با سیاست ها و تصمیمات ترامپ مخالف بودیم/ رابطه ما با ایران قوی است


ساعت: 11:03
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1913924

وزیر امور خارجه عراق گفت: تنش هایی که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بین ایران و آمریکا به وجود آمد بر اوضاع داخلی عراق تاثیر گذاشت و ما با سیاست ها و تصمیمات ترامپ موافق نبودیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در گفت و گو با الوطن بحرین در پاسخ به این سوال که آیا روابط عراق و ایران می تواند بر ماهیت روابط با بحرین و کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس تأثیر بگذارد. ) ، گفت: روابط ما با همسایه مان ایران قوی است و در واقع بارها تلاش کرده ایم روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس (خلیج فارس) را بهبود بخشیم زیرا به نفع عراق است.

وی تاکید کرد: هر چند در منطقه امنیت وجود داشته باشد، این موضوع تاثیر مثبتی بر وضعیت امنیتی داخل عراق خواهد داشت، بنابراین تلاش می کنیم روابط بین کشورهای همسایه را احیا کنیم و در این راستا اولین کنفرانس در بغداد برگزار شد. دومین دوره وصیت نامه در اردن برگزار شد و بحرین نیز در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

فواد حسین در بخشی دیگر از گفت و گوی خود خاطرنشان کرد: باید بگویم که تنش بین ایران و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر اوضاع داخلی عراق تأثیر گذاشت و ما با سیاست ها و تصمیمات ترامپ موافق نبودیم، بنابراین تنش بین واشنگتن و تهران در دوره دولت ترامپ به عراق منتقل شد.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر تلاش بغداد برای نزدیک کردن رویکرد کشورهای همسایه گفت: تلاش عراق برای همه شناخته شده است و به برکت تلاش های این کشور دیدارهایی بین ایران و عربستان برگزار شد. اگر هر دو کشور آمادگی دیدار مجدد را داشته باشند، ما نیز آماده ایم در این مسیر کمک کنیم.

وی تاکید کرد: عراق در تلاش است تا امنیت را در کل منطقه ایجاد کند زیرا به نفع همه است و تنش در منطقه بر وضعیت داخلی سایر کشورها تأثیر می گذارد.

چند روز پیش احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که مذاکرات ایران و عربستان به مرحله دیپلماتیک مرحله امنیتی رسیده است و اهمیت این گام، همگرایی رویکردها و حل اختلافات بین دو کشور است. کشورهایی که مطابق با منافع هر دو کشور و کل منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که این کشور برای ایجاد فضای مثبت و نزدیک شدن رویکردها تلاش می کند و آخرین نشست ایران و عربستان سعودی در بغداد زیر نظر وزارت امور خارجه برگزار شد.

وی گفت: ما به هماهنگی دو طرف ادامه می دهیم تا جلسات آتی برگزار شود و توافقات بیشتری حاصل شود.

پیشتر عبدالرحمن الجماح نماینده دائم عربستان سعودی در اتحادیه عرب در حاشیه نشست اتحادیه عرب در الجزایر در گفت و گو با شبکه الشرق گفته بود که ایران همسایه ما است و عربستان همیشه به سمت آن کشور دراز است. برای دستیابی به توافق با ایران. توافقی برای توقف اقدامات بی ثبات کننده ایران در کشورهای عربی.

پیش از این، محمد شیعه السودانی، نخست وزیر جدید عراق، در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود گفته بود که امیدوار است در دوران نخست وزیری خود، میزبانی مذاکرات ایران و عربستان در بغداد را ادامه دهد.

وی تاکید کرد که پیام هایی در رابطه با ادامه تلاش های بغداد برای تسهیل گفتگو بین ریاض و تهران دریافت کرده است.

سودانی بدون اشاره به جزئیات گفت: از ما خواسته شده که به این تلاش ها ادامه دهیم.

همچنین عبداللطیف رشید – رئیس جمهور جدید عراق در گفت و گو با شبکه الجزیره قطر گفت که کشورش به میانجیگری بین عربستان و ایران ادامه می دهد و دیدارها ادامه دارد اما نتایج در دست هر دو کشور است. .

همچنین علی اکبر ولایتی – مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در گفتگو با شبکه المیادین در خصوص رابطه ایران و عربستان با تاکید بر اینکه ما با عربستان همسایه هستیم و باید با یکدیگر همزیستی کنیم، گفت: ما با عربستان سعودی همسایه هستیم. بنابراین باید سفارت های دو کشور فعال شوند تا مشکل بهتر حل شود.

ولایتی افزود: ما نیز از کشور دوست و برادر خود عراق حمایت می کنیم و امیدواریم نقش تاریخی این کشور احیا شود.

بر اساس این گزارش، ایران و عربستان تاکنون پنج دور در بغداد مذاکره کرده اند که قرار است دور ششم آن نیز برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید