بدون نفت ایران به نفت بالای 100 دلار برمی گردیم

آمریتا سن، بنیانگذار انرژی اسپکتس، روز پنجشنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «قیمت نفت احتمالاً با پیش‌روی فصل تابستان به بالای 100 دلار در هر بشکه باز خواهد گشت».

با این حال، او ایران را به عنوان یک دلیل احتمالی ذکر کرد که با افزایش عرضه از این کشور، احتمالاً بازار نفت می تواند روند نزولی داشته باشد.

این کارشناس آمریکایی افزود: البته محرک بزرگ بازار جهانی نفت ایران است… اگر توافقی صورت می گرفت، بله، فشار زیادی به بازار برای کاهش قیمت نفت وارد می شد، حتی شاید یک کمی پایین تر از الان.»

سن همچنین با اطمینان پیش بینی کرد که در صورت عدم عرضه نفت از ایران، قیمت نفت به شدت نسبت به سطح فعلی افزایش خواهد یافت. او گفت: «بدون ایران، قطعاً در زمستان به نفت بالای 100 دلار برمی‌گردیم».

سن اذعان کرد، اگرچه قیمت نفت کاهش یافته است، اما وضعیت فعلی تا حد زیادی موقتی است و احتمالاً تقاضا در چند ماه آینده با پایان یافتن تابستان گرم در مناطقی مانند اروپا و ایالات متحده افزایش می یابد.

طی چند روز گذشته، قیمت نفت نزدیک به 3 درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح خود از قبل از حمله روسیه به اوکراین رسیده است. این در حالی است که داده های اقتصادی نشان دهنده نگرانی در مورد رکود احتمالی جهانی است.

به نظر می رسد بخش قابل توجهی از قیمت فعلی بازار نفت متاثر از نتیجه مذاکرات با ایران است و بازار انرژی جهان نسبت به نتایج مذاکرات هسته ای با ایران حساسیت بالایی پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید