بخشی از مذاکرات در وین بر خرید هواپیما و قطعات متمرکز بود


ساعت: 10:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۵
کد خبر: 1815977

رئیس سازمان هواپیمایی کشور از مذاکره با کشورهای اروپایی برای تامین ناوگان و قطعات آن خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محمدی بهش در نشست خبری با اشاره به برخی از برنامه های سازمان هواپیمایی کشور، تصریح کرد: توسعه ناوگان و زیرساخت ها از نظر تامین قطعات، استفاده از نخبگان صنعت هوانوردی و …. یکی از مهمترین برنامه های ما این صنعت در عین ارائه بیشترین خدمات، بیشترین آسیب را از تحریم ها دیده است. با وجود تحریم ۴۲ ساله صنعت هوانوردی توانستیم سربلند روی پای خود بایستیم.

وی درباره هواپیماهای برجامی گفت: یک گروه از هواپیماها متعلق به خانواده ATR و دسته دیگر متعلق به خانواده ایرباس هستند. پس از تخلف گروه اروپایی و سهل انگاری آنها در تامین هواپیما و قطعات و نگهداری هواپیمای برجامی، توانستیم با کارشناسان داخلی این هواپیما را نگهداری کنیم، اما به سختی زمین خوردیم و به سختی می توانیم قطعات را تامین کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هفت فروند از هواپیماهای ای تی آر “بالاتر از خط” هستند و برای سفر به نوروز مورد استفاده قرار می گیرند. استاندارد جهانی این است که 25 درصد از هواپیماهای یک شرکت هواپیمایی در حال تعمیر هستند و 75 درصد باقی مانده فعال و فعال هستند. وجود هفت ETR به استانداردها نزدیک است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مذاکرات در وین به تامین هواپیما و قطعات اختصاص داشت، خاطرنشان کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” تاکنون 300 میلیون یورو به تسهیلات صندوق توسعه ملی پرداخت کرده است. خرید هواپیمای برجامی به بانک های عامل مختلف. برای تسویه این تسهیلات، دیوان محاسبات پیشنهاد داد که بخشی از بدهی افزایش سرمایه و بخشی دیگر انحلال مطالبات هما از دولت باشد.

معاون وزیر راه گفت: تیم حسابرسی در هما راه اندازی کرده ایم، دیوان محاسبات نیز حساب های ایران ایر را بررسی می کند که بخشی از آن مربوط به تسهیلات خرید هواپیما است. این پیشنهاد دیوان محاسبات در خصوص تسویه بدهی هما از محل مطالبات آن به دولت پس از حسابرسی دیوان محاسبات قابل رسیدگی و اجرا می باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان راه اندازی ایرلاین با هواپیما وجود دارد، گفت: در هیچ یک از گزارش های منتشر شده اشتباه نیست. بر اساس آیین نامه مصوب شورای عالی هوانوردی، برای راه اندازی یک شرکت هواپیمایی باید حداقل سه هواپیمای غیرنظامی وجود داشته باشد.

محمدی بخش در پاسخ به اینکه آیا شرکت های هواپیمایی ضرر می کنند یا خیر، گفت: معتقدیم مدل اقتصادی شرکت های هواپیمایی باید تغییر کند. البته من اعتقادی به مضر بودن خطوط هوایی ندارم. ظرفیت داخلی برای تولید و مصرف بخشی از نیاز شرکت های هواپیمایی ایجاد شده است که در کاهش هزینه های آنها موثر است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه حداقل قیمت اعلام شده و سازمان هواپیمایی اجازه فروش بلیت های زیر 600 هزار تن را نداده است، گفت: من اصلاً محدوده قیمتی را اعلام نکرده ام. اما من در زمان فروش اعلام کرده‌ام: «بلیت‌ها باید شامل حداقل هزینه‌های شرکت هواپیمایی مانند قیمت سوخت و بیمه باشد.

وی افزود: معتقدیم باید واسطه ها و دلالان از فروش بلیت هواپیما حذف شوند. ما سعی خواهیم کرد سبد خرید شرکت هواپیمایی را مستقیماً به مسافر متصل کنیم. این واقعیت که من در مورد نتیجه نهایی صحبت می کردم، نگرانی من برای ایمنی پرواز بود. درآمد این ایرلاین به طور مستقیم با ایمنی پرواز مرتبط است، اما این به معنای فروش بیش از حد نیست.

محمدی باش در ادامه با بیان اینکه خرید ای تی آر را کارشناس اقلیم کشور نمی دانم، ادامه داد: 10 فروند هواپیما خریداری شده است.

محمدی باش گفت: اجاره نامه وجود دارد و کسی آن را کتمان نکرده است، اما تکلیف مشخص می شود. در شورای عالی هوانوردی سقف بلیت تعیین می کنیم و با شرکت های هواپیمایی و آژانس های گران قیمت برخورد می کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید