بحران اوکراین متحد غیرقابل اعتماد ایالات متحده / عدم ادعای پایان دوره موشکی را ثابت می کند


ساعت: 08:21
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1811924

احتمال تشدید بحران در اوکراین و ایجاد تقابل سیاسی با روسیه؛

هانی زاده احتمال تشدید بحران در اوکراین و ایجاد تقابل سیاسی با روسیه را محتمل دانست و گفت: بحران اوکراین ثابت کرده است که آمریکا متحد قابل اعتمادی نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن هانی زاده، کارشناس سیاسی بحران اوکراین؛ وی در گفتگو با هاورستان گفت: در سال 2019 پس از انتخاب آقای ولادیمیر زلنسکی به عنوان رئیس جمهور اوکراین؛ با دخالت ایالات متحده و مدیریت و مهندسی انتخابات، اوکراین به دردسر ساز روسیه تبدیل شده است.

وی افزود: زیرا آمریکایی ها، ناتو و اتحادیه اروپا سعی کرده اند با استفاده از رئیس جمهور جوان و بی تجربه کشور، اوکراین را به گذرگاه سامانه های موشکی هسته ای ناتو و در نتیجه سیگنال های تقلبی تبدیل کنند. آنها به اوکراین اعزام شدند، اما متأسفانه رئیس جمهور اوکراین نیز فریب این سیگنال ها را خورد و موضع ضد روسی گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به همین دلیل روسیه بارها به اوکراین و رهبران این کشور هشدار داده است که اگر اوکراین را به پایگاه موشکی ناتو تبدیل کنند، قطعا روسیه تصمیمات دیگری خواهد گرفت و در نهایت پوتین رئیس جمهور روسیه تصمیم نهایی خود را خواهد گرفت.

هانی زاده با اشاره به اینکه بحران از چند جهت قابل توجه به نظر می رسد، گفت: زاویه اول این است که آمریکایی ها و ناتو که در واقع از اوکراین برای آزار روسیه استفاده کردند، اکنون تنها کشور باقی مانده است و اوکراین قادر به مقابله با آن نیست، روسیه. بنابراین ممکن است که کیف پایتخت اوکراین باشد. روسیه در روزهای آینده دولت زلنسکی را سرنگون کرده و یک دولت دست نشانده تشکیل خواهد داد.

وی گفت: «آمریکا و ناتو که قبلا گفته بودند از اوکراین دفاع خواهند کرد، سکوت کردند و تنها مقامات روسیه را تحریم کردند. بنابراین به نظر می رسد بحران اوکراین در آینده عمیق تر شود و به تقابل سیاسی آمریکا، اروپا و ناتو با روسیه منجر شود. همچنین ممکن است برخی از سفارتخانه های روسیه در اتحادیه اروپا بسته شوند و جنگ سرد جدیدی بین اروپا و روسیه رخ دهد.


بحران اوکراین ثابت کرده است که ایالات متحده متحد قابل اعتمادی نیست

هانی زاده گفت: در بحران اوکراین; ایالات متحده ثابت کرد که متحد غیرقابل اعتمادی است، همانطور که اشرف غنی قبل از حمله طالبان در افغانستان تنها ماند و آمریکایی ها حکومت او را سرنگون کردند و منجر به سقوط دولت افغانستان شد که توسط مردم و طالبان تشکیل شده بود. بر افغانستان مسلط شد.

وی گفت: همین وضعیت در حال حاضر در اوکراین در حال شکل گیری است و اگرچه آمریکایی ها همیشه دولت اوکراین را تشویق کرده اند که در برابر روسیه بایستد، اما حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ناتو سکوت کرده اند.

وی گفت: طبیعی است که تنش های سیاسی بین روسیه و اتحادیه اروپا در روزهای آینده تشدید شود. روسیه پذیرفت. به ترتیب؛ طبیعتا روسیه در آینده باید سیاست منطقه ای خود را تغییر دهد و اقدامات تنبیهی علیه اسرائیل، ترکیه و لبنان انجام دهد که به نفع مقاومت خواهد بود.

وی ادامه داد: ممکن است محاصره جدیدی صورت گیرد و چین، روسیه، کره شمالی، ایران، عراق و سوریه قطعا در یک جبهه باشند و ایران به موضع خود ادامه دهد.

هانی زاده گفت: اکنون با بحران اوکراین، دنیا به این نتیجه رسیده است که آمریکا فقط به فکر منافع خود است. این تمام شده است، اما اکنون وضعیت اوکراین ممکن است برای این جریان ها درس عبرت باشد. همانطور که رژیم بعث عراق را که پس از خلع سلاح مورد حمله آمریکا قرار گرفت و در لیبی نیز پس از تسلیم قذافی رهبر سابق لیبی سلاح به آمریکا و غرب را تجربه کرده ایم، این اتفاقات درس عبرت است. پایان دوران موشکی شکست است.

وی گفت: «وضعیت اوکراین اکنون باید درس عبرتی برای متحدان آمریکا در منطقه باشد که کسانی که به آمریکا، ناتو و اروپا متکی هستند باید بدانند که در مواقع بحران نمی‌توانند به ایالات متحده اعتماد کنند و اوکراین یک نمونه عالی است.» اکنون در برابر روسیه تنها ماند و ایالات متحده عقب نشینی کرد و مانع از حمله روسیه نشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید