بداهه نوازی «مشق صلوات» در حوزه هنری قزوین روی صحنه رفت

میرحیدر موسوی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی خوشنویسان کشور و دبیر حوزه هنری مهسخ صلوات در حاشیه این مراسم گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای محافل هنری از این دست حمایت از حوزه هنری بعدی است. نسل خوشنویسان

رئیس انجمن خوشنویسان استان قزوین ادامه داد: در پایان این مراسم به 10 هنرمند برگزیده و 20 هنرمند ممتاز جوایزی اهدا می شود که این جوایز کوچک نوعی انگیزه برای این نسل از خوشنویسان است. نسلی که فراز و نشیب های زیادی دارد، همانطور که بیشتر افت ها نیز از این نسل اتفاق می افتد، اما اگر این نسل انگیزه یادگیری خوشنویسی داشته باشد، می تواند وارد سطح خوشنویسی شود و در این سطح است که هنرمندان به ادامه راه خواهند رسید. این هنر معنوی و اصیل.شدن

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انجمن خوشنویسان کشور همچنین به مزیت های «بداهه» در هنر خوشنویسی اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه یک خوشنویس بتواند سبک نوشتاری خود را به گونه ای سامان دهد که بتواند. ایجاد کار در عرض 4 ساعت، این یک شکل رشد و یک تجربه جدید برای او محسوب می شود.

وی ادامه داد: همچنین به محض اینکه خوشنویس از خلوت بیرون می آید و در جمع دیگر می نویسد، در حضور سایر اساتید و همکاران، این جریان هنر او را با نوعی رشد و ترقی مواجه می کند.


30ecd62d f1d8 47df a9cf d0023b8fc1af خبر خاکستری



موسوی رئیس انجمن خوشنویسان استان نیز در این همایش اظهار داشت: روند اجرای بداهه نویسی در قزوین در سال های اخیر جایگاه مناسب خود را در بین هنرمندان پیدا کرده است به طوری که پس از بداهه پردازی هایی مانند: مشق های ماه مبارک رمضان و مشق های صلوات به وجود آمد. 9 سالی که بداهه‌پردازی‌ها اتفاق می‌افتد، «مشق اربعین» هر ساله در روز اربعین با حضور هنرمندانی از قزوین، استان‌های دور و نزدیک و تقریباً در سطح کشور، به صورت سازمان‌یافته، باشکوه برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: برگزاری محافل باشکوه بیشتری از این نوع در غنای هنر خوشنویسی استان بسیار موثر بوده است، از این رو ارائه پرنشاط خوشنویسی امروز در سطح ملی و انجمن خوشنویسان در کشور و سطح استادی لازم و ضروری است.»

موسوی با اشاره به موضوع اقتصاد هنر درباره آثار ارائه شده در این رویداد هنری گفت: این آثار را می توان با قاب، تذهیب و … تهیه کرد. از نهادهای سطح استانی تا به عنوان سوغات پایتخت خوشنویسی ایران در اختیار میهمانان قرار گیرد و از این قبیل موارد استفاده شود.

وی درباره داوری این رویداد نیز گفت: داوری با حضور شرکت کنندگان و با ذکر ضوابط ارزیابی آثار انجام می شود تا شرکت کنندگان با بهره مندی از نظرات هیئت داوران، با افراد متخصص و متخصص نیز آشنا شوند. نظرات معلمان در این زمینه


ea4c5886 a25c 4122 abb7 71452ad4b8ad خبر خاکستری

مسئول انجمن خوشنویسان استان درباره سابقه همکاری انجمن خوشنویسان پایتخت خوشنویسی استان با حوزه هنری قزوین با محوریت مجموعه ای از رویدادها مانند بداهه نوازی گفت: یازده سال از برگزاری کارگاه های هنری می گذرد. به طور منظم در گروه هنرهای تجسمی این مرکز. در سمینارها مباحث نظری و تخصصی بسیاری توسط اساتید برجسته کشور ارائه شد و سه دوره نیز در زمینه سبک شناسی خوشنویسی در حوزه هنر استانی برگزار شد.

سرانجام گفت: افراد برجسته و معروفی چون استاد شکوهی، استاد گلکار و دیگران. از طریق این کارگاه ها به جامعه هنری کشور معرفی شدند. قسمت آموزشی در انجمن خوشنویسان و قسمت پژوهشی نیز در هنر استان انجام شد و جریانی مکمل بود. روندی که در اداره ارشاد اتفاق نیفتاد بلکه در حوزه هنری استان قزوین اتفاق افتاد که جا دارد از همه هنردوستان در مقاطع مختلف و مدیر فعلی این اداره تقدیر و تشکر کنم.


ed0601ea da29 475b 90cb c25cd33b70db خبر خاکستری

مسئول حوزه هنرهای تجسمی حوزه هنری قزوین در خصوص کیفیت شرکت کنندگان در این رویداد هنری گفت: این مراسم با حضور 63 هنرمند خوشنویس از استان های قزوین، البرز و زنجان به همت حوزه هنری قزوین برگزار شد.

محمد رزاقی ادامه داد: این برنامه دومین رویداد هنری از سلسله بداهه پردازی های واحد هنرهای تجسمی در حوزه هنری بود که در سال جاری پس از رویداد هنری «مشق رمضان» به منظور بداهه نوازی برگزار شد. نام و القاب پیامبر اکرم(ص) ویژه خوشنویسان استان قزوین و استان های همجوار برگزار می شد.

وی با اشاره به برگزاری رویدادها و محافل هنری از این دست در حوزه هنری استان قزوین گفت: محافل هنری از این دست در حوزه خوشنویسی در سال های اخیر به طور مرتب در حوزه هنری استان برگزار شده است و این امر روند با برگزاری برنامه های بداهه امروز و آینده است که ادامه خواهد داشت و تا پایان سال گردهمایی بداهه دیگری برگزار می شود.

رزاقی همچنین بیان کرد: هدف اصلی این گردهمایی تکریم و ادای احترام به پیامبر اکرم (ص)، ایجاد فضای تعامل، گفتگو، هم افزایی و تبادل تخصص فنی بین هنرمندان و به ویژه هنرمندان جوان برای استفاده از حضور اساتید برجسته خوشنویسی که امروز در این محفل هنری حضور دارند.

وی در پایان گفت: آثار خوشنویسی همیشه در خلوت هنرمند و تمرین مکرر خلق می شود و زمان کافی برای آماده سازی و تزیین نهایی صرف می شود، اما در این رویداد هنری، آثار به صورت بداهه و در زمان محدود خلق می شوند و این بداهه منجر می شود. برای افزودن ارزش به آثار

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید