بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالا ابلاغ شد


ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: 1401/05/18
کد خبر: 1888722

با پیگیری وزیر اقتصاد و دارایی و حمایت سازمان امور مالیاتی بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالا بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ از سوی مدیرعامل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور طی نامه ای دستورالعمل بند (ق) تبصره (2) قانون بودجه سال 1401 کل کشور را ابلاغ کرد.

در این نامه آمده است که مالیات بر ارزش افزوده کلیه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در کشور پذیرفته می شود، تا زمانی که در هر یک از بورس کالا مبادله شود، مشمول مالیات صفر می شود.

در این دستورالعمل آمده است: در اجرای بند (ق) تبصره (2) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، برای حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل ابزار معاملات مبتنی بر کالا، مالیات بر ارزش افزوده کلیه کالاهایی که به صورت گواهی سپرده کالایی در بورس کالای کشور پذیرفته می شوند، تا زمانی که در هر یک از بورس کالا مبادله شوند مشمول نرخ مالیات صفر می شوند.

در ادامه این نامه آمده است: در صورتی که کالای مورد حمایت گواهی سپرده مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، مالیات مذکور تنها یکبار و در زمان تحویل فیزیکی کالا پس از کسر اعتبار مالیاتی و بدهی اخذ می شود. برای پرداخت مالیات مذکور به تحویل گیرنده نهایی کالا گواهی سپرده کالا می باشد.

با توجه به هماهنگی های انجام شده با سازمان بورس و اوراق بهادار، به منظور ایجاد رویکرد واحد در اعمال مصوبه مذکور برای کالاهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده، پیش بینی می شود:

1. عرضه کنندگان کالا از طریق بورس کالا در قالب گواهی سپرده کالایی موظفند همزمان با اولین معامله کالا در قالب گواهی سپرده کالایی، صورتحساب فروش کالای تحویل شده را شامل عناصر اطلاعاتی از جمله ارائه نمایند. به عنوان مثال ارزش کالاها و مالیات و عوارض فروش (در صورت وجود) برای مبادلات کالایی به نام شماره.

2. عرضه کنندگان کالا و بورس کالا موظفند برای هر گواهی سپرده کالایی، فاکتور جداگانه صادر کنند.

3. گواهی سپرده کالا کلیه کالاهایی که در بورس های کالای کشور پذیرفته می شوند، تا زمانی که در یکی از بورس های کالا معامله می شوند، مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نمی شوند.

4. بورس های کالایی موظفند در زمان تحویل فیزیکی کالا به گیرنده نهایی، فاکتور فروش کالا را بر اساس آخرین ارزش گواهی سپرده کالا با درج ارزش سپرده کالا صادر کنند. گواهی به عنوان ارزش کالا و مالیات و عوارض (109% ارزش کالا) به صورت معین و مشخص صدور و تهیه مقدمات پرداخت مابه التفاوت مالیات و عوارض فروش توسط خریدار علی الحساب. وارد شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور.

الف- در صورتی که مالیات و عوارض فروش محاسبه شده بیشتر از مالیات و عوارض فروش درج شده در فاکتور فروش کالاهای عرضه شده در بورس کالا باشد، خریدار (گیرنده نهایی کالا) موظف به اعمال تبصره (1) ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب دوم کوردادو 1400 پس از کسر اعتبار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده طبق صورتحساب تامین کننده کالا به بورس کالا واریز و به حساب شرکت واریز کرد. سازمان مالیاتی امور کشور و سپس بورس کالا اجازه خروج کالا از انبار را صادر کرد.

در این صورت مجموع مالیات و عوارض فروش وصول شده بر اساس فاکتور فروش کالاهای عرضه شده در بورس کالا و مابه التفاوت مالیات و عوارض فروش پرداختی ناشی از افزایش ارزش کالا به شرح این موضوع است. بخشی به عنوان اعتبار مالیاتی/هزینه های مالیاتی واجد شرایط (مطابق مورد) دریافت کننده نهایی کالا توسط سازمان امور مالیاتی کشور پذیرفته می شود.

ب- در صورتی که ارزش فروش گواهی سپرده کالا نسبت به ارزش آن در زمان عرضه به بورس کالا تغییر نکرده باشد، بورس کالا ملزم به اخذ مالیات و کارمزد فروش از گیرنده نهایی نخواهد بود.

در این صورت، مالیات و عوارض خرید که بر اساس فاکتور فروش کالاهای عرضه شده به بورس کالا به عنوان اعتبار مالیاتی/هزینه های مالیاتی واجد شرایط (حسب مورد) به خریدار (گیرنده نهایی کالا) پرداخت می شود. طبق مسائل مالیاتی کشور مورد پذیرش سازمان قرار می گیرد.

ج- در صورتی که مالیات و عوارض فروش محاسبه شده کمتر از مالیات و عوارض فروش درج شده در فاکتور فروش کالاهای عرضه شده در بورس کالا باشد، مالیات و عوارض فروش بر اساس ارزش فروش گواهی سپرده کالای تحویلی خواهد بود. به گیرنده نهایی، به عنوان اعتبار مالیاتی/ هزینه های مالیاتی واجد شرایط ( حسب مورد) گیرنده نهایی کالا توسط سازمان امور مالیاتی کشور پذیرفته می شود.

5. از آنجایی که بورس های کالایی به منظور شفاف سازی مبادلات اقتصادی، برای معاملات مورد نظر صورتحساب صادر می کنند، بنابراین فقط کارمزد بورس های کالایی مشمول مالیات نمی باشد و مبلغ خرید و فروش موضوع این دستورالعمل مشمول شرکت می باشد. مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده (به استثنای درآمد کارمزد).

تبصره: بورس های کالا می توانند برای ثبت معاملات مربوط به کالاهای موضوع این دستورالعمل، شعبه جداگانه ای در پوشه مخصوص خود در سامانه مودیان ایجاد کنند. تا زمان اجرای قانون پایانه های مغازه ها و نظام مودیان، شمول عبارت در اجرای بخشنامه شماره 200/1401/533 مورخ 24 مرداد 1401، توسط بورس کالا به وکالت از خریداران و فروشندگان واقعی صورتحساب صادر می شود. ، با فاکتورهای صادر شده بلامانع است.

6. در اجرای مجدد ماده (169) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1393، بورس های کالایی موظف به ارائه اطلاعات مربوط به عرضه کالا به بورس کالا هستند که حداقل شامل جزئیات اول و آخرین تامین کننده گواهی سپرده کالا و گیرنده نهایی آن از انبار پذیرفته شده بورس کالا و همچنین مشخصات، ارزش و نماد محصول باید به صورت فصلی و تا زمان لازم الاجرا شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می کند.

معافیت مالیاتی اوراق گواهی سپرده کالایی مانع اصلی ورود کالاهای مختلف و رونق این بازار بوده است و با تحقق این مشکل علاوه بر تعمیق معاملات کالاهای جاری، به زودی شاهد ورود آن خواهیم بود. کالاهای مختلف در زمینه های صنعتی، معدنی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی در معاملات صورت می گیرد ما گواهی سپرده خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید