بخشنامه ای برای عدم پرداخت تسهیلات در ماه های پایانی سال نداریم/ بانک موظف به بازپرداخت وام تا پایان سال است.

ساعت: 16:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803344

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی با بانک هایی که در پرداخت اعتبارات خرد متخلف هستند برخورد می کند. مردم امتناع می کنند، ما نه.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضاپور ابراهیمی داورانی در خصوص امتناع بانک ها از پرداخت وام های خرد گفت: ضمانت نامه ها بنابراین این موضوع به صورت جدی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت. و خوشبختانه روند اصلاح رویکرد تضمینی مبتنی بر اعتبارسنجی محقق شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مشکلات تجهیزات خرد با پیگیری های کمیسیون اقتصادی رفع شده و انشالله سایر مشکلات نیز برطرف خواهد شد، افزود در خارج از آن، زمانی که ممکن است آنها تعهداتی خارج از رویکرد شخصی خود داشته باشند. بر اساس این روش، بانک ها موظف شدند بدون تشریفات قبلی، وام های خرد را به این افراد بازپرداخت کنند.

وی همچنین درباره بازپرداخت وام های خرد به افراد دیگر توضیح داد: سیستم اعتباری جایگزین روش سلیقه ای ضمانت در بانک می شود و بانک ها موظف هستند بر اساس رفتار اقتصادی افراد به عنوان گردش مالی، وضعیت آنها در زمینه نکول، میزان چک های برگشتی و … در قالب سیستم اعتبار سنجی.

این نماینده مجلس در خصوص میزان وام قرض الحسنه و عادی گفت: میزان وام قرض الحسنه در قوانین و مقررات به ویژه در قانون بودجه سنواتی پیش بینی شده است و سقف الزامی بانک ها تعیین شده است که این میزان در قانون بودجه تعیین شده است. معمولا 30 درصد در سال افزایش می یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره امتناع بانک ها از پرداخت وام های خرد تصریح کرد: تقاضا باید متناسب با میزان منابعی باشد که نظام بانکی برای این وام ها در نظر گرفته است. مواردی را می توان ردیابی کرد که منابع در حوزه بانکی شناسایی شده اما تخصیص داده نشده است.

انتقاد از خودداری بانک ها از وام دهی در ماه های اخیر

پورابراهیمی درباره امتناع بانک ها از ارائه وام های خرد در ماه های اخیر توضیح داد: نامه ای از وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی مبنی بر اینکه بانک ها در ماه های اخیر حق دارند از اعطای تسهیلات به مردم امتناع کنند، نداریم، بنابراین قطعاً قرار خواهیم داد. این موارد در محدوده بررسی نظارتی است.

وی با بیان اینکه با توجه به گزارش ها و نگرانی های مردم، دو بررسی عملکرد نظام بانکی در بانک های خصوصی و دولتی به طور همزمان در دستور کار قرار دارد، افزود: گره از زندگی مردم باز کنید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر در این زمینه اتفاقی رخ دهد، کمیسیون اقتصادی وارد می شود و با بانک های متخلف برخورد می کند.

انتهای پیام/

منبع: خانه ملت

دیدگاهتان را بنویسید