بحث های علمی باید در رادیو احیا شود


ساعت: 02:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۱
کد خبر: 1915038

مسئول بسیج دانشجویی استان اردبیل با انتقاد از برنامه های صدا و سیما، فضای خالی بحث های علمی در رسانه ملی را مورد توجه قرار داد و گفت: صدا و سیما به عنوان مهمترین رسانه کشور با انجام مناظره های علمی در زمینه های مختلف. موضوعات، می تواند گره های ذهنی را آزاد کند و بینش ایجاد کند.» توسعه جامعه نیز نقشی را ایفا می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سبلان ما حجت الاسلام محمد علمداری مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل عصر امروز در همایش افتتاحیه دومین دوره لیگ مناظره دانشجویی استان اردبیل که در محل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد، با حضور در جمعی از اعضای هیئت مدیره سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل گفت: ضرورت و اهمیت برگزاری مناظره های دانشجویی در محیط های دانشگاهی و عمومی گفت: هدف از برگزاری مناظره های دانشجویی تقویت روحیه مطالبه گری و فرهنگ سازی گفتمان بر اساس آموزه های دین مبین اسلام است.

وی خطاب به درخواست بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانش آموزان گفت: دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی و ارزش های دفاع مقدس، نقش آفرینی میدانی انقلاب و تربیت و توسعه نیروها در تراز انقلاب اسلامی از مطالبات اصلی ائمه انقلاب اسلامی است.» این از دانشجویان است.

خجت الاسلام علمداری در ادامه سخنان خود به رسالت بسیج دانشجویی اشاره کرد و گفت: بسیج دانشجویی در تمامی ابعاد و عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حضوری سازنده و مطالبه گرانه دارد.

وی به وضعیت موجود و مشکلات اخیر کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی باید مطالبات منطقی و معقول در راس امور قرار گیرد.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان اردبیل به منویات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در برخورد با اغتشاشات اشاره کرد و گفت: مراقب نفوذ شرق و غرب در محیط علمی و آموزه های دینی باشید. دانش آموزان از جمله مسائل مهم و اساسی که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

وی استدلال خوب و منطقی را پرهیز از سطحی نگری لازم برای مناظره و گفت و گو عنوان کرد و گفت: مناظره دانشجویی تمرین فرهنگ تضاد آراء است.

این مبلغ اسلام با بیان اهمیت مدارا با دیدگاه های مخالف گفت: مطالعه اصول مناظره، تحقیق و مطالعه و رعایت اخلاق و اخلاق از جمله احکام مناظره منطقی است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به احکام مناظره منطقی اشاره کرد و گفت: رعایت اصول مناظره، استفاده از منطق و قیاس، رعایت اخلاق اسلامی از مهمترین قواعد مناظره است.

وی به ویژگی های مناظره اشاره کرد و گفت: تکبر و بی اخلاقی در مناظره های هدفمند آفت بحث منطقی است که در بحث دانشجویی جایی ندارد.

حجت الاسلام علمداری فر با بیان اینکه طرفین مناظره باید به دنبال حق و حقیقت باشند، گفت: طلاب شرکت کننده در مناظره باید مراقب منابع خود باشند تا مطالب غیرمنصفانه و نادرست وارد مناظره نشود.

وی با بیان اینکه هدف وسیله را توجیه نمی کند، گفت: در مناظره ها باید به خواست خدا حرکت کرد.

حجت الاسلام علمداری فر به تاریخچه مناظره در اسلام اشاره کرد و گفت: مناظرات در تاریخ اسلام به ویژه در دوران امام باقر (ع) و امام صادق (علیه السلام) در اوج بوده است و این مناظره ها هستند. شالوده و الگوی بحث در عصر مدرن.

وی به ویژگی های مشترک طرفین در دعوا اشاره کرد و گفت: در دعوا باید طرفین به دنبال وجوه مشترک باشند تا ادله آنها نیز پذیرفته شود.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل، قرآن کریم و روایات اسلامی را از ویژگی های مشترک مناظره در جوامع شیعه برشمرد و گفت: در مناظره ها باید مراقب گفتار و رفتار طرف مقابل بود زیرا عدم ارائه استدلال و شواهد، استفاده از قدرت برای تحمیل دیدگاه و نظر شخصی شخص است که اغلب نادرست و ناعادلانه است زیرا فاقد دلیل و منطق است.

وی راه برخورد با افراد نادان و غیرمنطقی را مشخص کرد و گفت: در این مواقع باید از متعارض خواست که برای ادعای خود دلیل و دلیل بیاورد و ادعای خود را ثابت کند.

حجت الاسلام علمداری فر از مناظره به عنوان آخرین حربه در اسلام یاد کرد و گفت: نگاه اسلام حکمت و حجت در مطالبه است.

وی به ویژگی های مناظره در اسلام پرداخت و گفت: رعایت ادب و احترام، افزایش میزان محبت و دوستی و تبادل اطلاعات و بیان کارکرد مناظره طرفین است.

مسئول بسیج دانشجویی استان اردبیل در پایان سخنان خود را از ویژگی مهم مناظره ها افزودن بصیرت و گشودن گره های ذهنی در مسائل عنوان کرد و گفت: تحقیق و تفحص، منطق، استدلال و بیان از مهم ترین ویژگی های مناظره است. مناظره کنندگان

وی با انتقاد از رادیو و تلویزیون به عنوان نفوذ و روشنگری گفت: برگزاری مناظره در رسانه ملی با حضور دانشمندان برجسته، علما و صاحب نظران راهی برای گره گشایی از مشکلات اصلی کشور و روشنگری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید