برای جلوگیری از آتش سوزی مراتع باید دقت شود/ آموزش یکی از محورهای کلیدی در حفظ محیط زیست است


ساعت: 10:11
تاریخ انتشار: 1401/04/02
کد خبر: 1877971

به بهانه آغاز فصل تابستان و احتمال آتش سوزی در مراتع؛

عامل انسانی، حتی ناخواسته، یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل آتش سوزی مراتع است، بنابراین با توجه به اینکه در فصلی هستیم که احتمال آتش سوزی مراتع بسیار زیاد است، باید مراقب رفتار خود با طبیعت باشیم. محیط.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; آتش سوزی یکی از فجایع و قدیمی ترین بلایای زیست محیطی است که مردم همواره با آن مواجه بوده اند و به ویژه در روزهایی که مراتع مستعد آتش سوزی هستند در کمترین زمان ممکن می تواند بیشترین خسارت جانی، مالی و سرمایه اجتماعی را به همراه داشته باشد. وقوع آتش سوزی در نقاط مختلف جهان می تواند جنگل ها و مراتع را از بین ببرد و خطر و تهدید بزرگی برای منابع طبیعی و محیط زیست محسوب می شود و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طبیعی است که استان زنجان نیز در معرض تهدید مراتع باشد. چندین بار در سال اتفاق می افتد و باید با اقدامات پیشگیرانه از جمله آموزش افراد از وقوع چنین خطری جلوگیری کرد. با توجه به قرار گرفتن ایران در کمربند خشک زمین و منطقه نیمه گرمسیری پرفشار، شرایط اقلیمی و جغرافیایی لازم برای آتش سوزی در جنگل ها و مراتع فراهم است و از سوی دیگر عوامل انسانی مانند بی توجهی انسان و در برخی موارد. اقدامات غیر عمدی باعث آتش سوزی و آتش سوزی می شود که گاهی خسارات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

در فصول گرم سال قرار داریم و از طرفی به دلیل خشکسالی شدت گرما بیشتر است و حتی در فصل بهار احتمال آتش سوزی بسیار زیاد است. بررسی علل آتش سوزی در مناطق مختلف کشور نشان داد که افراد و افزایش دما دو عامل آتش سوزی و آتش سوزی در جنگل ها و مراتع هستند. به دلیل خشکسالی یکی از مهم ترین عوامل آتش سوزی است زیرا هر درجه افزایش دما نیاز به آب را 17 درصد افزایش می دهد.


12d2f461 1c13 456f a9b3 e3124cd882c9 خبر خاکستری


* علل آتش سوزی مراتع و جنگل ها

همانطور که گفته شد به طور کلی علل آتش سوزی به دو دسته تقسیم می شوند که یکی عامل انسانی (عمدی یا غیرعمدی) و دیگری عامل طبیعی (دما، صاعقه، رعد و برق و …) است که از عوامل عمدی هستند. و انسانی ممکن است شامل ایجاد فضایی برای ساخت و ساز، کشاورزی و دامپروری، مبارزات قومی و محلی، فعالیت اشرار و قاچاقچیان، اقدامات عمدی تعدادی از افراد که منافع آنها با منابع طبیعی در تضاد است، و تبدیل جنگل های بارانی به جنگل های بارانی با سوزاندن درختان

از خاموش کردن آتش عابران در هنگام سفر برای تفریح ​​یا مسافرت، پرتاب ته سیگار یا کبریت خاموش نشده در جاده های نزدیک جنگل، عبور موتورسیکلت ها و جرقه هایی که از لوله اگزوز آنها در فصول خشک خارج می شود و یا انداختن جعبه ها خودداری کنید. یا بطری کردن و انعکاس نور و بزرگنمایی نیز می تواند از علل ناخواسته آتش سوزی انسان باشد.


eba63b85 ebd9 481a bc3e 02732e126741 خبر خاکستری


* آموزش یکی از محورهای اصلی در حفاظت از محیط زیست است

محمدرضا یافتیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان آتش سوزی مراتع را یکی از خطرات اصلی محیط زیست و تخریب منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: با توجه به شروع فصل گرما به ویژه در تیرماه، احتمال وقوع این آتش سوزی وجود دارد. از آتش‌سوزی جنگل‌ها بسیار زیاد است.»

وی با بیان اینکه آتش سوزی ها معمولا در تیرماه اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: امسال 3 فروند پهپاد به یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان اهدا شده و تلاش می شود تا حضور فیزیکی عوامل محیطی در مناطقی که آتش سوزی رخ می دهد کاهش یابد. نیاز زیستی

جفتیان شعار سازمان حفاظت محیط زیست را محیط زیست انسان محور، هوشمند و فناورانه دانست و گفت: محیط زیست انسان محور به معنای آموزش و مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست است.


* از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط به عنوان دستیار محیط زیست استفاده می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می تواند فارغ التحصیلان را جذب اعضای خود کند، گفت: برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از حوادث و خطرات، تلاش می کنیم تا فارغ التحصیلان در حوزه های مرتبط با محیط بانان آموزش ببینند. اعضای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هستند و از آنها به عنوان شرکای زیست محیطی در آموزش عموم مردم استفاده می کنند.

وی افزود: همچنین به دنبال طرحی برای ایجاد فضای حمایتی در مدارس و تعریف و انتخاب یک محیط حمایتی برای هر مدرسه به ویژه مدارس ابتدایی هستیم، یعنی حفظ محیط زیست در مدارس.

جفتیان گفت: آموزش و پرورش به دلیل شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر راکد بوده و امکان حضور همکاران در مدرسه وجود ندارد. این می تواند بسیار موثر باشد.


70a439ef a681 470b 9262 c8a902c11bda خبر خاکستری


* در سطح مدارس طرح آموزشی یک ساعته با محیط بانان اجرا می شود

اسماعیل گلی زاده فرمانده حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: طرح آموزشی با عنوان «زمان تکاور» که از وظایف یگان حفاظت است در سطح مدارس در حال اجراست.

وی با بیان اینکه تمرکز اصلی این طرح بر مدارس روستایی به ویژه مناطق حفاظت شده است، گفت: در این طرح آموزش های لازم در خصوص لزوم حفاظت از محیط زیست دانش آموزان برای فراگیری حفظ و حراست از محیط زیست از این پس ارائه می شود.

گلی زاده خاطرنشان کرد: کارشناس حفاظت محیط زیست یا کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست در مناطق تحت مدیریت با اولویت مناطق حفاظت شده حضور خواهد داشت و ارزش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی محیط زیست و منابع طبیعی دانش آموزان را اعلام می کند.

فرمانده حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: البته این طرح فقط مختص مدارس روستایی نیست و در سطح شهرستان اجرا می شود.


* مراقبت از رفتار همراه با آموزش برای جلوگیری از خطرات محیطی مانند آتش سوزی ضروری است

همانطور که اشاره کردیم 90 درصد آتش سوزی ها بر عهده مردم است و باید مراقب رفتار خود با منابع طبیعی و محیط زیست باشند چرا که استفاده از محیط زیست ضروری است اما علاوه بر استفاده از آن باید برای آینده نیز حفاظت و نگهداری شود. نسل ها. باش

در فصل بهار و تابستان که به طبیعت می رویم باید حواسمان باشد که کوچکترین اشتباهی می تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد و سلامت ما و محیط زیست و سلامت محیط زیست و منابع طبیعی را به خطر بیندازد. پس وقتی به طبیعت می رویم یا آتش روشن نکنیم یا حتما خاموشش کنیم و هنگام خروج از طبیعت از خاموش شدن آتش مطمئن شویم، در نزدیکی مراتع خشک یا مزارعی که محصولات کشاورزی مخصوصا زباله در آن نگهداری می شود آتش روشن نکنیم. . قوطی، بطری و شیشه را در طبیعت رها نکنید، زیرا به دلیل گرما و آفتاب احتمال افزایش و آتش سوزی وجود دارد. همه باید بدانیم که علاوه بر استفاده از محیط زیست، باید از آن نیز حفاظت کنیم تا از تخریب محیط زیست جلوگیری شود و آیندگان نیز از این موهبت بهره مند شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید