برجام مرده، زنده باد برجام!

برجام مرده، زنده باد برجام!

دیپلماسی بسیار پیچیده است، اما پیچیده تر از جنگ نیست، جنگ از هر اقدامی در سیاست جهانی پیچیده تر است. جنگ با عذرخواهی آغاز می شود و پایان آن مشخص نیست. به همین دلیل همه کشورها در روابط نزدیک خود با رقبا و دشمنان همواره از دیپلماسی استفاده می کنند، زیرا هزینه دیپلماسی بسیار کمتر از جنگ است. ایران هم از ابتدا دیپلماسی را انتخاب کرد، یعنی. در سال 2003 که غرب به سمت رویارویی با ایران پیش رفت و این انتخاب به توافق وین در سال 2015 تبدیل شد اما ترامپ راه دیگری را انتخاب کرد و بار دیگر زمینه تنش میان تهران و غرب را ایجاد کرد. وقتی ترامپ رفت، به دیپلماسی بازگشت، اما این روش تاکنون دستاورد قابل توجهی نداشته است و بازگشت به برجام و احیای آن در حالت کما است.

شما میدانی در اروپا دارید که رفته است

از ابتدای چالش هسته ای تهران، اتحادیه اروپا تلاش کرده است تا بین تهران و واشنگتن نقش آفرینی کند. نقشی که تا چندی پیش جدی بود، اما به دلیل اینکه پیشنهادات آنها با چالش هایی از سوی ایران و آمریکا مواجه بود، به بهانه حوادث اخیر تهران و همچنین جنگ اوکراین، به یکباره از این نقش صرف نظر کردند. البته واقعیت این است که اگر آمریکایی ها خواستار بازگشت اروپایی ها از فردا به میز مذاکره شوند، اروپا به دلیل اینکه اراده مستقلی از خود ندارد به میانجی گری روی می آورد. از این منظر مواضع اخیر اروپایی ها علیه ایران را می توان تا حدودی نمایشی خواند.

دیپلماسی هرگز از بین نمی رود

اگرچه برخی از مقامات آمریکایی رسما اعلام کرده اند که برجام و بازگشت به توافق وین در حال حاضر از دستور کار آنها خارج است، اما هر از گاهی گزارش هایی از تمایل آنها برای ادامه رایزنی با تهران منتشر می شود. از این منظر به نظر می رسد که آنها قصد دارند از برجام به عنوان یک ابزار استفاده کنند. یعنی همان داستانی که در زمان انتخابات آمریکا مورد توجه برخی قرار می گیرد و سعی می کنند نوعی توافق هسته ای ایران را به میز بحث های آمریکا اضافه کنند. و این بار، دموکرات ها ممکن است استفاده از توافق با ایران را به عنوان یک دستاورد در رقابت با رقبای جمهوری خواه خود، که احتمالا ترامپ یا جان بولتون هستند، در نظر بگیرند. بر اساس گزارش اخیر فارس، رابرت مالی، نماینده امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه ای گفت: دیپلماسی هرگز پایان ندارد. ما همزمان با برداشتن گام های مختلف علیه ایران از جمله تحریم، فشار، مقابله با اقدامات آنها در منطقه و بسیج جامعه جهانی با آنها گفت وگوهای غیرمستقیم انجام داده ایم. همانطور که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت، اگر مسیر دیپلماتیک با ایران شکست بخورد، «همه گزینه ها روی میز است. اگرچه بایدن گفت که این گزینه به عنوان “آخرین راه حل” مورد استفاده قرار خواهد گرفت. جو بایدن هرگز نگفت که دیپلماسی مرده است. او هرگز نگفت که احتمال توافق با ایران مرده است.

بن بست، پایان زندگی

واقعیت این است که برجام مرده است زیرا هیچ کس برای احیای آن تلاش نمی کند، اما بسیاری معتقدند این برجام بهترین گزینه برای حل چالش هسته ای ایران و غرب است و باید تلاش کرد تا جان تازه ای در این موضوع دمید. بقیه برجام از این منظر، اگرچه برجام مرده است، اما با توجه به اینکه طرفین هنوز از دیپلماسی صحبت می کنند و آن را راه حلی بهتر از هر راه حل دیگری می دانند، می توان به احیای آن امیدوار بود، اما این امید تنها در مدت کوتاهی معقول است. . به عبارت دیگر، با وجود اینکه برجام مرده است، چاره ای جز اعلام آن نیست، زنده باد برجام.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید