برای اعلام تروریستی بودن سپاه، موانع قانونی وجود دارد

ساعت: 23:43
تاریخ انتشار: 1301/10/30
کد خبر: 1923428

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت که قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست “سازمان های تروریستی” با موانع قانونی مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه آلمان روز جمعه با اشاره به اینکه ایده الحاق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست «سازمان های تروریستی» اتحادیه اروپا منتفی نیست و موانع قانونی در این راستا را یادآور شد.

کریستوفر برگر سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: موضع ما این است که چنین اقدامی از نظر سیاسی معقول است – و وزیر خارجه ما چندین بار بر این موضوع تاکید کرده است.

وی افزود: با این حال همواره تاکید کرده ایم که قرار گرفتن در لیست تروریستی اتحادیه اروپا نه تنها با موانع سیاسی بلکه با موانع قانونی نیز مواجه است.

اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی آلمان یک روز پس از تصویب قطعنامه پارلمان اروپا مبنی بر ثبت نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های «تروریستی» اتحادیه اروپا مطرح می شود. مصوبات پارلمان اروپا الزام آور نیست و تنها به عنوان یک پیشنهاد به شورای اروپا در نظر گرفته می شود.

با این حال از روز گذشته (پنجشنبه) تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا از تصمیم پارلمان اروپا انصراف داده اند.

ساعاتی پیش یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگار وال استریت ژورنال گفت که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های موسوم به «تروریستی» ایده خوبی نیست.

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده، گفت: فکر نمی کنم این ایده خوبی باشد زیرا شما را از چیزهای دیگر دور می کند.

روز گذشته رویترز به نقل از دو منبع اروپایی نوشت که اتحادیه اروپا در حال حاضر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های به اصطلاح «تروریستی» قرار نمی دهد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا به رویترز گفت: ما بسته چهارم تحریم ها را روز دوشنبه علیه ایران اجرا می کنیم و فکر می کنیم باید کار بر روی بسته پنجم برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان های تروریستی را آغاز کنیم.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا روز گذشته به رویترز گفت که سپاه فعلا تحریم نخواهد شد، گفت: اگر این کار باید انجام شود باید مبنای قانونی مناسبی داشته باشد و این همان چیزی است که در حال بحث است. اما برای دوشنبه آماده نیست.

اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا در ادامه سیاست ترامپ است که برای اولین بار یک نهاد نظامی رسمی یک کشور را در لیست موسوم به تروریستی قرار داد.

اقدامات اروپایی ها برای اقدام علیه سپاه پاسداران با واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران مواجه شد. سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را از روی ناامیدی خواند و افزود: این اقدام پس از تلاش های خیابانی نافرجام آنها برای ضربه زدن به مردم ایران انجام شد تا بتوانند آنطور که فکر می کردند جلوی ملت ایران را بگیرند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام خلاف قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه پیش از تصویب این قطعنامه در گفت و گوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تیری به پای اروپا خواند و به پارلمان اروپا هشدار داد که به عواقب منفی رفتار هیجانی آن فکر کند. در ارتباط با اروپا و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تاکید کرد و گفت: پاسخ ایران متقابل خواهد بود.

برخی از نمایندگان شورای اسلامی نیز نسبت به چنین اقدامی هشدار دادند. خجت الاسلام سیدمحمود نبویان نایب رئیس کمیته 90 در گفت وگو با خبرنگار سیاسی فارس با اشاره به اقدام پارلمان اروپا برای تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اتحادیه اروپا می خواهد ملت ایران و ملت ایران را تحریم کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه با آمریکا و علاوه بر تحریم‌های قبلی، تحریم‌های جدیدی نیز اعمال خواهد شد. که ترامپ چنین کاری کرده و سپاه را تحریم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید