بدون شک توسعه روابط با روسیه به امنیت و رفاه هر دو ملت کمک می کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان که به دعوت رسمی همتای روس خود در راستای گسترش همکاری های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روز پنجشنبه 29 دی ماه 1392 به روسیه سفر کرده بود، دقایقی پیش وارد تهران شد. .

رئیسی در بدو ورود به تهران در تشریح دستاوردهای این سفر گفت: در این سفر جلسات و نشست های مختلفی داشتیم و بحث هایی که بین ما و مقامات عالی رتبه کشور دوستمان روسیه صورت گرفت در راستای اهداف عالیه نظام اسلامی بود. جمهوری.”

وی افزود: هدف مهم در سیاست خارجی جمهوری، تعامل حداکثری با کشورهای جهان به ویژه با کشورهای همسایه چه در اتحادیه و چه با ما است.

رئیسی گفت: تاکنون روابطی بین ما و روسیه وجود داشته است، اما در این سفر توافقات عمده ای برای توسعه پایدار و مثمر ثمر برای هر دو کشور حاصل شد.

رئیس جمهور یادآور شد که توسعه روابط با روسیه بدون شک به امنیت و رفاه دو ملت کمک خواهد کرد. این همکاری مطمئناً برای منطقه امنیت خواهد داشت.

رئیسی گفت: گفته می شد می توانیم برای شکستن سلطه دلار و مبادله با پول ملی گام برداریم.

رئیس جمهور گفت: وزیر نفت ما توافقات خوبی با مقامات انرژی روسیه داشت که آثار آن بعدا مشخص خواهد شد.

وی افزود: توافقات خوبی برای رفع موانع تجاری و تقویت روابط تجاری صورت گرفته است. روابط تجاری دو کشور غیرقابل قبول است و ما در گام اول به دنبال افزایش ده میلیارد دلاری مبادلات تجاری دو کشور بوده ایم.

رئیسی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی نیز بحث های خوبی صورت گرفته که منجر به تبادل واقعی محصولات کشاورزی می شود. در حوزه حمل و نقل نیز بحث هایی صورت گرفت و مقرر شد حوزه ترانزیتی ردیابی شود تا بتوانیم با همکاری دو کشور کار کریدور شمال و جنوب را دنبال کنیم. این مسیر ترانزیتی حمل و نقل را تسهیل می کند و زمان حمل و نقل را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: در بحث همکاری در زمینه همکاری های صنعتی، دفاعی، هوافضا و فضایی با تحولات لازم موافقت شد و وزارت امور خارجه و رئیس کمیسیون اقتصادی کشورمان باید توافقات انجام شده را تا حصول نتیجه پیگیری می کردند. “

وی افزود: دیدار سه ساعته خوبی با پوتین داشتیم و توافقات خوبی حاصل شد. وزرا نیز جلسات و گفتگوهای خوبی داشتند و توافقات خوبی نیز حاصل شد.

رئیس جمهور در سفر به روسیه علاوه بر دیدار با همتای روس خود، با ایرانیان مقیم روسیه، فعالان اقتصادی و تجار روسی و همچنین با رئیس شورای مسلمانان روسیه دیدار کرد.

رئیس جمهور همچنین در جمع اعضای دومای روسیه و اعضای شورای علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی مسکو سخنرانی کرد و دکترای افتخاری دانشگاه ملی مسکو به وی اعطا شد.

رئیسی در پایان سفر خود به روسیه در مسجد جامع مسکو حضور یافت و پس از اقامه نماز جماعت برای جماعت سخنرانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید