بحران مسکن و فرصت های شغلی در یک سیستم متمرکز خرید، فروش، رهن و اجاره


ساعت: 12:52
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855949

تنها راه ساماندهی وضعیت مسکن و اجاره، ایجاد سیستمی هوشمند است که در آن مالکان ملک خود را برای اجاره و رهن در قالب شناسنامه ارائه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; متأسفانه مسکن در کشور ما به جای یکی از نیازهای اولیه زندگی به کالایی برای سرمایه گذاری و کسب درآمد تبدیل شده است و این موضوع تبدیل به یک بحران برای مستاجران و فضایی برای سودجویی مالکان شده است.

استان کرمان به‌عنوان بزرگ‌ترین استان کشور، مشکلات عدیده‌ای با حوزه آبی روز جمعه، رانش زمین، کانال‌های خشک شده و معادنی دارد که در گذشته وجود داشته و اکنون راکد هستند، اما در زیر زمین ایجاد کرده‌اند که کمتر کسی از کمیت آن اطلاع دارد. آینده مینی و این منجر به مشکلاتی در ساخت و ساز شد.


با توجه به اینکه شبکه آبرسانی استان کرمان معیوب و فرسوده است و هر بار که بارندگی ها شدت می گیرد، برخی ساختمان ها در کانال و سیل قرار می گیرند، تاکنون تلاشی برای رفع جدی این مشکلات صورت نگرفته است.


اگر به عنوان خلبان در استان کرمان باشد. طرح اطلس زمین شناسی به صورت فنی و تخصصی اجرا شد و ابتدا نقشه های تفصیلی شهر با ارائه زیرساخت ها تعیین و تصویب شد و سپس ساخت مسکن انجام شد. اکنون نباید تلاش کنیم تا در چند دهه آینده زیرساخت های مناسب را فراهم کنیم. ما بودیم.


به عنوان مثال شهرک مطهری که محور پروژه مسکن مهر بود، هنوز به روبناها و زیرساخت ها از جمله درمانگاه مدرسه یا حتی جاده آسفالته مناسب در برخی نقاط مجهز نیست.


در حالی که کشور در تنگنا قرار دارد و گرفتار طوفان مالکان، دلالان و مشاوران املاکی است که تنها به دنبال سود بیشتر هستند، هنوز زیرساخت های مناسبی برای تعیین تکلیف واحدهای مسکونی در کشور وجود ندارد.


با توجه به هوشمندی انواع واحدهای اجرایی، ممکن است پیشنهاد شود سامانه ای ایجاد شود که در آن مالکان بتوانند واحدهای مسکونی اجاره، فروش و رهن را با شناسنامه ثبت کنند و مستاجر نیز کد رهگیری دریافت و در سامانه ثبت نام کند. پس از تایید واحدهای مسکونی واحد مسکونی خود را بر اساس شرایط مالی اجاره می‌دهند و تمامی این اتفاقات در چارچوب این سامانه رخ می‌دهد.


حتی سیستم می تواند قوانینی را برای مالکانی که خانه های خود را اجاره نمی دهند در سیستم تعیین کند تا جریمه شوند.


تصویب قانونی لازم به نظر می رسد تا موجر و مستاجر به توافق نرسند و با حداقل و حداکثر نرخ های تعیین شده در سامانه در بازه قیمتی قرارداد نبندند و موجر نتوانند طبق قانون به مبلغ اجاره اضافه کنند.

حتی ممکن است دولت آن را به رگولاتورها تحویل دهد تا صاحبخانه نتواند مستاجران را مجبور به اتخاذ تصمیم یکجانبه برای ممنوعیت مستاجر کند، با استفاده از «اکنون نمی‌خواهید ترک کنید» و به درخواست مستاجر عمل نمی‌کند.


این سیستم می تواند به گونه ای نصب شود که از پرداخت مالیات مالکان و انبوه سازان به میزان اجاره و حتی رهن و همچنین تعیین مالیات بر مسکن خالی و زمین های مافیایی در بخش مسکن استفاده شود.


با این اوصاف به نظر می رسد تنها راه ساماندهی وضعیت مسکن و اجاره بها ایجاد سامانه ای هوشمند است که در آن صاحبخانه ها ملک خود را برای اجاره و رهن در قالب شناسنامه ارائه کنند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید