بحران آب در سد طهم/ سد طهم تا پایان امسال فقط می تواند آب شرب زنجان را تامین کند


ساعت: 14:55
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834111

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان هشدار داد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه سد تهم در حال حاضر حدود 26 میلیون مترمکعب آب دارد، گفت: در صورت عدم مصرف صحیح و بهینه آب، آب سد ثم تنها قادر به تامین آب شرب زنجان خواهد بود. از پایان امسال.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اسماعیل افشاری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه بارندگی در استان زنجان نسبت به سال گذشته 2 درصد منفی و نسبت به میانگین بلندمدت بیش از 20 درصد منفی بوده است، گفت: امیدوار بودیم در فروردین امسال شاهد بارش نرمال باشیم اما این اتفاق نیفتاد. این در صورتی است که بارندگی در ماه مه مناسب باشد. نسبت به سال گذشته شاهد افزایش بارندگی خواهیم بود.

وی گفت: در حال حاضر میانگین ورودی آب در سدها 60 درصد منفی است. نفوذ و تغذیه سفره های آب زیرزمینی، اما کمبود رواناب باعث تشدید خشکسالی و کاهش سفره های آب زیرزمینی می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به اینکه آثار رواناب و سیلاب در سال 97 رخ داد و وجود آب در سد طهم تحت تاثیر آب این رواناب ها قرار گرفت، تصریح کرد: اگر بارندگی خوبی داشته باشیم می توان امیدوار بود. وضعیت آب سد طهم نیز بهبود خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه سد تهم در حال حاضر حدود 26 میلیون مترمکعب آب دارد، خاطرنشان کرد: میزان آب سد تهم در مدت مشابه سال گذشته 50 میلیون مترمکعب بوده و نسبت به سال گذشته 46 درصد منفی بوده است.

افشاری با بیان اینکه ورودی آب امسال به سد ثم 2 میلیون و 600 هزار مترمکعب بوده است، گفت: سال گذشته ورودی آب به سد 7 میلیون و 300 هزار مترمکعب بوده و در این شرایط ورودی آب به سد ثم تبدیل شده است. 65% منفی.

وی گفت: اگر روند بارندگی ها مانند ماه های گذشته باشد، می توانیم با ذخیره آب سد طهم، آب شرب زنجان را تا پایان امسال تکمیل کنیم. تا پایان سال نمی توانیم آب شرب شهر را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به اینکه شعار “آب هست اما کم” منقضی شده است، گفت: مانوری برای کاهش مصرف آب انجام نشد اما اکنون که پراکندگی تاج نسبت به دو سال گذشته کاهش یافته است. سال هاست که مردم باید تلاش جدی برای استفاده درست و بهینه از آب داشته باشند تا بتوانیم بدون هیچ چالشی آب شرب شهر را تامین کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید