بدون کنترل تورم و با دستورات و بازرسان نمی توان نرخ ها را کنترل کرد.

بدون کنترل تورم و با دستورات و بازرسان نمی توان نرخ ها را کنترل کرد.

روز جدید : دبیرکل حزب سازندگی گفت: در دیدار شب گذشته شخصیت های سیاسی با رئیس جمهور دو موضوع مهار تورم و احیای برجام را به رئیس جمهور پیشنهاد دادیم تا فضای زندگی مردم باز شود.

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران شنبه شب در نشست رجال سیاسی با رئیس جمهور درباره پیشنهادهایی که به رئیس دولت کردید، گفت: صحبت کنید. در چهار دقیقه ای که فرصت داشتم به رئیس جمهور گفتم موفقیت شما آرزوی ماست. این آرزو تعارف نیست و برای آن دلیل داریم. دلیلش این است که ما در گذشته رقیب شما بوده ایم و در آینده نیز رقیب شما خواهیم بود. دلیل آرزوی موفقیت ما این است که رقیب ما یعنی شما یا جناح اصولگرا در کنار شما نیست. رقیب ما یأس و ناامیدی ملت ایران است. اگر دولت شما بتواند برای بهبود وضعیت زندگی مردم گره از مشکلات کشور باز کند، رقیب ما (یأس و ناامیدی مردم) خود به خود در آینده ضعیف خواهد شد.

وی افزود: به رئیس جمهور گفتم مهمترین مسئله پیش روی دولت بحث کنترل تورم است. آمار رسمی برای سال 1400 نشان می دهد که پایه پولی 31 درصد و نقدینگی 40 درصد افزایش یافته است. این آمار نشان می دهد که 1401 نفر باید تورم بالای 35 درصد را تحمل کنند. به گفته حضرتعالی در هفته های اخیر 4 کشور 40 سال تورم 40 درصدی را پشت سر گذاشته اند، یعنی 4 سال تورم و بالای 30 تا 40 درصد یعنی تورم پیش رو حداقل 35 درصد خواهد بود.در سال 1397 خرید آن توان امروز 18 تن شد و تا پایان امسال به 12 تن خواهد رسید. بنابراین موضوع تورم مهم است و باید به آن رسیدگی شود.

مرعشی گفت: موضوع مهم دیگر ریشه این تورم، عدم تعادل در بودجه کشور و عدم تعادل در ترازنامه بانک ها است. بنابراین تیم اقتصادی شما در دو سال گذشته توسط دولت آقای روحانی نتوانسته است بر بانک ها مسلط شود و بانک ها را کنترل کند تا نقدینگی تولید نشود.

دبیرکل این حزب کارگزاران گفت: قسمت دوم صحبت هایی که در این جلسه به رئیس جمهور گفتم درباره احیای برجام و رفع تحریم ها بود. آمارهای رسمی نشان می دهد که در سال اول دولت روحانی در سال 92، تورم 36 درصد بود و سال قبل از خروج آمریکا از برجام، تورم به 9 درصد رسید، یعنی ایران شاهد تورم تک رقمی بود. در سال 1996

وی ادامه داد: با پیچیده شدن روابط خارجی ایران و آمریکا، خروج آمریکا از برجام و ظلم آمریکا به اقتصاد ایران، تورم دوباره به بالای 35 تا 40 درصد رسیده است. این تورم باید با احیای بودجه و کنترل کسری بودجه و بانک ها در ایجاد نقدینگی کنترل شود. اگر تورم کنترل نشود، نمی توان با اعمال تعرفه، دستور اقتصاد و اقتصاد، نرخ ها را کنترل کرد. اعزام بازرسان به بازارها

مرعشی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره دیدار رئیس جمهور با شخصیت های سیاسی چیست، گفت: آقای رئیس جمهور تعدادی از سیاسیون را برای شنیدن نظرات دعوت کرده است. اما قاعدتاً این جلسه ممکن است به احترام احزاب و سیاستمداران باشد یا به دلیل نیاز دولت به مشاوره شخصی باشد. این جلسات از هر نظر خوب است. انتظار من این است که از اصلاح طلبان و اصولگرایان باید از چهره های تاثیرگذار بیشتری دعوت می شد. اگرچه شروع این مسابقات خوب بود، اما ترکیب کلی تیم ناقص بود.

مرعشی در پاسخ به این سوال که آیا این جلسات می تواند ادامه پیدا کند یا خیر، گفت: بر اساس تجربه ما جلسه بعدی به ماه مبارک رمضان سال آینده موکول می شود.

دیدگاهتان را بنویسید