بدهی ارزی و سرمایه در گردش دو مشکل عمده بخش خصوصی در مازندران/برنج مازاد کشاورزان باید خریداری شود.


ساعت: 19:27
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1914093

محسن رضایی گفت: در حال حاضر 500 هزار تن برنج اضافه در انبارهای مازندران وجود دارد و اعلام کرده ایم که مسئولان استانی مازاد برنج را از کشاورزان خریداری و بازار کشور را آماده می کنند تا این برنج به فروش برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور عصر امروز در پایان سفر خود به مازندران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سفری که به استان مازندران داشتیم، مصوبات سفر آیت الله رئیسی را پیگیری کردیم، تخصیص های خوب هم در میدان، در اقدامات زیرساختی و در زمینه امکانات داده

وی ادامه داد: از سوی دیگر جلسه مفصلی با بخش خصوصی مازندران داشتیم که در آن کارآفرینان در حوزه های صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات دغدغه های خود را مطرح کردند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات عدیده ای که بخش خصوصی مطرح کرد، بازگشت بدهی های ارزی بود که اعلام کردند نمی توانند بدهی های ارزی خود را به قیمت ارز در بازار بفروشند که می تواند افزایش یابد. هم درآمدهای ارزی کشور و هم کارایی و سودآوری فعالیت های اقتصادی استان مازندران.

این مسئول دومین مشکل عمده بخش خصوصی مازندران را کمبود سرمایه در گردش فعالان این حوزه دانست و افزود: برای توسعه فعالیت های اقتصادی فعالان این حوزه، بانک ها باید رشد سرمایه در گردش خود را افزایش دهند.

رضایی در ادامه به بازدید از بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: این بندر بندر بسیار خوبی است و یکی از بندرهای کمیاب ما است که خط ریلی تا همان اسکله کشیده شده و می تواند به اولین بندر کشتیرانی کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: برای دستیابی به این هدف، ظرفیت فعلی 4 میلیون تنی بندر امیرآباد باید به 10 میلیون تن افزایش یابد. در این بازدید اعلام کردیم که طرح توسعه این بندر را برای ما ارسال کنند تا در مرکز آن را تصویب کنیم.»

معاون اقتصادی رئیس جمهور اذعان داشت: در این سفر بازدیدی از موسسه رومک داشتیم که نشان از ظرفیت و چشم انداز بسیار خوبی برای آینده کشاورزی ایران دارد.

این مسئول تاکید کرد: نزدیک به 300 هزار تن انواع میوه و مرکبات توسط این موسسه توزیع می شود که از باغ تا بازارهای بین المللی مدیریت می کند.

رضایی افزود: بازدید از شرکت خاویار ایران نیز از دیگر برنامه های این سفر بود و بحث ترمینال شدن این ماهی و فرآورده های آن و بین المللی شدن آن مطرح شده و باید پایگاهی در واقع پایانه صادراتی در این زمینه ایجاد شود. مرکزی که بخشی از این پایانه صادراتی خواهد بود و تکمیل و توسعه آن نیازمند 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری است که همه اینها می تواند رونق اقتصادی مازندران را رونق بخشد.

وی تصریح کرد: در جلساتی که با استاندار مازندران داشتیم بر موضوع اشتغال و صنعتی شدن کشاورزی مازندران تاکید کردیم، زنجیره های ارزشی مانند صنایع مرتبط با شیلات، مرکبات و برنج در اقتصاد مازندران شکل بگیرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور به مشکل بازار برنج مازندران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 500 هزار تن برنج اضافه در انبارهای مازندران برای فروش وجود دارد.

این مسئول بیان کرد: درباره مرکبات مانده روی درخت نیز صحبت کردیم تا چاره ای اندیشیده شود تا این مرکبات در بازار داخلی و خارجی عرضه شود و ضایعات مرکبات به حداقل برسد.

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر نیاز مبرم به سرمایه در گردش واحدهای بازدید شده و تصمیم فعالان صنعت، کشاورزی و بخش خصوصی برای رفع این مشکل گفت: در این زمینه باید با بانک مرکزی مذاکره کنیم. در نظر گرفته شود تا بخش کشاورزی از تسهیلات برخوردار شود. اولویت بهتر و بیشتری پیدا کند تا بخشی از این منابع به سمت کشاورزی هدایت شود.

وی افزود: در شرایط فعلی مدیریت نقدینگی در اقتصاد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و متاسفانه در حال حاضر بخشی از این نقدینگی در حال ورود به بازارهای رانت مانند طلا و دلار است و باعث می شود این نقدینگی به سمت تولید، کشاورزی و صنعت راه پیدا نکند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در جایی مانند مازندران که تولید خوبی دارد باید بخشی از این نقدینگی به این سمت هدایت شود و در این راستا با بانک مرکزی و بانک های کشور وارد مذاکره خواهیم شد. کشور.

این مسئول تصریح کرد: باید بخشی از نقدینگی کشور را که به سمت واسطه گری هدایت می شود به سمت تولید واقعی سوق دهیم.

رضایی خاطرنشان کرد: درهای جدید اقتصادی را به طور گسترده ای برای تجارت باز کرده ایم، به عضویت اتحادیه و بازار شانگهای چین درآمده ایم، در حال ورود به بازار اوراسیا هستیم، در حال استانداردسازی و بهبود رفتار و روابط خود هستیم، زمینه های بسیار خوبی است. ما در کشورهای همسایه تاسیس کرده ایم و بازارها و نمایشگاه های زیادی را در کشورهای منطقه ایجاد کرده ایم تا بازارهای جدیدی برای کالاهای ایرانی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید