برجام در انتظار کارت سفید تهران-واشنگتن است

برجام در انتظار کارت سفید تهران-واشنگتن است

روز جدید : با توجه به اینکه کشورهای غربی می گویند پیش نویس توافقنامه بازگشت به عضویت شورای امنیت سازمان ملل بیش از دو ماه است که در حال آماده سازی است، هنوز هیچ حرکتی از طرفین برای بازگشت به روند مذاکرات وجود ندارد. به گفته مذاکره کنندگان اروپایی، اگرچه مذاکرات به دلیل مشکلی بین ایران و آمریکا در خارج از برجام متوقف شد، اما ایران گفته است که اگر آمریکایی ها منطقی عمل کنند، توافق هسته ای حاصل می شود. تهران همچنین بر جدیت دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار تاکید کرد و گفت که نمی تواند از خطوط قرمز خود در این مسیر عبور کند. با این حال، از آن زمان مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته ای و لغو تحریم ها علیه ایران آغاز شده است. پس از برخی رویدادهای بین‌المللی اخیر، از جمله حمله روسیه به اوکراین و مناقشه تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده، در انتظار دستور دیگری به حالت تعلیق درآمد. در همین راستا، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیراً درباره مذاکرات وین گفته است: «هدف ما از این مذاکرات دستیابی به یک توافق قوی و پایدار است و طرف آمریکایی از ما می‌خواهد که واقع‌بین باشیم. و ارائه ضمانت های اقتصادی یکی از مهم ترین موارد در دستور کار مذاکرات ما است. وی افزود: فکر می کنم طرف آمریکایی به خوبی از خطوط قرمز ایران آگاه است و ما به مذاکره ادامه خواهیم داد و به محض دستیابی به توافق، نماینده ما در مذاکرات وین مراحل نهایی توافق را تکمیل خواهد کرد.

امیر عبداللهیان در مصاحبه اخیر با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین گفت: اگر آمریکایی ها منطقی عمل کنند، توافق هسته ای حاصل می شود. وی بر اراده قوی تهران برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار و البته رعایت خطوط قرمز تاکید کرد و از موضع مثبت روسیه در حمایت از توافق مورد تایید ایران قدردانی کرد. در همین حال، سرگئی لاوروف بر ادامه حمایت روسیه از این توافق و تلاش مسکو برای دستیابی به توافقی عادلانه در راستای منافع طرف ایرانی تاکید کرد.

در این روند، کشورهای اروپایی نیز همچنان از از سرگیری مذاکرات حمایت می کنند و معتقدند که باید هر چه سریعتر به توافقی مطمئن در مورد مناقشه هسته ای با ایران دست یافت. سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اخیرا در یک کنفرانس خبری گفت: «پیش نویس توافق نامه از سرگیری الحاق به شورای امنیت سازمان ملل بیش از دو ماه پیش تهیه شده است». مذاکره کنندگان از ترویکای اروپایی نیز وین را ترک کردند و به پایتخت های خود بازگشتند زیرا متقاعد شده بودند که این روند به زودی نهایی می شود. وی افزود: ما از طرفین می خواهیم که رویکرد مسئولانه داشته باشند و هر چه سریعتر تصمیمات لازم را برای نهایی شدن این توافق اتخاذ کنند. با توجه به پیشرفت سریع برنامه هسته ای ایران که می تواند آن را از مزایای عدم اشاعه آن محروم کند، این یک اشتباه جدی و خطرناک است که فرض کنیم این توافق به طور نامحدود روی میز خواهد بود.» نخست وزیر اسرائیل بر تعهد کشورش برای از سرگیری مجدد تاکید کرد. توافق هسته ای 2015. .

در همین حال، خاویر سولانا، دبیرکل سابق ناتو و مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نسبت به عواقب شکست مذاکرات وین هشدار داد. سولانا در یادداشتی به واشنگتن پست درباره اهمیت بازگشت به برجام هشدار داد که در صورت شکست آمریکا و غرب در احیای برجام، تنش ها با ایران تشدید خواهد شد. وی گفت: اگرچه جنگ در اوکراین در قلب اروپا تشدید شده است، اما موضوع امنیت، ایران و برنامه هسته‌ای در حال تحول آن را نباید فراموش کرد. “تا زمانی که در سال 2015 به توافق هسته ای دست پیدا کنیم” در راه بازگشت به سمت تنش های جدید با تهران پیش می رویم. پرزیدنت بایدن و رهبران اروپایی به سرعت و قاطعانه در مورد اوکراین عمل کرده اند. اکنون آنها باید اقداماتی را برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای انجام دهند. به همین منظور، انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین، اخیراً به تهران سفر کرد تا به نجات بن بست بین تهران و واشنگتن کمک کند.

خاویر سولانا همچنین به اختلاف واشنگتن بر سر حذف سپاه پاسداران از لیست تروریست های آمریکا اشاره کرد و قرار گرفتن سپاه در این فهرست را نمادین خواند. وی در عین حال از تهران و واشنگتن خواست که اجازه ندهند این امر مانع شکل گیری توافقی شود که حتی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز پابرجا بود. وی بر ضرورت تمرکز بر اروپا تاکید کرد و گفت: اکنون با بحران تحریم ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. آنها به شدت از او حمایت می کنند و او به کندی پیشرفت می کند. گفته می شود او در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره، رویکرد محتاطانه ای را در قبال ایران در پیش گرفته است». در همین راستا، لایحه‌ای که توسط حزب دموکرات تصویب شده بود، در ماه گذشته به تصویب رسید که از دولت بایدن خواسته شده بود تا هرگونه توافق جدید با ایران در مورد موضوعات هسته‌ای غیرمرتبط را لحاظ کند، که قطعاً منجر به شکست این توافق می‌شود، که به شدت تهران را تشویق می‌کند تا به سمت حرکت به سوی حرکت کند. یک توافق متقابل، کاهش یافت.

به دنبال این اختلاف، تد کروز سناتور جمهوری خواه تگزاس اخیرا از تلاش کاخ سفید برای دستیابی به توافق در وین انتقاد کرد و گفت که دولت بایدن به هر قیمتی به دنبال توافق هسته ای با ایران است. تد کروز به جروزالم پست گفت: متأسفانه دولت بایدن به دنبال توافق با ایران است و نشان داده است که آماده هرگونه امتیازی است، حتی اگر امنیت و امنیت اسرائیل را تضعیف کند. حتی اگر امنیت و امنیت آمریکا را نقض کند.» وی ادامه داد که آنچه مذاکرات را موقتاً متوقف کرد، خواسته‌های افراطی و رادیکال ایرانی‌ها بود.

این سناتور جمهوری خواه با اشاره به برخی گزارش ها مبنی بر اینکه ایران خواستار حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا است، گفت: خوشبختانه همین یک هفته پیش در مجلس سنا به حفظ نام سپاه در لیست تروریستی رای مثبت دادم. این یک پیروزی قاطع برای هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه است که به اتفاق آرا و با اکثریت هر دو حزب به تصویب رسید. وی همچنین به اصلاحیه پیشنهادی خود در لایحه حفظ تحریم های تروریسم علیه سپاه پاسداران اشاره کرد و در ادامه سخنان خصمانه خود گفت: امیدوارم این موضوع مانع از توافق شود، اما متأسفانه فکر می کنم بایدن کاخ سفید تد کروز که همیشه بوده است. ضدایرانی و مخالف برجام گفت: دشمنان ما در حال مذاکره با آمریکا برای دستیابی به توافقی هستند که به اسراییل و آمریکا آسیب می رساند. توافق با شورای امنیت سازمان ملل متحد در بحبوحه تحریم های روسیه می گوید: “چرا به گفته وزیر امور خارجه، 2 دلار در ماه برای محافظت از کارمندان سابق، از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا هزینه می کنیم؟ آیا باید با x مذاکره کنیم؟ یا چه کسانی اعلام کرده اند که قصد دارند به کارمندان ما آسیب برسانند؟ در حالی که ایران همچنان می گوید که ما از تلاش برای انتقام گرفتن از کارمندان سابق شما دست بر نمی داریم. در همین راستا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس خبری گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر جدی نبودن ایران برای از سرگیری مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته‌ای وجود ندارد. در همین حال، رافائل گروسی در یک کنفرانس خبری در ژاپن گفت: ما همچنان منتظر توضیح قانع کننده ای از سوی ایران در مورد برخی از فعالیت های هسته ای این کشور هستیم.

در همین حال، سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اخیرا در یک کنفرانس خبری گفت: ما همچنان منتظر پاسخ واشنگتن به خواسته های منطقی و اصولی ایران و متنی هستیم که ایران و 1+5 بر سر آن توافق کرده اند. ما بر این باوریم که واشنگتن می داند که باید چه کاری انجام دهد تا این توافق در دسترس تر از امروز باشد. او در مسیر درستی حرکت می کند و ابتکارات خوبی روی میز دارد. ما فکر می کنیم که می توان در واشنگتن یک تصمیم سیاسی گرفت. ما می توانیم پرونده را ببندیم.

حاتب زاده همچنین تاکید کرد: مذاکرات در وین متوقف نشده و تهران منتظر تصمیم سیاسی واشنگتن است. اگر ایالات متحده به برخی از راه حل های پیشنهادی پاسخ دهد، ممکن است در شرایطی قرار بگیریم که همه کشورها برای دستیابی به توافق به وین برگردند. بنابراین اگر آمریکا امروز تصمیم سیاسی بگیرد و آن را اعلام کند، می توانیم گام مهمی در مذاکرات وین برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید