تسهیل بسترهای لازم برای الحاق کشورهایی مانند ایران، مالزی و ترکیه به برجام.
4. اتخاذ مواضع یکپارچه و هماهنگ در مورد مسائل بین المللی در میان اعضای بریکس.
5. تعهدات امنیتی متقابل اعضا نسبت به یکدیگر (در قالب اتحادیه یکپارچه جامع امنیت محور).
6. ایجاد بازار مشترک، مناطق مشترک و هماهنگ اقتصادی و مالی بین اعضای بریکس.
7. تلاش برای دموکراتیک کردن ساختارهای داخلی هر یک از اعضا.
8. تقویت همکاری های سیاسی-اقتصادی و راهبردی- ​​دیپلماتیک.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید