بحث در حاشیه رفراندوم یک روز جدید

بحث در حاشیه رفراندوم یک روز جدید

روز جدید «رفراندم» واژه ای که این روزها زیاد شنیده می شود، بیانگر تصمیمی برای خروج از وضعیت کنونی کشور است. درخواستی برخاسته از اختیارات شناخته شده در قانون اساسی که سالهاست به یک تابو تبدیل شده و به نظر می رسد تا کنون نیازی به اعمال اصل 59 قانون اساسی نبوده است.

قانونگذار در اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر داشته است: «در بسیاری از امور مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اعمال قوه مقننه از طریق همه پرسی و مراجعه مستقیم به رأی مردم انجام می شود». درخواست ارجاع به رأی عمومی باید به تأیید دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

البته با توجه به نظر تفسیری شماره 4104/30/81 مورخ 25.12.81 شورای نگهبان: «درخواست مراجعه به آراء عمومی اصل 59 قانون اساسی یکی از مصادیق مصوبات شورای اسلامی است. و طبق اصل 94 قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شود.

بنابراین برای برگزاری رفراندوم تشریفات دقیقی به تصویب مجلس و شورای نگهبان می رسد که باید از ترس از برگزاری رفراندوم و رجوع به رای مردم جلوگیری می کرد، اما با همه این پیش بینی های قانونی این اصل است. هنوز نادیده گرفته شده

این روزها که کشور با اعتراضات روبه‌رو است، اصلاح‌طلبان اجتماعی از استناد به صدای مردم برای شنیدن صدای مردم و تغییر قوانین آبی در برابر آتش ناراحتی مردم صحبت می‌کنند.

البته موضوع رفراندوم فراتر از شعار است و بسیار مهم است که کدام اصول قانون اساسی با چه خواست مردم به رفراندوم گذاشته می شود، اما اینکه صحبت از رفراندوم شکست خورده تابو است، یک امر محسوب می شود. قدم به جلو

اخیرا محسن هاشمی رئیس سابق شورای شهر تهران بر نقش مهم رفراندوم در خروج از بحران تاکید کرد و گفت: در شرایط بحرانی نمی توان با این جریانات گفت وگو کرد. این مطالبی است که آیت الله هاشمیرفسنجانی در نماز جمعه معروف خود در 5 تیر 1367 به آن پرداخته اما مورد بی توجهی قرار گرفته است. از سوی دیگر معترضان باید هوشمندانه رفتار کنند و از قدرت خود استفاده کنند. از سوی دیگر دولت باید اجازه اعمال این اختیارات اعتراضی را بدهد و… اصول 27 و 57 قانون اساسی اصل اعتراض و رفراندوم را به رسمیت می شناسد و دولت باید از این اصول تبعیت کند. از این طریق می توان گفت و گوها را شکل داد و زمینه را برای عبور از بحران فراهم کرد.

اما محمد حسینی، معاون رئیس جمهور که جزو مخالفان رفراندوم یا لااقل حامیان این موضوع نیست، در جمع دانشجویان گفت: قبول داریم که ایراداتی وجود دارد و درصدد رفع آن هستیم. رئیس جمهور همچنین تاکید می کند که حرف ها باید شنیده شود. در مجلس صحبت های زیادی شده است. رفراندوم در قانون اساسی پیش بینی شده است، اما آیا می توان اصل نظام را به رفراندوم گذاشت؟ رفراندوم مربوط به امور است نه اصل نظام.

اینکه مخالفان اصلاحیه را با اصل نظام مرتبط می دانند یکی از موانع اصلی اجرای اصل 59 قانون اساسی است. اگرچه این روزها برخی از جامعه اصولگرا خواستار اصلاح و تغییر هستند، از جمله رئیس مجلس و طیف جدید اصولگرایان نزدیک به کلیباف از حامیان این دیدگاه هستند، اما همچنان در عمل خبری از تغییر نیست.

در همین رابطه علی اصغر عابستانی نماینده مردم سبزوار در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که «پیش بینی می شود بحث رفراندوم بر اساس قانون اساسی در موارد مهمی اجرا شود. کشور، تا تصمیم نهایی به خواست مردم نزدیکتر باشد.» پس به نظر شما اجرای چنین اصل در برخی موارد چقدر مفید است؟ جمهوری اسلامی که البته طلسم به نظر می رسد و در یک موضوع مهم رفراندوم برگزار می کند.

آنابستانی درباره سازوکار درخواست و برگزاری رفراندوم گفت: این قانون نیز ساختار و مقدمات اجرایی دارد، یعنی رئیس جمهور باید موضوعی را که می خواهد به رای علنی در مجلس بگذارد، درخواست رئیس جمهور باید با سه چهارم آرای نمایندگان مردم پذیرفته شود و برای اجرا و برگزاری همه پرسی اعلام شود.

وی تاکید کرد: قطعاً اگر آقای رئیس جمهور این تصمیم را بگیرد، در مجلس از ایشان استقبال می کنیم تا وارد چنین فرآیندهایی شوند و این نیز روند خوبی است.

عنابستانی با تاکید بر اهمیت اصلاح برخی از ساختارهای دولتی گفت: به نظر من اصلاح ساختارهای اداری دولت از همه پرسی مهمتر است تا بتوانیم مردمی تر حکومت کنیم. یعنی مردم باید در تصمیماتی که در جامعه گرفته می شود یک به یک نقش داشته باشند، این بهتر از رفراندوم در یک موضوع خاص و واحد است.

وی در تشریح اصلاحات مورد نیاز در این راستا گفت: به عنوان مثال باید به ادارات محلی و انتخابات محلی بها دهیم، به شوراهایی که منتخب مردم هستند، اختیارات و جایگاه والایی بدهیم، حکمرانی جامع و یکپارچه شهری در آب دهیاری ها داشته باشیم. و برق، مسائل گاز، ترافیک و غیره را به انتخاب مردم بسپاریم و بگذاریم شهرداران مستقیماً توسط مردم انتخاب شوند. وی ادامه داد: به نظر من این نسخه بهتر حکومت مردمی است. رفراندوم گاهی آدرس اشتباهی است که فکر کنیم ما یک حکومت تمامیت خواه و دیکتاتور هستیم که به رای مردم و چرایی برگزاری رفراندوم توجه نمی کنیم.» رفراندوم تنها یکی از اجزای ساختار قدرت مردم است. قدرت مردم را به اشکال مختلف تجربه می کنیم و باید آن را قوی تر کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که «شما گفته اید که موافق برگزاری همه پرسی هستید و در صورت پیشنهاد رئیس جمهور از آن حمایت می کنید، فکر می کنید برای برگزاری رفراندوم چه سؤال یا سؤالاتی باید بررسی شود؟» گفت: اکنون نمی‌توانم موضوع خاصی را نام ببرم. اگر چند مورد را نام ببرم، دولت باید به این موضوع توجه کند، اما فکر می‌کنم مشکل حل‌ناپذیری نداریم که نتوانیم آن را در ساختار حکومتی کشور حل کنیم. .

وی ادامه داد: عده ای برای برگزاری رفراندوم موضوعات مختلفی را مطرح می کنند، مثلا می گویند برجام، به نظر من برجام یک دو دو چهار به وضوح است، همه معتقدیم که باید مذاکره کنیم، همه معتقدیم باید آبروی کشور را حفظ کنیم. در این مذاکرات و رسیدن به نتیجه؛ اصلاً کسی در این سؤال شک ندارد که در مورد چه موضوعی از برجام همه پرسی برگزار کنیم؟

معاون کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: یا مثلاً در برخی از موضوعاتی که اصلاً قابل رفراندوم نیست، رفراندوم می‌گویند، مثلاً بحث حجاب جزء اصول قانون اساسی است و قابل تغییر نیست برای این نه رفراندوم برگزار می شود و نه انتخابات، این یکی از اصول مسلم است.

وی خاطرنشان کرد: من فکر نمی کنم که بگوییم در ساختارهای فعلی نمی توان با آن برخورد کرد و باید برویم در این باره رفراندوم داشته باشیم، مشکلی نیست، اما اگر چنین چیزی به دولت بیاید و ایجاد شود. خیلی خوب است که آن را نگه دارید.

وی در پاسخ به این سوال که «امام، رهبری و سایر مسئولان بارها درباره امکان تغییر و اصلاح قانون اساسی صحبت کرده اند، اما شما از تغییرناپذیری قانون اساسی صحبت می کنید»، تصریح کرد: قانون اساسی قطعا قابل تغییر است. این همان قانون اساسی است، پیش بینی شده است، اما قانون اساسی بلافاصله تغییر نمی کند. اصل چهارم. این اصل بیان می کند که اجرا و اجرای همه احکام قانون اساسی مبتنی بر دین مبین اسلام است، این اصل بر همه چیز حاکم است و به هیچ وجه قابل تغییر نیست. در واقع برخی از اصول قانون اساسی ما قابل تغییر نیست، مانند اصل چهارم.

بسیاری از افراد مانند این معاون از یک سو از همه پرسی برای بازگشت آرامش به جامعه حمایت می کنند، از سوی دیگر نمی خواهند قانون اساسی و حتی قوانین ناکارآمد را تغییر دهند. به همین دلیل است که امکان برگزاری رفراندوم همچنان کم است و همچنان شعار برخی اصولگرایان است که ادعا می کنند صدای مردم را شنیده و قصد اصلاح دارند.

این در حالی است که چندی پیش رئیس جمهور به اعضای شورا مبنی بر مصلحت اندیشی اجازه رهبری برای اصلاح سیاست های کلی نظام را ابلاغ کرد.

دیدگاهتان را بنویسید