با جیب خالی از زندگی طبیعت محافظت کنید

با جیب خالی از زندگی طبیعت محافظت کنید

روز جدید در سال های اخیر با گذر از صفحات صفحات مجازی می بینیم که واژه محیط زیست همواره با دو واژه ناشناخته شهادت و اعدام همراه بوده است. محیط بانانی که برای قانون شکنی یا حفاظت از طبیعت توسط شکارچیان تیراندازی شده اند و تنها موجود ارزشمند خود یعنی جان خود را برای حفاظت از طبیعت فدا کرده اند و یا مجبور شده اند در نبرد با قاتلان حیات وحش اسلحه به دست بگیرند و در راهروهای دادگاه ها بگردند. . این بخشی از اخباری است که زیاد شنیده می شود اما یکی از مهم ترین مشکلات محیط بانان حقوق پایین آنها نسبت به سایر کارمندان دولت است. به همین دلیل کمپینی برای پاسخگویی به مطالبات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست راه اندازی شده است که تاکنون بیش از 4000 نفر از آن حمایت کرده اند. در بخشی از این درخواست خطاب به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران؛ علی سلازگه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛ حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401 و سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نوشتند: حتی در حین انجام وظیفه، 145 محیط بان کشته و 308 محیط بان و پرسنل مجروح شدند. وظیفه حفاظت از محیط زیست و طبیعت کشور. محیط بانان کشور افرادی پرتلاش هستند که همیشه با عشق و فداکاری این مسیر را طی می کنند و در بسیاری از موارد با چالش ها و خطرات زیادی روبرو هستند، اما به دلیل عدم تناسب حقوق خود با کارکنان سایر دستگاه ها، کم ترین حقوق را به خود اختصاص می دهند. در میان کارمندان دولت »

بر همین اساس سالنی با حضور تعدادی از کارشناسان، پژوهشگران و فعالان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی با عنوان «حفظ طبیعت با جیب خالی» در باشگاه برگزار شد.

میانگین سرانه محیط زیست در کشور بسیار پایین است

روزبه مرادی، فعال محیط زیست در این نشست مجازی گفت: در ایران حدود 135 میلیون هکتار عرصه ملی داریم که 83 درصد مساحت ایران را تشکیل می دهد و از این 83 درصد، 11 تا 13 درصد را چهار منطقه حفاظت شده تشکیل می دهند. آیا این پهنه ها حدود 14 میلیون و 580 هزار هکتار تا 17 میلیون و 550 هزار هکتار را پوشش می دهند.

وی افزود: سازمان محیط زیست این چهار منطقه را در تقسیم بندی پارک ها، آثار طبیعی ملی، ذخیره گاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده تعریف کرده است. در اکثر استان‌ها هر کدام از این چهار بخش را داریم و این مجموعه مناطق حفاظت‌شده در سراسر ایران وجود دارد و اهمیت مستقیم دارد.

مرادی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی در هر هزار هکتار باید یک محیط بان فعال وجود داشته باشد، گفت: برای تسهیل در جذب نیروهای محیط زیستی، اما همچنان حدود 7500 تا 8000 نیروی محیط زیستی در عرصه های طبیعی کم داریم. این بدان معناست که حتی اگر 10 سال را به طور همزمان وقت بگذاریم و سالانه 300 محیط بان را استخدام کنیم، باز هم با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستیم.

وی با اشاره به تصویب قانون حمایت قضایی از کارگران محیط زیست و جنگلبانی در سال 1399 در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح را اجرا کنید اما مصوبه حمایت از یگان حفاظت محیط زیست تفسیری از قانون برای استفاده از قانون است. اسلحه توسط ضابطان قضایی که دارای کاستی های اساسی است.

این فعال محیط زیست با اشاره به فاجعه کشته شدن دو محیط بان زنجان در فروردین ماه سال گذشته، گفت: این دو محیط بان به طرز فجیعی کشته و تیرباران شدند. وقتی شکارچی وارد منطقه می‌شود یا با شکارچی ملاقات می‌کند، محیط به این فکر می‌کند که با سلاحی که دارد چه می‌کند.

تجهیزات نگهبانی مناسب و به روز نیست

وی گفت: در زمینه تجهیزات صحرایی یا تجهیزات سنگین محیط بانان با وجود اینکه بیشتر مناطقی که حفاظت می کنند صعب العبور و مناطق کوهستانی بوده و محیط بانانی داریم که بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داده اند اما مشکلات موجود در ما اصول اولیه است و ماشین آلات و موتورهایی که در اختیار محیط بانان قرار می گیرد تعداد کمی دارند و از نظر کیفیت خوب نیستند.

وی افزود: وسایل شخصی اهدایی به محیط زیست گاهی به قدری سنگین است که تردد با آن سخت می شود. ما می توانیم مشکلات زیادی داشته باشیم و بحث بودجه وجود دارد، زیرا اگر بخواهیم محیط را تجهیز و به روز کنیم باید بودجه مناسبی را اختصاص دهیم که بودجه موجود یا مناسب نیست یا به صورت قطره ای تزریق می شود و انجام می شود. کمک زیادی نمی کند

لزوم قرار گرفتن محیط بانان در فهرست مشاغل سخت و زیان آور

مرادی در ادامه با تاکید بر لزوم گنجاندن شغل محیط بانان در فهرست مشاغل سخت و زیان آور خاطرنشان کرد: هر ساله لیست مشاغل سخت و زیان آور توسط دولت منتشر می شود و در این رده پست محیط بان خالی است و در سال 1401 هیچ شغلی وجود ندارد. عنوان شغلی. در حالی که مشاغلی مانند معدن و لوله کشی، دام و طیور و حتی روزنامه نگاری مشاغل سخت و زیان آور تلقی می شوند، بوم شناسی با تمام مخاطرات زیست محیطی بالقوه در این دسته قرار نمی گیرد.

وی افزود: اگر این کار یکی از سخت ترین و زیان آورترین مشاغل باشد، هم از نظر دستمزد و هم از نظر بازنشستگی و بیمه می تواند تاثیرگذار باشد و باید اساسی دیده شود و در قالب کمپین بتوان آن را دنبال کرد. درخواست اتحادیه.”

مشکل کمبود نیروی انسانی و حقوق بسیار پایین در سازمان

در این دیدار رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان همدان و نویسنده کمپین خواستار پاسخگویی به درخواست های کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست شد. گفت: و این خواسته جامعه است و باید به آن توجه شود.

سعیده آقاخانی گفت: محیط بانان طبق قانون باید 24 ساعته و 48 ساعت شبانه روز کار کنند اما چون سازمان نیروی انسانی کافی برای حفاظت از مناطق تحت کنترل خود ندارد محیط بانان باید 140 ساعت در ماه کار کنند و 24 ساعت شبانه روز کار کنند. ساعاتی در روز در محل کارشان طبیعی است تا زمانی که 140 ساعت اضافه کاری به آنها پرداخت شود و در بهترین حالت در برخی استان ها فقط 40 ساعت حقوق دریافت می کنند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست کف حقوق بسیار پایینی دارد و حقوق کارکنان آن کمتر از سایر کارکنان دولت است و حقوق حدود 5 تا 6 میلیون تن است و بسیار پایین است و اکثر محیط بانان اقتصاد خانواده را خودشان اداره می کنند و بسیار استرس دارند. این در حالی است که همکاران ما اکثراً فوق لیسانس و دکترا دارند و در کار خود متخصص هستند و حرفی برای گفتن دارند و سالها در تلاش برای کسب این تخصص و خدمت به جامعه هستند تا جایی که سازمان یا جامعه نتواند این تخصص را به صورت واقعی ارائه دهد تا حداقل عمر را فراهم کند. جبران خسارت.

آقا هانی با اشاره به اعتراض مسالمت آمیز کارگران محیط زیست در آبان ماه گذشته در واکنش به نابرابری در حقوق و همسان سازی پرداخت ها با سایر کارمندان، گفت: وی نیز مانند سایر مسئولان تایید شده که هنوز حقوقی دریافت نمی کنند.

وی افزود: با گذشت سه ماه از سال جدید هنوز حتی 10 درصد افزایش نداریم و تصمیم جدیدی صادر نشده است و آنچه می شنویم این است که 10 درصد اجرایی نمی شود.

این فعال محیط زیست گفت: نامه ای به سازمان استخدامی کشور نوشتیم و از آنها خواستیم این موضوع را حل کنند چرا که این موضوع مصوبه مجلس و تصویب بودجه است اما در آنجا گیر کرده و انتظار داریم سازمان به عنوان معاونت تعامل بیشتری داشته باشد. رئیس جمهور.” شما می دانید که چگونه از حقوق کارمندان برای دستیابی به اهداف محافظت کنید.

کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست بسیار ناامید شدند

آقا هانی با اشاره به فضای حاکم بر کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کارکنان بسیار ناامید هستند و معتقدند که این سازمان قدرتی ندارد و نمی تواند کاری انجام دهد و علاقه ای به کارکنان ندارد. مناطق طبیعی و محیط زیست تحت تأثیر منفی قرار می گیرند.

وی افزود: اگرچه دستمزد و مزایا بسیار پایین است و محیط بانان نادیده گرفته می شوند و مطالبات آنها دیده نمی شود، اما علاقه زیادی در کارکنان به حفاظت از طبیعت وجود دارد و این همان تعهد به طبیعت و جانداران و حفاظت از محیط زیست است که اگر من نمی دانم چه اتفاقی برای مناطق طبیعی محیط می افتد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه نتیجه این سازمان بیش از سهم آن است، گفت: محیط بانانی داریم که در میانه مراحل استخدام قرار می گیرند و اخراج می شوند و درخواست های زیادی برای ورود و انتقال به سایر سازمان ها یا نهادها و دامپزشکان وجود دارد. کسانی که استخدام می شوند وسط کار منصرف می شوند و شرایط زندگی مناسب برای همکاران ما وجود ندارد و کسی که می تواند برای کار در جای دیگری بیرون برود و کسی که نمی تواند بماند و نارضایتی در حال افزایش است.

آقاهانی افزود: ما فقط می توانیم مطالبه کنیم که شرایط معیشتی، معیشت و آبروی خود حفظ شود و درخواست ما از سازمان این است که به جایگاه کارکنان به عنوان نیروی انسانی که می توان برای حفظ طبیعت به آنها تکیه کرد توجه کند. در شرایط کنونی «محیط بانان نباید شرمنده خانواده خود به دلیل درآمد کم باشند.

وی گفت: فردی که باید برای اصلاح ساختار و نیروی انتظامی و حمایت از کارکنان تلاش کند، خود سازمان و کارکنان سازمان هستند و انتظار داریم قبل از اینکه طبیعت متضرر شود به خواسته های کارکنان توجه کنند.

** رئیس اداره روابط عمومی همدان: سازمان حفاظت محیط زیست حداقل دستمزد بسیار پایینی دارد و کارکنان آن نسبت به سایر کارمندان حقوق کمتری دریافت می کنند. درآمد اکثر حافظان محیط زیست بسیار کم است، حدود 5 تا 6 میلیون تن و تحت فشار هستند.

روزبچ مرادی، فعال محیط زیست: از نظر تجهیزات صحرایی، ماشین آلات و موتورهایی که در اختیار محیط بانان قرار می گیرد، هم کم تعداد و هم بی کیفیت هستند. ما با وسایل شخصی که در اختیار محیط زیست قرار می گیرد، از چکمه گرفته تا جلیقه و سیستم های بی سیم و پهپاد، مشکلات زیادی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید