برای آثار باستانی اصفهان چاره ای اندیشیده می شود / درد و دل فعالان حوزه گردشگری اصفهان با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

ساعت: 08:34
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1785814

در نشست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با فعالان گردشگری چه گذشت؟

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در دیدار با فعالان گردشگری استان اصفهان در خصوص مسائل این حوزه از جمله ضعف قوانین گردشگری و مسائل مالیاتی بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ نشست فعالان گردشگری استان اصفهان با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، گلمرضا منتظری و سیدعلی یزدیها برگزار شد.

* راهکاری برای آثار باستانی اصفهان در حال بررسی است

سید مجتبی محفوظی در این دیدار گفت: امروز از مسجد امام و مجموعه شیخ لطف الله و همچنین عالی قاپو که آثار تاریخی، باستانی و فرهنگی بسیار ارزشمندی هستند بازدید و از اشکال هندسی و مهندسی سازه های ساخته شده در آنها استفاده شد. 400 سال پیش در این بنا، بازدید کردیم، بازدید کردیم، این آثار آنقدر ارزشمند و شگفت انگیز هستند که شاید امروز با این همه پیشرفت علم، نتوان مانند آنها را خلق کرد.

دبیر کمیته میراث فرهنگی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: باید مراقب این عتیقه های ارزشمند باشیم. با گذشت زمان و تغییرات اقلیمی برخی از این بناها با فرسودگی مواجه هستند. این کمیسیون قطعا پیگیر مرمت و مرمت بناهای تاریخی اصفهان خواهد بود. مجلس بر اساس وظیفه نظارتی خود این موارد را به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری محول می کند و از آن خواسته می شود در اسرع وقت اقدام کند. قدمت متعلق به کل کشور است و لازم است در اسرع وقت نسبت به مرمت آن اقدام جدی صورت گیرد.

* طرح گردشگری را رعایت کنید

علی لبافان در این نشست گفت: اصفهان معدن صنعت گردشگری است. میراث اصفهان در حال نابودی است و باید دست به دست هم دهیم تا صنعت گردشگری حرکت کند. ما باید صنعت گردشگری را از جزیره بودن نجات دهیم. مشکلی نیست که هر روز در اتاق خود بنشینیم و تکالیف خود را انجام دهیم. بخش دولتی هرگز روابط نزدیکی با بخش خصوصی نداشته است.

رئیس مجمع عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان افزود: مشکل ما این است که هنوز نمی دانیم صنعت گردشگری را می خواهیم یا نه. اگر بخواهیم باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درستی انجام دهیم.» ضعف‌های بسیاری در قوانین گردشگری وجود دارد و مجلس باید چاره‌ای بیندیشد، ساختارها را تعریف کنیم و بخش خصوصی باید با مجلس همکاری نزدیک داشته باشد. راهنماها، هتل ها، آژانس های مسافرتی سال هاست که غیر فعال هستند.

* تغییر نگاه سیستماتیک به گردشگری

کریم بیگی در مطالبات خود گفت: در حال حاضر هیچ بانکی به دلیل اینکه بازده و سود لازم را ندارد به سرمایه گذاری در مراکز مسکن کمک نمی کند. 23 صنعت شهری در اصفهان راه اندازی شده است اما در 40 سال گذشته 23 هتل در اصفهان ساخته نشده است. نگاه دولت و نظام گردشگری پارلمانی باید تغییر کند. این تغییر ذهنیت بسیاری از مشکلات صنعت گردشگری را حل خواهد کرد. در اصفهان صنعت و کشاورزی مشکل دارد، تنها چیزی که می تواند این استان را نجات دهد گردشگری است.
رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان افزود: در کنار بحث بیماری کرونا و بحران، ضعف سرمایه گذاری شدیدی در استان اصفهان وجود دارد، یعنی در شرایط عادی و با ثبات سرمایه گذاری در استان اصفهان بازدهی لازم را ندارد. افزایش، ما مراکز اقامتی کافی برای پذیرش آنها نداریم.

* اقدامات در وزارت تخریب صنایع دستی

عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: دیکتاتوری حاکم در وزارت میراث فرهنگی مانع رشد صنعت شده است، مجلس نظارت کافی بر معاونت صنعتگر ندارد و این نماینده ضعیف ترین عملکرد را دارد. خوشبختانه اتحادیه ما زیر نظر وزارت صمت است و مشکلات زیادی از سوی وزارت میراث فرهنگی ایجاد نشده است. منطقه ما هنوز مدیرکل میراث فرهنگی ندارد که مسائل ما را پیگیری کند که باید زودتر به آن رسیدگی شود.

* قوانین مربوط به هویت رانندگان را بررسی کنید

امین عادلی در این خصوص گفت: 1200 راهنمای تور در اصفهان هستند که بیشترین آسیب را از بحران تاج دیده اند. راهنماها هنوز بیمه ندارند و حتی باید برای تورهای خود هزینه خروج بپردازند. آنها بسیار آسیب پذیر هستند، راهنمایان بخشی از زنجیره گردشگری هستند، اما موقعیت آنها بر اساس تجربه فردی است و نه بر اساس سرمایه مالی. رانندگان با اطلاعات و توانمندی های خود به این جایگاه رسیده اند و حساس ترین جایگاه را در زنجیره گردشگری دارند. این افراد همیشه در بالای پیکان گردشگران قرار دارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان افزود: اما در قوانین و مقررات جایی برای راهنمایان گردشگری وجود ندارد. راهنمایان گردشگری گاهی اوقات زیرساخت های گردشگری نامیده می شوند، در حالی که آنها کار را به صورت جداگانه به جلو می برند. ما از قانونگذاران می خواهیم که قوانینی را در مورد هویت رانندگان درخواست کنند.

* تسهیل در صدور ویزا به جای مالیات

مصطفی ترابی در این نشست گفت: اخیرا نامه ای از سوی انجمن دفاتر خدمات سیاحتی به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته شده و این نامه به دست محمدباکر کلیباف رسیده است اما مشخص نیست خواسته های ما چه بوده و آیا به صحن علنی مجلس آمده است یا خیر. کمیسیون فرهنگی یا نه در این نامه 10 موضوع مهم از جمله ویزا، مالیات، تسهیلات و غیره وجود داشت. در زمینه صدور روادید، اگرچه صدور ویزای توریستی ایران از سر گرفته شده است، اما زیرساخت ها تغییر کرده و این زیرساخت ها مشکلات زیادی دارد و در عمل دفاتر خدمات گردشگری نمی توانند از این سیستم ها استفاده کنند.

هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی افزود: اکنون راه برای درخواست ویزا بسته است و دفاتر نمی توانند از این فرصت استفاده کرده و درآمدزایی کنند چرا این ویزا را از آژانس های مسافرتی صادر نمی کنند؟ الان دلال ها آمده اند و به خصوص در خصوص ویزای عراق، کارگزاران عملا قدرت را گرفته اند. تمدید ویزا فقط برای دلال ها موثر بود و آژانس های مسافرتی سودی نداشتند.

وی گفت: در زمینه عبادت افراد مختلف تور می گذارند. آژانس‌های مسافرتی که در طول بحران سلطنت آسیب‌های زیادی دیده‌اند، اجازه بازدید از عراق و سایر کشورها را ندارند. دو سال است که زجر می کشیم، مالیات داده ایم و درآمدی نداریم. برای بحث ملک هیچ تمهیدی اندیشیده نشد و بعد از دو سال بیکاری فقط مالیات قسطی به من پرداخت شد.

* هر خانه تاریخی یک مرکز اشتغال است

پورناداری از اعضای انجمن کافه ها و مراکز غذایی در مطالبات خود گفت: حداقل دو سال به هر نیرویی در حوزه گردشگری فرصت داده می شود و امکان تعدیل نیرو وجود ندارد. اما در این شرایط سخت در زمینه مالیات همکاری نمی کنیم، خانه های تاریخی زیادی در اصفهان داریم که می توانیم بسازیم. حدود 9 سال پیش موفق به تعمیر یک خانه و تبدیل آن به یک سایت توریستی شدم. اما الان هیچ همکاری وجود ندارد، در ادارات مختلف سنگ زیر پای ما گذاشته می شود. هیچ مجوزی صادر نمی شود و هزاران مشکل دیگر پیش می آید، اگر شرایط سرمایه گذاری در خانه های تاریخی تسهیل شود، شهر توسعه پیدا می کند. هر کدام از این خانه های تاریخی می توانند مرکز اشتغال و اقتصاد باشند. این باعث می شود پول وارد کشور شود.

* حضور غیرقانونی گردشگران خارجی در مهمانسرا

علیرضا رئیسی، یکی از اعضای جامعه هتلداران نیز گفت: مالیات بر ارزش افزوده بر اساس مصوبه مجلس باید ظرف دو سال برای هتل های یک تا چهار ستاره لغو شود، اما وزارتخانه به موضوع رسیدگی نمی کند و به اداره دارایی اعلام می کند. کشوری، در مالیات عادی کسب و کار واگذار شده و مدیریت مالی فعالان گردشگری تحت فشار است، به هتلداران در بحران کرونا کمکی نشده و هتلداران هزینه های بسیار بسیار زیادی کرده اند. ما حمایتی دریافت نکرده ایم. امروزه گردشگران عرب زبان اغلب به خانه مسافران می روند که طبق قانون ممنوع است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید