بدون برجام و FATF اقتصاد کشور آینده روشنی ندارد

بدون برجام و FATF اقتصاد کشور آینده روشنی ندارد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس گفت: اگر به اقتصاد بدون برجام و تصمیم FATF نگاه کنیم، در چند سال آینده چشم انداز چندان روشنی نخواهد بود. اما در صورت حصول توافق، فصلی از رونق اقتصادی پیش رو خواهیم داشت و تجار، بازرگانان و بخش خصوصی به طور کلی می توانند توسعه کارآفرینی و سرمایه گذاری داشته باشند و اقتصاد ایران می تواند به رشدی که پس از بازگشت از دست داده است، بازگردد. تحریم ها.

شریف نظام مافی در خصوص چشم انداز تجارت با اروپا گفت: نگاه همه تجار، بنگاه ها و تولیدکنندگان به توسعه برجام و FATF است. از این نظر، اگر به اقتصاد بدون راه حل و بدون راه حل برای FATF نگاه کنیم، چشم انداز چند سال آینده چندان روشن نخواهد بود. اما در صورت حصول توافق، فصلی از رونق اقتصادی پیش رو خواهیم داشت و تجار، کسب و کارها و در کل بخش خصوصی می توانند کارآفرینی و سرمایه گذاری را گسترش دهند و اقتصاد ایران می تواند به رشدی که پس از بازگشت تحریم ها از دست داده بود بازگردد. .

وی افزود: رفع تحریم شرکت ماموت اتفاق بسیار مهمی بود که چندان در رسانه ها مورد توجه قرار نگرفت. این برداشته شدن تحریم ها نشان می دهد کسانی که به صورت حرفه ای در بخش خصوصی کار می کنند می توانند سدی در مقابل تحریم ها باشند و دولت می تواند به بخش خصوصی اعتماد کند. اگرچه هیچ اطلاعاتی در مورد شرکت یا موسسه ای که بتواند خود تحریم ها را لغو کند وجود ندارد. باید توجه بیشتری شود که بخش خصوصی با هماهنگی دولت می تواند از آسیب هایی که تحریم ها بر اقتصاد ایران وارد می کند جلوگیری کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان توافق گفت: اتفاقاتی که در حال رخ دادن است نشان می دهد که احتمال توافق 50 تا 50 است. از سوی دیگر به نظر می رسد اروپا علاقه مند به تغییر برجام و بازگشت به مکانیزمی است که با آن اقتصاد رونق بگیرد و شرکت های اروپایی بتوانند فعالیت کنند. انگلیس، فرانسه و آلمان نیز فشار زیادی بر آمریکا وارد می کنند تا به مفاد توافقات انجام شده بازگردد.

وی افزود: از سوی دیگر با اتفاقاتی که در افغانستان رخ داده است، آقای بایدن دیگر توان خرج کردن پول در آمریکا را ندارد. با توجه به انتخابات پارلمانی آمریکا در سال 2022، جمهوری خواهان قطعا از موضوع افغانستان به عنوان نقطه ضعف استفاده خواهند کرد. از این نظر، می‌توان گفت که شاید بایدن نمی‌خواهد بهای سیاسی برای برجام بپردازد.

«متاسفانه نظام قراردادها و معاهدات جهانی بسیار ناپایدار است. آقای ترامپ نه تنها از برجام خارج شد، بلکه از توافقنامه پاریس-نفتا، توافقنامه همکاری اقتصادی بین مکزیک، کانادا و آمریکا و چندین کشور دیگر نیز خارج شد. در شرایطی که قرارداد و امضای آن دیگر معتبر نیست و دولت ها فقط به نفع کشور خود حرکت می کنند، طرفین باید سیستمی داشته باشند تا تداوم رونق اقتصادی آنها منوط به قراردادی نباشد که به راحتی قابل فسخ باشد. اقتصاد سقوط می کند اقتصاد و به ویژه بخش خصوصی باید به گونه ای با جهان مرتبط شود که تداوم ارتباطات به نفع شرکت های ذینفع باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در سال 2024 ممکن است دولتی به قدرت برسد که بدتر از دولت آقای ترامپ باشد که می تواند دولت تام کاتن، پمپئو یا نیکی هیلی باشد. آنها همه جمهوری خواهان راست افراطی هستند و می توانند دوباره به توافق پایان دهند تا دوباره سقوط کنیم. اقتصاد ما باید به اندازه کافی شکوفا و پویا باشد تا شرکت ها بتوانند از منافع خود دفاع کنند و ارتباطات خود را داشته باشند. این تضمین می کند که کشور متحمل ضرر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید