بحران اعتماد در پرونده هسته ای ایران

بحران اعتماد در پرونده هسته ای ایران

روز جدید : اسرائیل به دولت دموکراتیک کنونی ایالات متحده و قدرت آن برای سوق دادن ایران به سمت توافق هسته ای اعتماد ندارد. در تل آویو این احساس رو به رشد وجود دارد که واشنگتن امروز ایران هسته ای را تهدیدی برای امنیت و منافع خود نمی بیند. این ترکیب ناامنی در اسرائیل امکان برداشتن گام های تنش زا را فراهم می کند.

با انتشار خبر انفجار در اطراف تاسیسات نطنز، همه نگاه ها به سمت اسرائیل بود. زیرا آنها تنها احزابی هستند که آماده حرکت در این مسیر هستند. لازم به تاکید است که ورود ایران به باشگاه هسته ای از سوی هیچ دولتی در اسرائیل پذیرفته نمی شود، علیرغم اینکه ایران همواره قصد خود را برای توسل به درگیری نظامی مستقیم با اسرائیل نشان نداده است.

نمی توان از ارسال غیرمستقیم پیام هایی بین تهران و تل آویو در گذشته چشم پوشی کرد که هدف آن رساندن این پیام بود که تهران رویکردی برای درگیری با اسرائیل ندارد، اما ناامنی بر ذهنیت سیاستمداران اسرائیلی حاکم است. آنها از یک سو به وعده های ایران اعتقادی ندارند و از سوی دیگر به آینده دولت در تهران اعتقادی ندارند. امروز سیاستمداران ایرانی خواهان جنگ با اسرائیل نیستند، اما فردا کسی که نیست می‌تواند به قدرت برسد، پس تا زمانی که ایران به یک کشور هسته‌ای تبدیل شود، راه حل چیست؟

از سوی دیگر، اسرائیل به دولت دموکراتیک کنونی ایالات متحده و قدرت آن برای سوق دادن ایران به سوی توافق هسته ای بی اعتماد است. در تل آویو این احساس رو به رشد وجود دارد که واشنگتن امروز ایران هسته ای را تهدیدی برای امنیت و منافع خود نمی بیند. این ترکیب ناامنی در اسرائیل امکان برداشتن گام های تنش زا را فراهم می کند.

لابی محافظه کار در تهران بر این باور است که طراحی گروه های مسلح خود در منطقه، آنها را چنان مهم کرده است که اروپا و آمریکا نمی توانند آنها را نادیده بگیرند. در همین راستا، تهران امروز در وین در حال مذاکره با غرب و مقابله با تهدید اسرائیل است. به این ترتیب طرف مقابل می داند که هرگونه حمله به برنامه هسته ای ایران به معنای گشودن تمام جبهه های لبنان، سوریه و عراق به روی اسرائیل و حضور آمریکا در آن کشورهاست.

این سناریوی خوشبینانه رهبری سپاه در مذاکرات امروز در وین است. اما افرادی هستند که به طور کلی به آمریکا و به طور خاص به هیچ دولت جمهوری خواه اعتماد ندارند که می توانند روی کار بیایند و رویکرد ترامپ مبتنی بر خروج از توافق هسته ای را بپذیرند.

همچنین فضای بی اعتمادی به اسرائیل و شاخه اطلاعاتی آن وجود دارد که عملیات آنها در داخل ایران قدرت آن را برای ضربه زدن به برنامه هسته ای ایران حتی در مواجهه با هرگونه توافق با غرب نشان داده است.

با توجه به فضای اعتماد بیش از حد که تقاضا را در وین افزایش می دهد و بی اعتمادی فزاینده به ایالات متحده و اسرائیل که نسبت به هرگونه توافقی بدبین هستند، شانس موفقیت آمیز مذاکرات و فعالیت دیپلماتیک کمتر است.

از سوی دیگر، آمارها کاهش محبوبیت داخلی بایدن را در بحبوحه افزایش قیمت بنزین و کالاها نشان می دهد. در چنین فضای خصومت داخلی در ماه‌های قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای، تنش‌ها در مرز بلاروس و لهستان تشدید شد و هزاران نیروی روسی وارد اوکراین شدند. با توجه به این بحران ها و مشکلات پیچیده، شاید آخرین چیزی که بایدن می خواهد این باشد که ایران اولین بمب اتمی خود را داشته باشد.

واشنگتن باید امروز به این موضوع پایان دهد و بر روسیه و چین تمرکز کند، بنابراین وزارت امور خارجه هشدارهای خود را افزایش داده است و پنتاگون گفته است که در بهار آینده تمرینات نظامی با اسرائیل برگزار خواهد کرد که در آن حمله خواهد کرد. این مشترک با تاسیسات هسته ای ایران شبیه سازی شده است. هدف این اقدامات در درجه اول سوق دادن ایران به سمت امتیازاتی است که از یک سو باعث کاهش تنش و از سوی دیگر پیامی به اسرائیل برای رفع نگرانی و کاهش احتمال راه حل یکجانبه می شود.

همه شرایط برای رفع تنش فراهم است و احتمالاً این شرایط برای رسیدن به یک راه حل و آرامش موقت ایده آل است. هر چیزی که در زمستان گرم به نظر برسد امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید