برای رتبه بندی معلمان و یکسان سازی حقوق ها از دست دولت و مجلس خلاص شوید

برای رتبه بندی معلمان و یکسان سازی حقوق ها از دست دولت و مجلس خلاص شوید

این مشکل فرهنگیان سراسر کشور را بر آن داشت تا با اصرار شورای هماهنگی تشکل های فرهنگی ایران در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کنند. به گفته شورا، این تجمع در بیش از 80 شهر برگزار شد. شورای هماهنگی در مصوبه پایانی خود اعلام کرد در صورت عدم تحقق مطالبات به اعتراضات خود در اشکال جدید ادامه خواهد داد.

رتبه بندی معلمان پس کی؟

معلمان سال ها منتظر معرفی رتبه بندی معلمان بودند که در صورت اجرایی شدن، حقوق کارکنان آموزشی تا 80 درصد معلمان دانشگاه ها افزایش می یابد. دولت قبل لایحه رتبه بندی معلمان را به مجلس فرستاد. این لایحه 25 اسفند تقدیم مجلس شد و اگرچه در 18 خرداد امسال به طور کامل به تصویب رسید اما به دلیل بحث بودجه و عدم اولویت بندی جزئیات آن به تصویب نرسید. با تغییر دولت، این موضوع نیز در تضاد مجلس و دولت جدید قرار دارد، به طوری که هنوز مشخص نیست تا چند ماه دیگر نظام رتبه بندی چه زمانی معرفی می شود.
تحمیل بار مالی بر دولت موضوعی است که نظام رتبه بندی را حل نشده رها کرده است و اگرچه دولت و مجلس می گویند از بهبود وضعیت معیشتی معلمان حمایت می کنند، اما به نظر می رسد بیشتر نگران بودجه های دولتی هستند. در حالی که برخی معتقدند اگر لایحه رتبه بندی در دولت قبل که مجلس با آن همسو نبود، بررسی می شد، چرا بار مالی اینقدر زیاد نمی شد!

از مخالفت در مجلس تا شایعه پس گرفتن این لایحه

پیش از این الیاس نادران، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، لایحه نظام طبقه بندی معلمان را از نظر مالی سنگین دانسته و گفته بود که هیچ تمهیدی برای تامین مالی آن پیش بینی نشده است. وی همچنین طرح دومینو را سرآغاز تورم افسارگسیخته و فروپاشی اقتصاد ملی خواند.
فهرستی متشکل از 117 قانونگذار که با این لایحه مخالفت کردند ماه گذشته در شبکه های اجتماعی منتشر شد، اما قانونگذاران بعداً آن را رد کردند. مهدی عیسی زاده به دروغ به مجلس گفت: در این لیست اسامی بسیاری از نمایندگان موافق رتبه بندی و اعلام نظر آمده است. علی نیکزاد نایب رئیس مجلس نیز انتشار این لیست را غیراخلاقی خواند و مجلس را پیرو نظام رتبه بندی خواند.
در دولت، محمد حسینی، نایب رئیس مجلس، ابراهیم رئیسی، درباره لایحه رتبه بندی معلمان گفت: «این لایحه بار مالی سنگینی خواهد داشت که هیچکس توان آن را ندارد و «حد» ندارد و بازنشستگان بیشتر از او می خواهند. از مجلس خواست تا مواد جدیدی به لایحه دولت اضافه نکند مهرداد ویس کرمی نماینده مجلس نیز گفت: مسعود میرکاظمی رئیس برنامه و بودجه سازمان که نمی توانیم برای این لایحه بودجه های بیش از 25 هزار میلیارد تن در نظر بگیریم.

دولت به دنبال پس گرفتن این لایحه است

در این میان زمزمه هایی مبنی بر پس گرفتن لایحه رتبه بندی معلمان به گوش می رسید. علی نق زاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تلاش می کند لایحه رتبه بندی معلمان را بازگرداند و آن را تغییر دهد. نق زاد در جلسه علنی پنجم آذرماه سال جاری در اردبیل گفت: مجلس با بازگشت این لایحه به دولت مخالفت کرد و در تلاش است تا با همکاری دولت 25 هزار میلیارد تن منابع برای اجرای این لایحه در نیمه دوم سال اختصاص یابد. دولت سیزدهم وی افزود: اکثر نمایندگان مجلس موافق تصویب و اجرای لایحه رتبه بندی معلمان هستند اما تامین اعتبار آن با مشکلاتی مواجه شده است چرا که سازمان برنامه و بودجه به صراحت اعلام کرده است که تامین اعتبارات دارای مشکلات و برخی مشکلات مالی است. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای این لایحه برای معلمان آن در کنار بازنشستگان و کادر اداری آموزش و پرورش به 80 هزار میلیارد تن نیاز دارد که دولت از تامین آن عاجز است و از این رو بالغ بر 25 هزار میلیارد تن پیشنهاد شد که در نظر گرفته شود. برای این پروژه .

رتبه بندی بی معنی!

به نظر می رسد مصوبه مجلس انقلاب و دولت سیزدهم در مورد لایحه رتبه بندی معلمان مانند راه رفتن روی تیغ است. مجلس و دولت که قبل از روی کار آمدن معیشت مردم را کلیدواژه شعارهای خود می کردند اما اکنون که در پست های رهبری کشور می نشینند به فکر بار مالی برای دولت هستند. در حالی که معلمان بارها اعتراضات سراسری را علیه اجرا نشدن نظام رتبه بندی و وضعیت معیشتی خود سازماندهی کرده اند، اجرا نشدن نظام رتبه بندی آنان را تحریک خواهد کرد. با وجود اینکه نمایندگان اکثریت مجلس را موافق تصویب لایحه رتبه بندی می دانند، معلمان می گویند نتیجه نهایی دولت و مجلس تنها نام رتبه بندی است و با نظام رتبه بندی مورد انتظار آنها متفاوت است و اعتراضات و تجمعاتی را در روز پنجشنبه به دنبال داشت. معلمان به اظهارات نمایندگان و رئیس مجلس درباره میزان در نظر گرفته شده برای رتبه بندی پاسخ دادند. محمد باکر کلیباف گفت: هر زمان که این قانون تصویب شود از 31 شهریور امسال شامل معلمان می شود و اعتبار آن برای نیمه دوم سال جاری 12.55 میلیارد تن خواهد بود. از ابتدای سال 1401 25 هزار میلیارد اعتبار برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان لحاظ می شود.

شما از خلاص شدن از شر رتبه معلم خسته شده اید

شورای هماهنگی اصناف فرهنگ سخنان کلیباف را غیرقابل قبول و مضحک خواند، چرا که مجلس و دولت قصد دارند برای سال آینده از رقم 1400 بدون در نظر گرفتن تورم استفاده کنند. این شورا در دعوت به تجمع معلمان در روز پنجشنبه نوشت: «این به معنای رتبه‌بندی است و با توجه به تورم فعلی، افزایش حقوق ناچیز خواهد بود». شورا همچنین اعلام کرد که تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا در حال جمع آوری امضا برای حذف لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان از دستور کار مجلس هستند. لایحه «تناسب سازی مستمری های لشکری، کشوری و تامین اجتماعی» در جلسه علنی 24 شهریورماه 1393 ابلاغ شد اما هنوز وارد دستور کار مجلس نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید