برای حل مشکل صادرات فرآورده های نفتی دو راه حل داریم/ امکان صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه انرژی


ساعت: 10:44
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883712

در گفتگو با یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد؛

عضو کمیته برنامه و بودجه در خصوص مشکلات کشور در زمینه صادرات فرآورده های نفتی گفت: باید در دو مرحله مشکل را حل کنیم، اول جذب سرمایه گذار خارجی و در مرحله دوم استفاده از ظرفیت سهامداران در پالایشگاه های فراساحلی. نفت خود را به فرآورده های نفتی مانند بنزین تبدیل کنیم.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیته برنامه بودجه شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به بحث ظرفیت سازی برای فروش نفت ایران و صادرات خدمات فنی و مهندسی، تصریح کرد: برای نفت به عنوان یک کالای بسیار مهم در اقتصاد ایران برنامه های زیادی وجود دارد. ما باید به دنبال راه هایی برای برون رفت از این مشکل باشیم.

وی ادامه داد: این ایده که نفت خود را به پالایشگاه های کشورهای دیگر ببریم و تبدیل به فرآورده های نفتی کنیم تا در نهایت بتوانیم آن را بفروشیم، کمی سخت اما ممکن است، اما ملاحظات جدی وجود دارد. با وجود همه اهرم‌هایی که داریم، الان حدود یک میلیون بشکه نفت به دنیا صادر می‌کنیم که معمولاً برای برگشت پول مشکل داریم، یعنی گاهی مجبوریم در مقابل تقاضای تقلبی خود کالا وارد کنیم.

این عضو کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر گفت: از طرفی در حال حاضر کشور در زمینه تولید نفت در حوزه فناوری استخراج از سایر کشورها عقب است. مثلاً ما نمی‌توانیم در دریای خزر تولید داشته باشیم چون فناوری وجود ندارد و وزیر سابق نفت (بیژن نامدار زنگنه) مدعی است در عمق 1000 متری دریای خزر نمی‌توان نفت تولید کرد.

وی تصریح کرد: اما کشور ما ظرفیت های خوبی در حوزه پالایشگاهی دارد. بنابراین می‌توانیم سرمایه‌گذار خارجی را نیز در نظر داشته باشیم که در داخل کشور پالایشگاه بسازد و با استفاده از توان خود، ضعف موجود در تولید را تقویت کنیم. پالایشگاه ها

کوچچینی نژاد تصریح کرد: قرارگاه خاتم الانبیا در این حوزه بسیار فعال است، هم در فروش نفت و هم بنزین، این قرارگاه تاکنون کارهای بزرگی انجام داده است و نمایندگان معتقدند که ما توانایی صادرات فناوری و نفت را داریم. اگر از کشور بگیریم و از آنجا صادر کنیم، می توانیم همه این ایده ها را در داخل کشور به روز کنیم.

وی تاکید کرد: فروش فرآورده های نفتی مانند بنزین مشتریان بیشتری دارد و تحریم های کمتری اعمال شده است و فرصت خنثی سازی تحریم ها با تبدیل نفت کشور به فرآورده از طریق پالایشگاه های داخلی و خارجی وجود دارد.

وی ادامه داد: در صادرات نفت خام مشکلات جدی داریم اما در صادرات فرآورده هایی مانند بنزین مشکلات کمتری وجود دارد زیرا کشورهای حاشیه خلیج فارس و به طور کلی کشورهای نفت خیز توان و توان تولید بنزین را ندارند. بنابراین بهتر است به دو صورت روی تولید محصولات تمرکز کنیم اول اینکه سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز خود جذب کنیم و از خام فروشی نفت خودداری کنیم.

عضو کمیته برنامه بودجه در خاتمه گفت: کشور ما از نظر صادرات خدمات فنی و مهندسی در انرژی دارای فرصت های زیادی است که قطعا یکی از تجربیات ما در زمینه خدمات فنی و مهندسی در پالایشگاه های کشور و به ویژه در زمینه تولید بنزین بسیار موفق است که این فرصت را به ما می دهد تا صادرات خدمات فنی مهندسی را در برنامه های آتی کشور قرار دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید