بحران مسکن از سال 88 شروع شد/ برنامه ای برای حوزه مسکن وجود ندارد

بحران مسکن از سال 88 شروع شد/ برنامه ای برای حوزه مسکن وجود ندارد

در روزهای اخیر آخرین گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران اعلام شد که بر اساس آن متوسط ​​قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در آبان ماه به ۴۶۷ میلیون ریال رسید.

ایمان ربیعی: بخش مسکن اکنون به یکی از چالش های اصلی اقتصاد ایران تبدیل شده است. فاصله زیاد بین قدرت خرید و قیمت مسکن باعث شده بسیاری از خریداران بالقوه بازار مسکن را ترک کنند و در نتیجه فشار بر بازار اجاره افزایش یابد.

آمارهای رسمی بانک مرکزی حاکی از آن است که در آبان ماه میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در مناطق 22 گانه پایتخت به متری 46 میلیون و 700 هزار تومان رسید که 6.8 درصد افزایش داشته است. در نرخ خرید مسکن نسبت به مهر 1401.

این در حالی است که متوسط ​​قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی زیربنای معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه سال قبل 45.9 درصد افزایش داشته است.

در بین مناطق 22 گانه شهرداری تهران بیشترین میانگین قیمت هر متر مربع زیربنای تجاری مسکونی معادل 951.1 میلیون ریال متعلق به منطقه یک و کمترین آن با 230.9 میلیون ریال متعلق به منطقه 18 است که این آمار 30.7 درصد افزایش را نشان می دهد. و نسبت به ماه مشابه سال 1400 به ترتیب 59 درصد بوده است.

بررسی شاخص اجاره مسکن اجاری شهر تهران و کل مناطق شهری در آبان ماه 1401 نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 39.8 و 45 درصد رشد نشان می دهد. لازم به ذکر است که رشد ماهانه این شاخص در آبان ماه و در تهران و کل مناطق شهری به ترتیب معادل 1/4 و 5 درصد بوده است.

بازار مسکن چند سالی است که شرایط عجیبی را تجربه می کند و در راستای افزایش نرخ ارز، نرخ ها در این بازار اندکی افزایش یافته است. اگرچه مسئولان در دولت های مختلف همواره از کمبود مسکن در کشور صحبت کرده و در قالب طرح ها، برنامه ها و … قول ساخت واحدهای مسکونی داده اند، اما در حقیقت هیچ کدام از این برنامه ها راه به جایی نبرده و مشکلات اساسی مردم را حل نکرده است. مردم.

مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم محسوب می شود، اما شرایط سخت بازار ساخت و ساز و دور بودن فرصت خرید مسکن برای اقشار متوسط ​​و پایین درآمد باعث شده دهک های جامعه کم درآمد حتی نتوانند در مناطق مرکزی خانه اجاره کنید و حتی در قسمت جنوبی شهر اقدام کنید.

تورم اجاره بها در اوایل ماه های مرداد، شهریور و اردیبهشت از تورم کل کشور پیشی گرفت، بنابراین در مرداد ماه تورم ماهانه کل کشور 2 درصد بود، اما تورم اجاره بها 2.9 درصد بود.

شکاف تورم کل با اجاره بها در شهریور ماه کمی افزایش یافت، بنابراین با وجود تورم 2.2 درصدی در این ماه نسبت به ماه قبل، تورم کل اجاره بها در شهریور 3.5 درصد ثبت شد. در مهرماه، روند تورمی در بازار اجاره به گونه ای پیش رفت که شکاف با تورم کل ماهانه بیشتر شد. نرخ تورم ماهانه کل کشور در مهرماه 3 درصد و نرخ تورم اجاره بها در این ماه 6.1 درصد برآورد شده است.

در شرایطی که تورم اجاره بها برای چهارمین ماه متوالی از تورم کل کشور پیشی گرفت و علیرغم رکود عمیق، قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است. به راحتی می توان انتظار داشت که در ماه های آینده قیمت اجاره تغییر کند و افزایش یابد.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان، اثرات افزایش نرخ اجاره بها از تورم عمومی در کشور را برای چهارمین ماه متوالی و خطرات آن را در حذف طبقه متوسط ​​و افزایش حاشیه نشینی می داند. کشور از سال 2008

وی تصریح کرد: ما در استفاده از ابزارهای قابل اعتماد کوتاهی کرده ایم و از سیاست های لیزینگ پیروی نکرده ایم. سال ها افراد مختلفی از لیزینگ حرفه ای صحبت می کردند اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی تصریح کرد: دولت بحث اصلاح مسکن اجاره ای را مطرح کرد و برنامه ریزی کرد و اکنون می بینیم که آن طرح به فراموشی سپرده شده است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ برنامه ای برای حوزه مسکن وجود ندارد و شرایطی را فراهم کرده ایم که مردم فرصت خرید نداشته باشند و این فرصت برای آنها ایجاد نشده و مجبور به اجاره مسکن شده اند و این موضوع بوده است. و فرهنگ ایرانی ناسازگار است زیرا طبق فرهنگ باستانی ایرانیان علاقه مند به املاک و مستغلات بودند اما وقتی شرایط برای آنها فراهم نشد مجبور شدند سبک زندگی خود را تغییر دهند و به سمت مسکن اجاره ای بروند.

وی ادامه داد: زمانی که تولید مسکن در کشور کاهش یابد، شاهد برهم خوردن نظم عرضه و تقاضا در این بازار مهم اقتصادی کشور خواهیم بود و در نتیجه تورم و افزایش قیمت قطعا مهمترین بازیگر خواهد بود. در اين زمينه.

این فعال حوزه مسکن خصوصی به وزیر جدید راه و شهرسازی گفت: مهمترین توصیه من به وزیر آینده این است که باور داشته باشید بخش خصوصی می تواند بازوی اجرایی خوبی برای کشور باشد. به عنوان یک شعار، نگوییم بخش خصوصی را کنار خود گذاشته ایم و به جای اینکه بازیگر اصلی روابط اقتصادی در حوزه مسکن باشیم، این بخش را بازی کنیم.

وی تاکید کرد: تنها توصیه من به دولت این است که راهی جز کمک و هدایت بخش خصوصی کشور و برنامه ریزی برای آن نداریم. این باید در مورد بخش خصوصی باشد، نه سیاست های سرکوبگرانه. سیاست های ترویجی را در نظر بگیریم، چرا که من جز در این موارد هیچ راهی برای اقتصاد مسکن نمی بینم.

دیدگاهتان را بنویسید