با دستور وزیر، صادرات گوشت قرمز متوقف شد

با دستور وزیر، صادرات گوشت قرمز متوقف شد

این در حالی است که قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش یافته و هیچ بخشی مسئولیت گرانی این کالای مهم را که مردم به آن نیاز دارند بر عهده نمی گیرد و دیگری را مقصر می داند.

در حالی که قیمت گوشت مرغ در بازار دچار سقوط آزاد شد و قیمت این محصول به 47 هزار تومان (قیمت مصوب 63 هزار تومان) در هر کیلوگرم کاهش یافت، قیمت گوشت قرمز که دولت برای آن تعیین تکلیف نکرد. قیمت مصوب، در حال افزایش است. تجربه

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی از 200 هزار تومان نیز گذشته است و دلایل آن متفاوت است.

اتحادیه حیوانات سبک: قصاب و عوامل بازار را مقصر بدانید

افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، اظهار داشت: قیمت دام زنده اندکی افزایش یافته است اما جهش قیمت گوشت قرمز در بازار ربطی به تولیدکننده ندارد و بازار است. عوامل تعیین کننده نزدیک شدن قیمت ها در شب یلدا و بازارهای شب عید نیز در این زمینه تاثیرگذار است.

وی می افزاید: با توجه به قیمت دام زنده حداکثر بره 200 هزار تومان، گوسفند 120 هزار تومان و بز 100 هزار تومان است.

اتحادیه گوشت گوسفند و قصابان: صادرات و قاچاق حیوانات مقصر است

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفند نیز دلیل افزایش قیمت گوشت در بازار را خروج قانونی و غیرقانونی دام از کشور می داند و می گوید: در حال حاضر قاچاق دام از کردستان انجام می شود. به عراق و همین امر علاوه بر صادرات رخ می دهد. قانونی، منجر به نوسانات قیمت در بازار شده است. صادرات دام به دوبی، کویت و قطر و قاچاق دام نیز از پیرانشهر به عراق صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم دام حدود 90 هزار تومان است، تصریح کرد: خروج دام از کشور و همچنین مشکلات ترافیکی ناشی از بارندگی های اخیر باعث افزایش 10 تا 12 هزار تومانی قیمت شد. هر کیلوگرم گوشت نسبت به هفته قبل.

ملکی تصریح کرد: اگر مسئولان جلوی قاچاق و صادرات دام را نگیرند، افزایش قیمت در بازار ادامه خواهد داشت.

تعلیق صادرات با دستور وزیر

بر اساس این گزارش، اخبار دریافتی حاکی از آن است که حجم زیادی از گاو به ویژه به کویت صادر شده است، به طوری که دام های ایرانی در آن کشور به قدری زیاد است که قیمت ها در آن کشور به هم خورده و صادرات گاو از نظر اقتصادی زیان آور است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با تایید اشباع بازار کویت از دام ایرانی و سودآور نبودن صادرات به آن کشور در این برهه زمانی گفت: با توجه به شرایط بازار هدف صادراتی و نوسانات قیمت ها در بازار داخلی شنیده ها حاکی از آن است که وزیر جهاد کشاورزی دستور توقف صادرات را صادر کرده است اما این موضوع هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

مهندس بازرگان مشاور رئیس جمهور و مدیر روابط عمومی نظام صنفی کشاورزی کشور ضمن تایید توقف صادرات دام زنده گفت: وزیر جهاد کشاورزی در دو نوبت به توقف صادرات دام برای کنترل بازار داخلی اشاره کرد. بیانیه ها، اما این موضوع هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

وی افزود: بر اساس قوانین فوق برای تنظیم بازار داخلی نباید جلوی صادرات یک محصول گرفته شود و باید از روش های دیگر برای تنظیم بازار استفاده کرد، اما وزارت جهاد کشاورزی نیز از این روش برای کنترل استفاده می کند. بازار صفیات که اعتراض کردیم و به دادگاه رفتیم.» او با عدالت اداری روبرو شد.

دیدگاهتان را بنویسید