با دستمزد کارگران نمی توان گوشت خرید!

با دستمزد کارگران نمی توان گوشت خرید!

اتحادیه واردکنندگان دام آذربایجان خاطرنشان کرد: ایران پس از تحریم بازارهای خود را از دست داد. اما هنوز فرصتی برای تجارت با آمریکا به عنوان یکی از کشورهای اصلی تامین کننده غلات ما وجود دارد، زیرا هیچ تحریمی برای غذا و دارو وجود ندارد و ما می توانیم با آن کشور تجارت کنیم.

کسری لشکری ​​با اشاره به کاهش تولید گوشت گفت: کاهش تولید باعث کاهش نیاز کشور به منابع دامی شده و با توجه به اینکه تورم قدرت خرید را از مردم سلب کرده است، تولیدکنندگان نیز انگیزه ای برای تولید ندارند زیرا تولید دیگر برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد. . قیمت های مصوب دولت نیز منصفانه نیست، اگر قیمت ها منطقی بود شاهد افزایش قیمت در بازار نبودیم. دولت در همه جا دخالت می کند و از انجام وظیفه بخش خصوصی جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه حقوق بگیران توان خرید گوشت 350 هزار تومانی و مرغ 60 هزار تومانی را با حقوق 8 میلیون تومانی ندارند، محصولات دیگری مانند کربوهیدرات، سیب زمینی و ماکارونی را کاهش و جایگزین کرد.

بازرس اتحادیه واردکنندگان حیوانات سیاست غلط اقتصادی دولت را یافت و افزود: تیم اقتصادی دولت حداکثر 8 نفر است اما دیدگاه آنها مخالف است. دولت با سیاست ارز تک نرخی آمد، اما اکنون شاهد چند نرخی شدن ارز در کشور هستیم، در این شرایط نابسامان اقتصادی، پیش بینی آینده واردکنندگان دام در سال آینده چندان مهم نیست و به نظر می رسد یک تصویری از اقتصاد امسال امکان پذیر نیست

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قیمت نهاده های دامی در بازارهای جهانی کاهش یافته است، گفت: دانه های روغنی، ذرت و جو دوسر نسبت به سال گذشته کاهش قیمت داشته است و اگر خودتحریمی های داخلی را رفع کنیم و منطقی رفتار کنیم مشکلی نخواهیم داشت. عرضه و خرید غله به نظر من دست و پایمان را بسته ایم.

وی اوکراین، برزیل و روسیه را تامین کنندگان اصلی مواد اولیه دامی در کشور معرفی کرد و افزود: اوکراین مستقیما مواد اولیه را به ایران نمی دهد و مواد اولیه آنها برای ترکیه سپس به ایران می آید. اما واردات از آرژانتین و برزیل به مقدار قابل توجهی وارد کشور می شود و کیفیت این محصولات نیز خوب است.

لشکری ​​با بیان اینکه واردات برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد، گفت: در این میان شرکت های وابسته به دولت خوب کار می کنند و واردات آنها بالاست. همین الان بندر امام با بارنامه شرکت پشتیبانی حیوانات پر از کنجاله سویا سوخته است. باید پرسید چرا باید این مقدار آرد وارد شود که در انباشتگی زیاد خودسوزی می‌کند و قابلیت مصرف پرندگان و گاو را از دست می‌دهد، این سؤالات منافع کشور را زیر سؤال می‌برد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: بخش خصوصی باید با قیمت مصوب وزارت جهاد کشاورزی وارد چرخه تولید شود ضمن اینکه شرکت پشتیبانی امور دام می تواند با هر قیمتی که می خواهد مزایده انجام دهد. یعنی دولت‌ها تافته جدا هستند و شرکت‌های دولتی مشکلی با بنادر ندارند و محموله‌هایشان بدون صف می‌رسد و برای اولین محموله در اولویت هستند، اما با همه مزیت‌هایی که نسبت به بخش خصوصی دارند، کالاهایشان باقی می‌ماند و خراب می‌شود. . این سوال پیش می آید که اگر دولت مداخله نمی کرد چه محموله ای از بخش خصوصی باقی می ماند و خراب می شد؟

وی در پاسخ به این سوال که روسیه یکی از تامین کنندگان اصلی غلات در جهان است، آیا آنها می توانند نیازهای ما را در این زمینه تامین کنند؟ وی گفت: تراز تجاری ایران و روسیه در سال گذشته افزایش چشمگیری داشت اما آنچه در روابط خارجی به آن توجه نمی کنیم منافع ملی است. این در حالی است که سایر کشورها منافع ملی خود را در اولویت قرار می دهند. روس ها هم آنقدر نادان نیستند که تمام محصولات غلات خود را به ایران بدهند، این کشور حدود 150 میلیون تن غلات تولید می کند که 80 میلیون آن برای مصرف داخلی و مابقی قابل صادرات است. روس ها می توانند گندم، جو و ذرت را به ما عرضه کنند، اما می خواهند محصول خود را به قیمت جهانی به ما بفروشند.

لشکری ​​در پایان تصریح کرد: منطقی نیست که همه منابع تامینی خود را در یک بازار متمرکز کنیم، اگر در روسیه جنگ و خشکسالی رخ دهد با چالش تامین مواجه خواهیم شد. همچنین نمی توانیم حجم زیادی از دریای خزر را تخلیه و بارگیری کنیم و باید از روسیه از دریای سیاه به بندر امام خمینی بار وارد کنیم که در شرایط جنگ سخت شده است اما می توانیم 40 تا 50 بار بگیریم. درصد دام ها از روسیه از طریق بنادر شمالی و وارد بندرهای جنوبی می شود که متاسفانه در این زمینه برنامه ریزی نکردیم. ایران پس از تحریم برخی از بازارها را از دست داد. اما هنوز فرصتی برای تجارت با آمریکا به عنوان یکی از کشورهای اصلی تامین کننده غلات ما وجود دارد، زیرا هیچ تحریمی برای غذا و دارو وجود ندارد و ما می توانیم با آن کشور تجارت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید