با فرصت های داوری دربی آشنا شوید

با فرصت های داوری دربی آشنا شوید

فصل فوتبال در کشور چهارشنبه به پایان می رسد و چه پایانی بهتر از یک دربی دیدنی و حساس. پرسپولیس و استقلال در مرحله نیمه نهایی جام حذفی مقابل هوادار و نساجی به پیروزی رسیدند و موفق شدند به فینال این بازی ها راه یابند و حالا همه اهالی فوتبال منتظر این دیدار بسیار هیجان انگیز هستند که چهارشنبه در ورزشگاه آزادی برگزار می شود. استقلالی ها پس از صعود به فینال با اشاره به اینکه در این فصل از داوری متضرر شده اند، خواستار حضور یک داور خارجی برای این دیدار بسیار مهم شدند.

مهدی کایدی پس از بازی نساجی اعلام کرد در صورت عدم فراهم شدن شرایط حضور داور خارجی در فینال جام خولا، علیرضا فغانی را برای آن مسابقه به ایران خواهد آورد. فغانی در حال حاضر در استرالیا در حال استراحت است. فغانی خود هیچ علاقه ای به حضور در این دیدار به ایران ندارد و فدراسیون فوتبال هم قصد ندارد از بهترین داور تاریخ فوتبال ایران برای این دیدار مهم استفاده کند.

آخرین دربی برگزار شده که در بازی برگشت مسابقات قهرمانی امسال برگزار شد با اختلاف داوری همراه بود و هر دو تیم معتقد بودند داور پنالتی را به نفع خود اعلام نکرده است. قضاوت بازی برگشت بر عهده پیام حیدری بود که البته مورد انتقاد دو تیم قرار گرفت. بازی چهارشنبه بازی بسیار حساسی است و یک جام بین آنها وجود دارد. با این حال خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران به صراحت اعلام کرده است که هیچ برنامه ای برای حضور داوران خارجی در این دیدار ندارند و قطعا تیم ایران این دیدار را سوت خواهد زد.

گمانه زنی ها درباره داوری این دیدار آغاز شده و طبق شنیده ها 3 گزینه روی میز کمیته داوران برای سوت زدن دربی پیش رو وجود دارد. امیر عرب برگی که داماد علیرضا فغانی است یکی از گزینه های کمیته داوران فدراسیون فوتبال است. عرب براقی فصل خوبی را پشت سر گذاشت و یکی از داوران گلزن امسال بود. با این حال عرب براقی تا به حال دربی را سوت نزده و برای این بازی بسیار مهم و سخت کمی بی تجربه است.

گزینه بعدی هیئت داوران اشکان سولار است. سهری که سال های پایانی داوری خود را سپری می کند، در نیم فصل در تست های مربوطه مردود شد و قضاوت نکرد. در نیم فصل دوم اما قهرمانی را به دست آورد و حالا یکی از گزینه های هدایت دربی است. حتی شنیده شد در صورت انتخاب سهوری به عنوان داور دربی، این دیدار آخرین قضاوت این داور مازندرانی خواهد بود و سهوری پس از دربی از قضاوت خداحافظی خواهد کرد.

اینکه سهری مدت هاست از داوری دور بوده و بازی های کمتر مهمی را در نیم فصل دوم قضاوت کرده، شاید برای هواداران و اعضای تیم پرسپولیس و استقلال نگران کننده باشد. در دومین دیدار از دربی هجدهم لیگ سهوری پیش از این علامت داد و در این دیدار پرسپولیس برونکو موفق شد با یک گل احمد نورالهی شاگردان وینفرد شفر را شکست دهد. انتخاب سوم هیئت داوران کسی نیست جز دکتر بیژن حیدری. حیدری که همین چند روز پیش بازی حساس پرسپولیس و نساجی در قائم شهر را قضاوت کرد، سابقه قضاوت در چندین دربی را دارد و کاملاً باتجربه محسوب می شود.

جدا از فاکتور تجربه، دکتر حیدری در شرایط بدنی خوبی است و مشکلی برای قضاوت ندارد. باید دید کدام یک از این داوران انتخاب نهایی هیئت داوران خواهند بود. هر لحظه اما می توان گزینه دیگری به این 3 داور اضافه کرد و داور یکی از مهم ترین دربی های سال های اخیر را تغییر داد.

دیدگاهتان را بنویسید