با متخلفان حادثه آبادان بدون غفلت برخورد شود / جدایی جرم از تخلف


ساعت: 15:53
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842651

رئیس قوه قضائیه توصیه های مهمی به مسئولان دادگستری در خصوص برخورد با این حادثه در کلانشهر آبادان ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، امروز (دوشنبه 9 خردادماه) طی سخنانی در جلسه شورای عالی قضایی با تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز مولای متقیان. دختر، روز دختر حادثه تلخ ریزش ساختمان در آبادان کرد و جان باختن بسیاری از هموطنان در این حادثه را به مردم خوزستان به ویژه مردم صبور آبادان و خانواده های معاذ تسلیت گفت و گفت: امروز نه فقط خانواده های عزادار از این حادثه ناراحت شدند.»

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تشکیل هیاتی از سوی دادستانی کل کشور و هیات دولت و تکلیف کمیسیون عمران مجلس برای بررسی ابعاد حادثه آبادان، گفت: تلاش های مشترک و تبادل اطلاعات به زودی در روشی جامع، جامع، هماهنگ و آسیب شناسی، تا بتوان گزارشی کامل و جامع از زوایای مختلف ارائه و تصمیمات مناسب اتخاذ کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به تشریح سه اقدامی که در رسیدگی به حوادثی مانند حادثه آبادان باید در نظر گرفته شود، پرداخت و هیئت های اعزامی به این موارد به دقت رسیدگی کردند و گفت: تکمیل شد؛ باید بررسی کنید که آیا این قرارداد از طرق مختلف درست است یا خیر؟ آیا این ساختمان پروانه ساختمانی دارد یا خیر؟ آیا مجوز مطابق با استانداردها و ضوابط صادر شده است؟ آیا دستگاه های ذیربط و افرادی که باید در این زمینه تصمیم می گرفتند و اظهار نظر می کردند، کار درستی انجام دادند؟ آیا دستگاه هایی مانند شهرداری، کمیسیون اصل 100، نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، قوه قضائیه و سایر دستگاه های مسئول وظایف و مسئولیت های خود را به درستی انجام داده اند؟

رئیس قوه قضائیه گفت: در روزهای اخیر پاسخ بسیاری از سؤالات فوق و همچنین سؤالات دیگر تا حدودی روشن شده است، اما بررسی دقیق تری می طلبد که به صورت تخصصی و جامع به موضوعات پرداخته شود. “

قاضی با اشاره به تعهدات و مسئولیت هایی که شهرداری ها در قبال ساختمان ها و سازه ها و نوآوری ها دارند، تصریح کرد: در صورتی که شروع ساخت و ساز بدون اخذ مجوز باشد; یا بر خلاف مفاد پروانه ساخت و ساز شروع می شود; شهرداری با کارکنان خود مستقیماً می تواند مانع ساخت و ساز ساختمان شود. همچنین در صورتی که ساختمان غیرقانونی ساخته شده باشد شهرداری می تواند موضوع را طبق ماده 100 به کمیسیون گزارش کند و در صورتی که کمیسیون دستور تخریب را بدهد و این تصمیم قطعی شود در اینجا شهرداری و کمیسیون ماده 100 می توانند مالک ملک را مکلف کنند. تعمیر یا ساخت تخریب. در صورت استنکاف مالک از اجرای حکم، شهرداری می تواند نسبت به تخریب آن اقدام کند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تعهدات سازمان نظام مهندسی در خصوص ساخت و ساز ساختمان گفت: فردی که می خواهد ساختمانی بسازد باید پروژه، نقشه اجرایی و سایر مدارک لازم و همچنین مهندسی را ارائه کند. سیستم، شاید به عنوان مورد، مهندس این قضیه را معرفی می کند. مهندس ناظر مسئولیت نظارت بر مراحل مختلف ساخت را بر عهده دارد. در صورت تخلف مهندس ناظر و اطلاع شهرداری موظف است مراتب را به سازمان نظام مهندسی اطلاع دهد. گاهي بر حسب مورد بايد نماينده قوه قضائيه باشد; گاهی اوقات لازم است اقدامات مناسب در رابطه با مسائل انضباطی انجام شود. در مورد ساختمان فروریخته آبادان نیز باید این پرونده به دقت بررسی شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مصوبات شورای عالی شهرسازی الزامی است، گفت: شهرداری و سایر دستگاه ها موظف به اجرا و تصویب مصوبات شورای عالی شهری هستند؛ در این راستا مصوبات شورای عالی شهرسازی نیز الزامی است. بنابراین باید بررسی شود که آیا این مصوبات در مورد ساختمان فروریخته آبادان لحاظ شده است یا خیر. مدیر پروژه نیز از جهات مختلف وظایف سنگینی بر عهده دارد، پس باید بررسی شود که آیا این مدیر پروژه به وظایف خود عمل کرده است یا خیر؟

رئیس قاضی با اشاره به فلسفه صدور پایان کار برای ساختمان ها تصریح کرد: پایان کار به منظور برقراری ضوابط و اصول مهندسی و ایمنی در ساختمان صادر می شود. این در شرایطی است که برخی از طبقات ساختمان فروریخته آبادان به بهره برداری رسید و برخی دیگر در دست ساخت بود. پس طبیعی است که ساختمان تمام نشده باشد; آیا این ساختمان ایراداتی داشت که تمام نشده است؟ اما این موضوعات و شباهت‌های آنها نیازمند بررسی دقیق و آسیب‌شناسی توسط هیئت‌های اعزامی است تا از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: دو اصلاحیه برای ساختمان فروریخته آبادان انجام شد. به این معنی که ابتدا برای کلاس های خاصی مجوز صادر می شود و سپس دو کلاس اضافه می شود. سوال اینجاست که آیا این طبقات اضافه شده با پی اصلی، ساخت و ساز پیش بینی شده و طرح ارائه شده به نظام مهندسی و شهرداری سازگاری دارد؟ آیا فونداسیون و زیربنای ساختمان ظرفیت این طبقات اضافی را داشت؟ اینها مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: آیا پس از ساخت و بهره برداری از ساختمان، علائم و نشانه هایی از ناامنی آن وجود دارد؟ دستگاه های مسئول در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اند؟ سازمان نظام مهندسی می گوید در این زمینه نامه ای نوشته است. نامه کافی بود؟ آیا این سازمان به مهندس ناظر که زیرمجموعه آن است هم اشاره کرده است؟ آیا تخلف یا قصور این مهندس ناظر وجود دارد یا خیر؟ اینها مسائل دیگری است که باید در پرونده آبادان به دقت بررسی شود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به مرحله پس از حادثه اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف اصلی پس از حوادثی مانند حادثه آبادان، تشکیل ستاد بحران در صورت لزوم متناسب با وسعت و پیچیدگی حادثه است. همچنین فوری‌ترین کار در این مرحله استفاده از همه امکانات و تجهیزات برای کمک به افرادی است که زیر آوار هستند؛ ممکن است به عوارض جانبی دیگری نیاز باشد؛ اگر کسی در این مناطق شکست خورد چه باید کرد؟

رئیس کل دادگستری با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی دقیق حوادثی مانند حادثه آبادان گفت: گزارش حوادثی مانند حادثه آبادان باید شفاف و در عین حال به دور از تحریک باشد. زیرا این التهابات گاهی کار مدیران، دستیاران و تصمیم گیران را با مشکل مواجه کرده و افراد و خانواده های نیازمند را با مشکل مواجه می کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به جمع‌بندی اقداماتی که هیئت‌های مختلف نیروهای مختلف برای بررسی حادثه آبادان باید انجام دهند و دقیقاً گزارشی جامع و سریع در این زمینه تهیه می‌کنند، گفت. هيئت قوه قضاييه نيز بايد با دريافت اطلاعات ديگران گزارش را در اسرع وقت تكميل نمايد. اقدامات پیشگیرانه مطابق قانون و مطابق با مشکل انجام شود.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه در صورت کشف جرم و جنایت هر دستگاه یا فردی اعم از شخصی یا اداری در حادثه آبادان باید سریعاً، بازدارنده و جدی و بدون ملاحظه برخورد شود. وی بر تبیین مشکل مردم در تشخیص جرم و جرم تاکید کرد و گفت: باید موضوع حوادثی مانند حادثه آبادان را تبیین کنیم به این معنا که قدرت مقابله با جرم با جرم متفاوت است؛ چرا که در این زمینه باید توجهی به این موضوع شود. برخی از این مشکلات در نتیجه نهایی که مرگ و مجروح شدن افراد است مؤثر است و در برخی موارد ممکن است تخلفی رخ داده باشد، اما نتیجه این تخلف این اتفاقات نیست؛ از نظر حقوقی این دو در نوع رسیدگی کاملاً متفاوت هستند.

وی افزود: متأسفانه همانطور که در بالا ذکر شد، برخی از قوانین در خصوص برخی تخلفات در این زمینه پاسخگوی الزامات و انتظارات نیست. بنابراین باید آسیب شناسی برای اصلاح قانون، مقررات و روش ها انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای پس از جلسه امروز شورای عالی قضایی با اشاره به بازدید روز جمعه خود از زندان نسوان کرجک توصیه هایی را برای طبقه بندی و تقسیم بندی کلیه زندانیان بر اساس امکانات و تفکیک زندانیان خارجی و خارجی برای آنها به رئیس سازمان زندانها مراجعه کردند.

رئیس قوه قضاییه همچنین به رئیس قاضی تهران و دادستان تهران دستور داد تا پرونده آن دسته از زندانیانی که مدعی بلاتکلیفی در ندامتگاه هستند و هرگونه قصور در احکام آنها به ویژه شخص مورد رسیدگی قرار گیرد.

رسیدگی به پرونده زندانیانی که برای آنها حکم قصاص صادر شده است. یکی دیگر از توصیه های رئیس کل دادگستری خطاب به مسئولان به ویژه رئیس کل دادگستری استان تهران بود. قاضی در این خصوص تاکید کرد: حتی الامکان در موارد قصاص سعی کنید رضایت اولیای دم را جلب کرده و تکلیف محکومان قصاص را که اولیای دم نه موافق و نه اجرای حکم هستند، تعیین کنند. از جهات دیگر

رئیس قوه قضائیه در پایان سخنان خود در بخش اول جلسه امروز شورای عالی قضایی با اشاره به حضور در جمع زائران شهرستان پیشوا و شنیدن دغدغه ها و مشکلات آنان به رئیس کل دادگستری تهران دستور داد: تجهیز و تعادل امکانات در قوه قضائیه دادستانی شهرستان باید اقدامات لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید