بحران انرژی آمریکا و مجبور کردن دولت بایدن به لغو موقت تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا

این در حالی است که پیش از این ونزوئلا تحت شدیدترین تحریم های واشنگتن قرار داشت، اما این کاهش تحریم ها بیشتر به نفع خود آمریکاست.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری ایالات متحده در روز شنبه به وقت محلی، شرکت نفت شورون (شورون) مجوزی شش ماهه دریافت کرده است که به این شرکت اجازه می دهد نفت تولید کند یا فرآورده های نفتی به ونزوئلا صادر کند.

بر این اساس، شرکت حفاری سن رامون مستقر در کالیفرنیا نیز ممکن است صادرات نفت خام ونزوئلا را که از سال 2019 به حالت تعلیق درآمده است، از سر بگیرد.

در سال 2020، قبل از اینکه آمریکا دستور توقف کامل عملیات حفاری این شرکت آمریکایی در ونزوئلا را صادر کند، سهم شورون از تولید نفت خام ونزوئلا 15 هزار بشکه در روز بود.

این اقدام همزمان با از سرگیری مذاکرات بین دو حزب حاکم چپگرای ونزوئلا در روز شنبه و توافق آنها برای همکاری در زمینه مسائل بشردوستانه بود.

روزنامه آمریکایی بلومبرگ مدعی است که لغو تحریم‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که نروژ به عنوان میانجی بین دولت و حزب مخالف ونزوئلا از از سرگیری مذاکرات سیاسی بین نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور و مخالفان در آخر هفته جاری خبر داد. بازگشت ونزوئلا به میز مذاکره شرط اصلی کاهش محدودیت های تولید نفت خام این کشور بود.

بر اساس این گزارش، در شرایطی که اتحادیه اروپا از پنجم دسامبر واردات نفت خام از روسیه را متوقف می کند، آمریکا به دنبال راه هایی برای کاهش بحران انرژی در اروپا است که با تورم و کاهش رشد اقتصادی مواجه است.

یک منبع آگاه در اوایل سال جاری گفت: پس از لغو تحریم ها، پروژه های شورون می تواند تولید نفت ونزوئلا را از 150 هزار بشکه در روز به حدود 200 هزار بشکه در روز طی شش ماه تا یک سال سه برابر کند.

تولید نفت ونزوئلا در سال جاری به 679 هزار بشکه در روز افزایش یافت، اما هنوز با 2.9 میلیون بشکه تولید یک دهه پیش فاصله زیادی دارد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که به شورون مجوز برای توسعه فعالیت‌ها اعطا شده است، رشد تولید شیل آمریکا کند شده است، صادرات نفت روسیه تحت تحریم‌ها قرار خواهد گرفت و صادرات عربستان سعودی نشانه‌ای از کاهش احتمالی تولید اوپک است.

یافتن جایگزینی برای انرژی روسیه و تصمیم اوپک برای کاهش تولید، در کنار مخالفت جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها با کاهش تحریم‌ها علیه کاراکاس، موضوعاتی هستند که دولت بایدن را بر آن داشته تا برای رفع هرگونه تحریم‌ها علیه ونزوئلا، از جمله دادن مجوز تمدید شده به شورون، فشار بیاورد. مذاکرات سیاسی بین دولت و اپوزیسیون.

ونزوئلا حدود 300 میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد که بزرگترین ذخایر جهان است، در حالی که تحریم های آمریکا، سرمایه گذاری کم و مشکلات تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها مانع از دستیابی این کشور به اهداف تولید خود شده است.

دیدگاهتان را بنویسید