با غذاهای سنتی ترکمن در خراسان شمالی بیشتر آشنا شوید + عکس


ساعت: 10:48
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817161

شناخت اقوام و سلایق آنها همواره یکی از جاذبه های گردشگری خراسان شمالی بوده است. در این میان غذاهای سنتی ترکمنی طرفداران خود را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتراک، «کنگلی کوکه» نوعی شکلات است که در فصل زمستان از لحاف درست می شود. شب ها با چای تهیه و سرو می شود.

مواد لازم برای تهیه کوکه: شکر، کنجد، کمی روغن و آب لازم است.

ابتدا داخل ماما یا ماهیتابه آب بریزید و بعد از جوش آمدن شکر را به آن اضافه کنید و بعد از غلیظ شدن آب و شکر کنجد را اضافه کنید سپس روغن را در اطراف کنجد ته ماما اضافه کنید یا وقتی غلیظ نشد آن را جدا کنید. بعد از خنک شدن به قطعات دلخواه برش داده و با چای سرو کنید.
در حالی که گاهی می توان به این شکلات گردو و بادام اضافه کرد، اما برای دورهمی از شکلات بسیار ساده و خوشمزه استفاده می شود.


cb3e6117 0a3d 4d61 ac5d b3ad49665c0b خبر خاکستری

چگدرمه یا ترکمن پلو: چک دورمه، نام غذای ترکمنی به معنای کشتن وانستا! یا خدمت کنید و معطل نکنید! این غذا به دلیل خوشمزه بودنش از نظر طبخ و مواد اولیه به پلو استانبولی فارس نزدیک است، غذایی چرب و لذیذ است که از غذاهای سنتی ترکمن به شمار می رود.

مواد لازم چکدرمه:
1- برنج
۲- گوشت (گوشت گوسفند یا…)
3- روغن کنجد (در سالهای اخیر پنبه و روغن آفتابگردان و …)
4- پیاز گوجه فرنگی (رب گوجه فرنگی سال های اخیر)



طرز تهیه: ابتدا گوشت را در روغن سرخ کنید سپس به قطعات کوچک برش دهید. سپس کمی پیاز رنده شده رنده کنید. پس از سرخ شدن پیاز، کمی پوره گوجه فرنگی به آن اضافه کنید و آب بریزید.
سر دیگ (دیگ) که معمولاً از چدن درست می شود را می بندند تا گوشت در اثر حرارت کم آب شود، انگشت خود را روی برنج قرار دهید. بعد از این مرحله سر قابلمه بسته می شود و شعله آن کم می شود برنج را باید با بخار آب داخل قابلمه بپزند البته چند بار در قابلمه را بازدید می کنند تا نسوزد محتویات قابلمه باید یکسان باشد. .


6a41b1ad 77de 4a2b b203 591b00b9f3c4 خبر خاکستری


نخود با مرغ شکم پر:

1 مرغ راست، 1 فنجان روغن، 1 پیاز بزرگ، 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، 6 پیمانه برنج، نمک و فلفل به میزان لازم

محصولات مرغ: 1 پیاز کوچک، 1 فنجان کشمش، 2 قاشق غذاخوری سبزی معطر، 3 قاشق غذاخوری زرشک، 4 تا 5 عدد برگ آلوئه ورا، 3 قاشق غذاخوری گردو، نمک و فلفل به میزان لازم.

طرز تهیه: مرغ را خوب بشویید سپس نمک بزنید و با مواد میانی پر کنید و شکم مرغ را ببندید تا باز نشود (می توانید با نخ و سوزن این کار را انجام دهید)

روغن را در کاسه یا ظرف مخصوصی که کتری است بریزید تا داغ شود سپس مرغ را در آن سرخ کنید. آن را در قابلمه یا قابلمه بریزید و آب سرد بریزید تا روی مرغ را بپوشاند. به مدت 2.5 تا 3 ساعت روی حرارت متوسط ​​بپزید. بعد از اینکه مرغمون خوب پخت از ماهیتابه خارج میکنیم نمک غذا رو تست میکنیم آب رو داخل قابلمه میریزیم (آب چکه شده نباید زیاد باشه اگه آب زیاد بود آب برنج رو خالی کنید). آب روی برنج باید حدود یک انگشت باشد، باید زیاد باشد. سپس برنج را در ظرفی به سمت وسط مربا کنید و به مدت 35 تا 40 دقیقه با حرارت ملایم بپزید. این غذا بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. حتما امتحان کنید

مانتوهای غذایی ترکمن ها و ترکمن های استان: این غذا از دوغ و گوشت تهیه می شود و در بین ترکمن ها به ویژه ترکمن های جرگلان طعم بسیار خوبی دارد.

مواد لازم برای تهیه این غذای لذیذ برای خمیر : آرد ۲ پیمانه، روغن یک قاشق چایخوری، آب به اندازه ای که خمیر به دست نچسبد.

مواد لازم: 100 گرم گوشت چرخ کرده، یک عدد پیاز رنده شده، نمک و نعناع یا نعناع به مقدار دلخواه.

طرز تهيه: ابتدا خمير لازم را درست كنيد و خمير نبايد خيلي شل و سفت باشد و بعد از درست كردن خمير اجازه دهيد كمي استراحت كند و به اندازه يك پرتقال به چند قسمت تقسيم كنيد و سپس با وردنه صاف كنيد. خمیر هر چی نازکتر باشه بهتره یعنی به هر نحوی میشه بسته بشه و بعد همه گوشت رو داخل خمیر میریزیم.
مانتیس یا بخارپز را روی اجاق گذاشته و بعد از به جوش آمدن آب در ظرف های خالی روی همان ظرف های آبی که جوشانده اند می گذاریم و سپس تمام آخوندک ها را در آن می ریزیم و 45 دقیقه صبر می کنیم خوب بپزیم.
پس از پخت، خمیر را که از قبل با سبزیجات خشک مانند نعناع، ​​نعناع و آویشن و همچنین سیر آماده کرده ایم، روی آخوندک ها که در غذاهایی که برای خوردن آماده کرده ایم، می ریزیم.
خمیر مورد نظر در کنار غذا سرو می شود تا هرکس به اندازه آن را روی مانتوی خود بریزد و همچنین تزئین سفره شما را زیباتر کند.


075086d0 3a23 400d a404 3fffc3dc0ef1 خبر خاکستری


غذاهای محلی ترکمنی بسیار خوشمزه اشلک لی:

ایشلک لی یکی دیگر از غذاهای محلی و لذیذ ترکمنی جرگلان به معنای پر است که شبیه پیتزا است اما با پیتزا متفاوت است. با فر گازی تهیه می شود و محتویات آن نیز بسیار ساده است. ارائه شده است. این غذای خوشمزه را در اقامتگاه های جرگلان هم می توانید پیدا کنید.

مواد لازم برای تهیه لیسک ترکمن: آرد، گوشت گاو یا گوسفند و همچنین چند تکه گوشت قرمز درشت، سیب زمینی، گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی پوره شده، پیاز و نمک و روغن به میزان لازم.

طرز تهیه این غذا: ابتدا سیب زمینی و پیاز را در کمی روغن تفت دهید سپس پاستا یا گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و گوشت را نیز خرد کرده و تکه های کوچک گوشت و نمک را با آنها مخلوط کنید و بعد از آماده شدن به آن اضافه کنید. خمیر را می رویم تا خمیر را درست کنیم و کمی رها می کنیم و سپس به اندازه دلخواه گرد می کنیم و با وردنه صاف می کنیم سپس خمیر صاف شده را به مدت نیم ساعت در فر یا فر گازی می گذاریم سپس مخلوطی که آسیاب می شود. گوشت و در آن سیب زمینی و غیره بریزید. و صاف میکنیم و دوباره خمیر دیگه ای که از قبل صاف کرده ایم و آماده هستیم میگذاریم مخلوط را روی آن میگذاریم و کناره های آن را چسب میزنیم و بعد اگر داخل فر گازی میگذاریم مواظب باشیم نسوزد.و در فر دمای مناسب را تنظیم می کند که حدود ده دقیقه است.
بعد از تهیه این غذا یا پیتزای ترکمنی، آن را در ظرف مخصوصی می چینیم و با چاقو به اندازه دلخواه برش می دهیم و برای اعضای خانواده یا دوستان سرو می کنیم.


c3c03a33 26a6 42e9 b84d 1671f2a6b2b8 خبر خاکستری

در پایان چند غذای محلی دیگر این قوم در استان خراسان شمالی را تقدیم شما می کنیم:


5b0b47dc 35b0 4faa a8c3 eaa6f9042a03 خبر خاکستری


b93069c5 952f 4648 9d0f 15c968577b5f خبر خاکستری


f02337f9 bfd2 4764 9e3f 243d7c190718 خبر خاکستری


08b06656 d5ae 4556 bee8 e1d8b422f076 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید