برآورد 38 هزار میلیارد تومانی قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در بودجه 1402

ساعت: 11:53
تاریخ ارسال: 11/01/1401
کد خبر: 1923483

سید سلطان مرتضوی از برآورد 38 هزار میلیارد تومانی قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در بودجه 1402 خبر داد.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از برآورد 38 هزار میلیارد تومانی قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال جاری خبر داد. در بودجه سال 1402 گفت: در سال 13 دولت بودجه خوبی برای قانون حمایت از معلولان دارد. حقوق معلولان در حال بررسی است.

در همین حال علی همت محمودنژاد سخنگوی شبکه سراسری تشکل های معلولان جسمی و حرکتی گفت: متأسفانه علیرغم اینکه در حال حاضر مستمری از کارافتادگی زیر 2.5 کیلوگرم گوشت است، 500 هزار معلول همچنان در انتظار ایجاد مستمری و مراجعه هستند. حقوق.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون کمیسیون تلفیق و کمیسیون های مجلس در احقاق حق معلولان کوتاهی کرده اند، گفت: کمیسیون تلفیق شورای اسلامی در راستای لغو شیفت معلولان و تراز بازنشستگی بر اساس ماده 27 قانون اساسی اقدام کرده است. قانون حمایت از حقوق معلولان و همچنین ارتقای کیفیت سلامت این افراد در بودجه 1402 درج شود.

سخنگوی شبکه ملی تشکل های معلولان جسمی و حرکتی با بیان اینکه برای ایجاد پردیس جامع علمی کاربردی در کشور حداقل 2000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا به تولید دانش در حوزه توانبخشی و تولید کمک کند. تجهیزات و ابزار لازم برای افراد دارای معلولیت مطابق با استانداردهای بین المللی که در بودجه سازمان اجتماعی پیش بینی نشده است.

وی معتقد است: برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با توجه به تورم و مشکلات اصلی افراد دارای معلولیت، 60 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

محمودنژاد همچنین تاکید کرد: حق پرستار و حق نگهداری از معلولانی که در منزل نگهداری می شوند باید برابر با مستمری معلولانی باشد که در مراکز نگهداری می شوند. همچنین حق دید و حق حضانت معلولانی که در مراکز نگهداری می شوند به حساب معلولان واریز شود تا در انتخاب کانون آزادی عمل داشته باشند.

به گزارش دانا؛ کمپین معلولان چندین نامه جداگانه به رئیس مجلس، نمایندگان مردم، معاونت ارسال کرد. قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که با آن نسبت به دغدغه ها و مطالبات مندرج در نامه در زمان نگارش گزارش اقدام موثری صورت گرفته است و فعالان مدنی نگران نیستند. حالا باید دید فردا چه تصمیمی در مورد بودجه های مد نظر خواهند گرفت!

دیدگاهتان را بنویسید