با ورزش ذهنی از شر آلزایمر خلاص شوید

با ورزش ذهنی از شر آلزایمر خلاص شوید

یکی از راه های مهم برای پیشگیری از آلزایمر ورزش و ورزش ذهنی است، اما ما ورزش ذهنی را برای افرادی که علائم آلزایمر دارند توصیه نمی کنیم زیرا دیگر مفید نیستند.

مهدی وحید دستیاردی متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو با رادیو سلامت گفت: بیماری آلزایمر یکی از انواع زوال عقل است. هوش شامل گفتار، محاسبات و غیره است که حافظه بخشی از آن است. در بیماری آلزایمر از آنجایی که اولین علامت از دست دادن حافظه است، بیشتر مربوط به حافظه است. در سنین زیر پنجاه سال، بیماری آلزایمر زودرس نادر و نادر است.

وی ادامه داد: آلزایمر مربوط به سن است. در سن 90 سالگی این درصد بیشتر است و با بالا رفتن سن شیوع این بیماری بیشتر می شود. البته بحث ژنتیک هم نقش دارد. انسان آلزایمر را درک نمی کند و یکی از علائم آن این است که انسان باور نمی کند و حتی برای سرپوش گذاشتن بر این بیماری افسانه ای می بافد. آدم به یاد نمی آورد، اما تاریخ می سازد. کسی که از از دست دادن حافظه زیاد شکایت می کند، آلزایمر ندارد. اطرافیانش می فهمند که با مشکلات خیلی کوتاه مدت شروع می شود، اگر به هیچ وجه یادش نیاید آلزایمر دارد.

این متخصص مغز و اعصاب همچنین گفت: فراموشی ربطی به آلزایمر ندارد و به آن شبه زوال عقل می گویند که هر فردی ممکن است در مقطعی دچار فراموشی شود. بیماری آلزایمر یک مشکل بسیار پیچیده است. یک سری آلارم وجود دارد که اگر فردی اتفاق دیروز را فراموش کند و عموماً به یاد نیاورد، قابل بررسی است، اگر به او زمان بدهیم، به یاد نمی آورد، این زنگ خطر است، البته لزوماً آلزایمر نیست.

دستجردی ادامه داد: یکی از راه های مهم پیشگیری از آلزایمر ورزش و ورزش ذهنی است اما به فردی که علائم آلزایمر دارد ورزش ذهنی را توصیه نمی کنیم زیرا دیگر فایده ای ندارد و بار روانی سنگینی دارد. اضطراب، استرس و افسردگی فرد را شدید می کند.

وی در پایان گفت: تغذیه سالم نیز در پیشگیری از آلزایمر نقش دارد، اما درمان آلزایمر با غذا و تغذیه امکان پذیر نیست و تنها می توانیم آلزایمر را کنترل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید